Interactief en robotspeelgoed Spelen

VTech Bla Bla blocks speelhuis

27 oktober 2018
VTech Bla Bla blocks speelhuis review

Met het Vtech Bla bla blocks speelhuis kan je peuter met blokken spelen en ook nog cijfers en letters leren. De plastic gekleurde blokken ‘praten’ waardoor je telkens voor nieuwe verrassingen komt te staan.

Voor veel kinderen zijn blokken de eerste kennismaking met speelgoed. Of je nu voor houten blokken kiest of voor gekleurde Duplo blokken. Vtech heeft deze voorkeur gebruikt voor hun nieuwste lijn: Bla bla Blocks. Gekleurde pratende blokken die geschikt zijn voor kinderen in de leeftijd van 1 ½ tot 5 jaar. Dus van dreumes tot kleuter. Wij kregen de via Speelgoed van het Jaar het VTech bla bla blocks speelhuis opgestuurd.

In deze review vertellen we je meer over:

• Hoe werken de bla bla blocks
  • Wat kan je er allemaal mee?
  • Wat leren kinderen er van
VTech Bla Bla point

Het Bla Bla point herkent de verschillende blokken

Wat zit er in de verpakking?

Voordat we je gaan vertellen hoe het werkt, beginnen we met de verpakking. De Vtech blocks komen in een grote rechthoekige doos. Hier zit het volgende in:

• 1 basisblok met bla bla point
  • 2 blok poppetjes
  • 20 interactieve blokken die worden herkend
  • 38 bouwblokken.

In totaal zitten er dus 60 blokken in en 1 basisblok met bla bla point. In totaal heeft het speelhuis meer dan 190 melodietjes. Wat mooi is want zo heb je als ouder niet telkens hetzelfde irritante liedje.

Spelenderwijs leren

In het begin zal je kindje al druk genoeg zijn met zelfstandig de blokken op elkaar te bouwen. Maar naarmate ze ouder wordt en richting de basisschool gaat begint de educatieve rol belangrijker te worden. De Bla bla block bereiden je kindje voor op de basisschool door haar het volgende te leren:

• letters
  • kleuren
  • vormen
  • dieren en
  • voorwerpen

Afgestemd op de leeftijd van je kind. Zo stimuleert het taalontwikkeling, ruimtelijk inzicht, kleuren en creativiteit. Maar waarbij het accent nooit op het leren zelf ligt. Altijd op het spelen want spelen is ook leren.

Bla Bla blocks speelhuis review

Zo werkt het

In elke verpakking zit een bla bla point. Dit is een soort station. Als je hier een interactief block in zet, herkent hij deze en benoemd wat er op staat. Afhankelijk van de knoppen die je bovenop het bla bla point ingedrukt hebt, herkend hij dieren, vormen maar ook letters en kleuren. Er ontstaan leuke korte dialogen die ze natuurlijk weer herhaalt.

Wat ik handig vind is dat spelen zonder het bla bla point ook mogelijk is. Mijn dochtertje houd bijvoorbeeld erg van bouwwerken maken. Ik mag het er dan niet in zien, maar de ene keer is het toch overduidelijk een dinosaurus terwijl ze de volgende keer een huis maakt met heel veel verdiepingen. Waar de 2 poppetjes op het dak wonen omdat ze ruzie hebben. Ze kan haar fantasie lekker de vrije loop geven.

VTech Bla Bla blocks speelhuis

Dit vonden wij er van

De Vtech Bla Bla Blocks komen in 3 verschillende thema’s: dieren, vrachtwagen en het speelhuis. Deze laatst kregen wij opgestuurd.. Miss C vond de vrolijke kleuren meteen leuk en strikte haar grote zus om het speelhuis in elkaar te zetten. Zo waren ze samen even zoet wat ook hun onderlinge band weer verstevigt. Miss G is er al te oud voor, maar vind het leuk om haar zusje erbij te helpen de letters te ontdekken.

Zo uit haar hoofd is het vaak toch lastig om educatieve spelletjes te verzinnen die ze samen kunnen doen. Maar de Bla Bla Blocks vormen een steuntje in de rug om lekker creatief bezig te zijn. Iets wat ze alle twee erg leuk vinden. Ook ikzelf vind het speelgoed erg leuk. Mijn oudste meiden trekken erg naar elkaar toe als ze er zijn. Door het grote leeftijdsverschil moet Miss C zich vaak alleen zelf vermaken. Wat ze overigens goed kan. Maar met de bla bla blocks valt er zoveel te ontdekken dat ze gewoon wat langer zoet is. En ik zelf vind het ook leuk om toe te kijken of samen te spelen en haar zo letters en kleuren aan te leren.

“De Bla Bla Blocks zijn een combinatie van constructief speelgoed en leren. Fantasie en creativiteit van het kind worden gestimuleerd. Je kunt op veel manieren spelen met deze blokken in allerlei vormen.”

speelgoed van het jaar

Oordeel jury Speelgoed van het jaar

Het Bla Bla Blox Speelhuis is constructiespeelgoed met een extra leerelement voor kinderen vanaf 18 maanden. Jonge kinderen worden door de variatie in vormen, afbeeldingen en kleuren uitgenodigd om van alles te bouwen met de blokken. Dit bevordert de fijne motoriek, constructievaardigheden en creativiteit. Vervolgens zullen ze merken dat wanneer ze bepaalde blokjes in het “magisch raam” plaatsen, er melodietjes, muziekjes of zinnetjes te horen zijn. Dit maakt het speelgoed extra leuk en spannend en nodigt uit tot uitproberen. Het kind leert over oorzaak en gevolg. Door de verschillende blokken in het raam te zetten kan het kind ontdekkend van alles leren over dieren, letters, enz. Een leuke combinatie van bouwen en spelenderwijs kennis op doen.

Wil jij kans maken op dit speelgoed? Stem dan hier.

Ander leuk speelgoed van het jaar

Liefs Josan