Vliegen met kleine kinderen is altijd een onderneming. Of je nu in het hoogseizoen of laagseizoen vliegt. Wij kiezen vaak bewust voor een bepaald tijdslot. Daar betaal je wel extra voor, maar dan heb je ook wat. Alleen dan moet je luchtvaartmaatschappij geen technische mankementen krijgen. Of misschien toch wel want door een vertraging met vliegtuig kregen wij onze halve vakantie vergoed.
Ruim 2 jaar geleden gingen we als gezin naar zo’n toeristisch all inclusive resort in Turkije. Destijds wilde ik op vakantie namelijk zo min mogelijk aan mijn hoofd hebben. En deze bestemming bood voor ieder wat wild. Een minidisco, waterpark en kidsclub voor de oudste meiden. Cultuur en winkelvoorzieningen voor mij. En voor man zijn dagelijkse krantje, kopje koffie en de zekerheid dat hij het eten lekker vond.Kortom: zon, zee, zand en rust. Onze vakantie vloog voorbij en voordat we er erg in hadden, was daar de ochtend waarop we weer met het vliegtuig naar huis zouden vertrekken.
Inhoud van dit blog
Vertraging met vliegtuig
Maar die dag liep anders dan we het ons hadden voorgesteld. Dat kwam door een briefje dat we ‘s ochtends vonden. Deze was in alle vroegte onder onze hoteldeur doorgeschoven. Ons vliegtuig had een technisch mankement en zou daarom pas op zijn vroegst tegen de avond kunnen vertrekken. Wat betekende dat we de dag erna zouden aankomen. Wat nu?
Allereerst bekeken we onze agenda’s en maakten deze leeg voor de komende 2 dagen. We hadden namelijk geen zekerheid dat het vliegtuig in de avond vertrekken zou. Met een beetje pech kon dit ook de volgende dag zijn. Verder boekten we onze hotelkamer toch maar voor een paar uur extra bij. Dat leek me handiger dan dat we de halve dag in de lobby moesten bivakkeren. Daar wordt immers niemand beter. Vooral kinderen niet. Het leek mij een stuk handiger om onze eigen kamer tijdelijk extra aan te houden zodat ze kinderen een middagslaapje konden doen. Extra geld kostte dat niet. TUI had al laten weten dat zij die extra kosten op zich zouden nemen.
Wanneer heb je recht op een vergoeding?
Wanneer de vertraging ontstaat door overmacht heb je geen recht op een financiële vergoeding. Maar je behoudt wel het recht op verzorging. En wanneer nodig alternatief vervoer. Dus ons extra dagje hotel dat betaald werd door de TUI is hier een mooi voorbeeld van.
Er is sprake van overmacht als de vertraging ontstaat door situaties waar luchtvaartmaatschappij ook niets aan kan doen. Zoals bijvoorbeeld een orkaan, die aswolk van een aantal jaren geleden. Of erger nog: oorlog. Maar gelukkig voor ons heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat een onvoorziene technische mankement gaan vorm van overmacht is.
Hoeveel financiële compensatie krijg je?
Als je vliegtuig vertraging heeft, kun je een recht hebben op een financiële compensatie. Dan moet die vertraging wel meer dan 3 uur zijn. Op een vlucht die ook meer dan 2 uur duurt. Verder kun je het volgende aanhouden;
- Bij een vliegreis met afstand tot 1.500 kilometer en vertraging van meer dan 3 uur is het 250 euro
- Tussen de 1.500 en 3.500 kilometer met een aankomsttijd die meer dan 3 uur later is, is dat 400 euro
- Meer dan 3500 kilometer en minder dan 3 uur vertraging is het 300. Bij meer dan 3 uur vertraging 600 euro.
Zo kregen wij uiteindelijk ons geld terug
Gelijk krijgen hebben is 1 ding. Gelijk krijgen is iets anders. Em rondom je geld terugkrijgen bij een vertraagd vlucht is veel onduidelijkheid. Ook is er een ingesleten geloof dat het toch niet werkt. Maar het is mijn ervaring dat het echt de moeite waard is om wel te proberen je geld terug te krijgen. Wij hadden alle informatie, bewijs en bonnetjes verzameld over onze vertraagd vlucht en de extra kosten die wij daardoor maakten.
Vertraging vliegtuigvergoeding voorbeeldbrief
Terug in Nederland schreven we een brief waarin we onze luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelden. Hier vind je onder andere modelbrieven om een klacht in te dienen. Heeft je vlucht met TUI vertraging en vind je het te veel gedoe om zelf een brief te schrijven? Dan bieden zij ook hulp (klik even op de link) die je veel werk uit handen neemt.
Na maanden afwachten werden we in het gelijk gesteld. Het bedrag was wij als gezin terug kregen was voldoende om de helft van onze volgende reis te bekostigen: een vakantie naar Kroatië.
Heb jij wel eens een flinke vertraging gehad? En hoe heb je toen geprobeerd je geld terug te krijgen?
Volg jij mij ook al via Google+, Bloglovin’, Twitter,Instagram,Facebook
♥ Dit blog is een samenwerking
♥ Uitgelichte foto Photo by Ross Parmly on Unsplash
2 Comments
Lieke van Veen
2 april 2019 at 17:20Zozo dat is wel een flink bedrag!
Annemiek
31 maart 2019 at 09:38Ja maar dat is nu meer dan 20 jaar geleden en toen was die regeling er nog niet. Dat was vanuit Canada terug naar huis. Daarna heb ik nauwelijks nog gevlogen en of ik de komende jaren nog ga vliegen weet ik niet.