Bloggen

Hebben social influencers een voorbeeldfunctie?

18 juni 2016
Hebben social influencers een voorbeeldfunctie-GoodGirlsCompany

Hebben social influencers een voorbeeldfunctie? Het was een vraag die mij de afgelopen tijd bezig hield. Er waren ook verschillende incidenten waardoor we in het nieuws kwamen. Zoals het filmpje van vlogger Willem die op de trein sprong en meelift. Volstaat het dan om tegen je volgers te zeggen dat ze het vooral niet na moeten doen?

Een school die ouders oproepen om hun kinderen niet naar Enzo Knol te laten kijken vanwege het taalgebruik. Mag een school zich hier tegenaan bemoeien? Social influencers en hun invloed spelen een steeds grotere rol in ons leven.

Bloggers leven gratis-Hebben social influencers een voorbeeldfunctie-GoodGirlsCompany

Okay, dit zijn dan incidenten met vloggers. Maar ook ik als blogger lig onder vuur. We zouden erg onduidelijk zijn over of we betaald krijgen voor het schrijven van een ‘stukje’ En volgens deze krant leef ik nagenoeg gratis. Na al het nadenken wilde ik vandaag even de tijd nemen om mijn gedachten over de voorbeeldfunctie van social influencers  op papier te zetten. En geef ik ook meteen inzicht in hoe ik hiermee om ga en wat mijn afwegingen en beweegredenen zijn.

Hoe GoodGirlsCompany begon

Ooit was er een tijd dat bloggen totaal niet hip was. Dat ik aan veel mensen moest uitleggen wat het inhield. En dat deze mensen eigenlijk altijd reageerden met “Oh wat leuk, je schrijft stukjes?!” En dat klopte, want destijds schreef ik ook gewoon stukjes. Over van alles en nog wat. Zonder vooropgezet plan. Gewoon wat ik leuk vond en wanneer ik wilde. Plaatjes haalde in van internet. Copyright wat is dat? Een facebookpagina voor mijn blog? Daar had ik nog niet eens van gehoord. Betaald krijgen voor wat ik schrijf? Hahaha, serieus? Daar loopt toch niemand warm voor?

Oh je schrijft stukjes? Social influencers krijgen toch alles gratis?

Social influencers krijgen toch alles gratis?

Ik krijg toch altijd even een frons als mensen opmerken dat ik ‘gratis’ spullen krijg. Of wanneer een krant de suggestie wekt dat ik ‘gratis’ leef. Voor mij is gratis, iets wat je aanneemt en waar je niks voor hoeft te doen. Een product dat ik ontvang zodat ik een betere recensie kan schrijven die is gebaseerd op mijn eigen persoonlijke ervaringen, valt niet in die categorie.

Ik ben vaak echt wel een paar uur zoet met tekst schrijven en foto’s maken. Als mijn man na een lange werkdag lekker ontspannend op de bank gaat zitten tv kijken, begint mijn werkdag. Het Primark blog van gisteren, kostte mij door het aanpassen van de vele foto’s 4 uur. Ik kan zo 3 uur kwijt zijn aan het editen van een video die in totaal niet mee dan 8 minuten duurt. Dat is de andere kant van de medaille, maar ik heb het er graag voor over.

Zoals jullie weten, werkte ik tot voor kort ook gewoon 32 uur per week. Van een gratis popje hier of een foto op hout daar worden bij mij thuis de rekeningen niet betaald. Ook geef ik regelmatig wat weg uit onze overvloed want anders krijg ik onuitstaanbaar verwende kinderen.

Social influencers en transparant zijn

Waar ik ook moeite mee heb is het volgende: social influencers zouden niet eerlijk zijn als het om samenwerkingen gaat. Bij winacties, maar soms ook andere blogs lees je vaak het volgende

  • dit blog is tot stand gekomen door een samenwerking’
  • dit blog bevat een opgestuurd product’
  • dit blog bevat affiliate links, ik word er niet rijk van maar het houdt GoodGirlsCompany in de lucht.

Dat doe ik zodat lezers weten dat ik het product ontvangen heb. Maar ook of ik samenwerk met een bedrijf. Ik ga bewust niet met elk bedrijf in zee. Als ik er op voorhand al niets mee heb of door het e-mailcontact er geen goed gevoel over heb, zie ik er vanaf. Ik kan er dan echt niet overtuigend over schrijven en wellicht vindt deze fabrikant een blogger die dan beter bij het product past.

Natuurlijk maakte ik in het verleden wel eens fouten. Niet omdat ik iets achter wilde houden. Ik wist domweg niet dat dit verplicht was. Ik vind het bovendien erg makkelijk om mij als blogger dan af te schilderen als ‘oneerlijk’. Wekelijks wijs ik verzoeken af en word ik ook afgewezen. Meestal komt het dan neer op dat ik best wil samenwerken onder voorbehoud dat ik het erbij mag vermelden en dat wil niet iedereen. Dan gaat het vaak niet eens om kleine webshops maar om grote merken.

Social influencers en de disclaimer cultuur

Doordat social influencers zo onder een loep liggen, zie je een disclaimercultuur ontstaan. Maken we als mamablogger een gerecht in de magnetron? Dan zetten we er alvast iets bij over de voedingswaardes van in de magnetron bereid voedsel. Om te voorkomen dat hier straks discussie over ontstaat. Schrijf je iets over borstvoeding en jouw ervaringen? Vermeld er dan ook iets bij zodat moeders die fles voeden zich niet tekort gedaan voelen. Eigenlijk had ik bij dit blog natuurlijk ook moeten vermelden dat je geen slechte moeder bent wanneer jouw kind wel van zo’n bordje eet. Gewoon om mij in te dekken. En ik durf het ook nog aan om geraffineerd suiker in gerechten te gebruiken omdat ik bepaalde vervangers gewoon echt niet lekker vind….(yes I said it)

Maar ik vertik het om mee te gaan in die disclaimercultuur van sommige social influencers. Als ik een mop maak over een Belg of ‘dom blondje’ moet ik mij dan ook alvast excuseren? Dan verdwijnt de hele clou van de mop. Hiermee zeg ik niet, dat je moedwillig anderen moet kwetsen. Om nog maar even bij die mop te blijven; ik kies er dan liever voor om een mop niet te vertellen. Maar als ik hem maak, maak ik hem. Zonder hem verder af te zwakken of er omslachtig om heen te trip trappelen.

En zo ga ik ook met mijn blog om. In het afgelopen jaar schreef ik best wat blogs waarbij ik op de (lange) tenen van anderen stond. (Dankbare onderwerpen zijn bortsvoeding, bevallingsfoto’s en vetrolletjes ) Dat levert hele interessante gesprekken op en geeft nieuwe inzichten. Met mijn blog, kies ik vaak bewust voor om niet te kietelen maar een beetje te schuren.

Hebben social influencers een voorbeeldfunctie?

Je zal mij niet zo snel op een rijdende trein zien springen. Meestal vlog ik terwijl mijn kinderen bij mij in de buurt zijn. Dat is toch een beetje teveel gedoe. (Relax, dat is een grapje). Bovendien wil ik niemand aanzetten tot illegale acties. Ja dan voel ik wel een soort van voorbeeldfunctie En ik vermoed ook dat jij als lezer daar niet op zit te wachten. De meeste van jullie zijn volwassen. Daardoor ben je ook zelf verantwoordelijk voor je leven en de keuzes die je daarin maakt.

Soms schrijf ik over iets waar je misschien totaal niks mee hebt. Prima, dat mag. Mijn tv heeft vele zenders en ik zap heel wat tv programma’s voorbij. Dat geldt ook voor mijn blog. Misschien heb je niks met natuurlijke verzorgingsproducten en vind je het zwaar overtrokken. Goed zo, scroll die blogs gewoon voorbij. Misschien vind je Primark verschrikkelijk vanwege ogenschijnlijke dubieuze arbeidsomstandigheden. Ook prima! Heb je niks met de dinoplaatjes actie omdat je door je budget altijd bij de Aldi shopt. Ook dat begrijp ik. Ben je niet christelijk zoals ik en heb je niks met een blad over geloofsopvoeding. I get that!

De ene keer schrijf ik een blog waarin heel duidelijk naar voren komt wat mijn eigen persoonlijke keuzes zijn. Wat ik doe, voor sta of in geloof. En soms schrijf ik over iets puur om te informeren. Zie ik mijn blog als een kanaal waarbij jij als bezoeker kan kiezen of je weg zapt of verder kijkt. Of als de supermarkt waarin je zelf kiest wat jij in je mandje legt.

Vind jij dat social influencers een voorbeeldfunctie hebben?

Liefs Josan

Volg je mij ook al via Google+Bloglovin’, Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

  • Reply
    Shannon Sheila
    18 juni 2016 at 14:20

    Wat heb je dit weer geweldig verwoord! Prachtig dat je gewoon lekker laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Ik heb soms wel de neiging om een soort disclaimertje ergens bij te zetten. Gewoon om van mijn blog niet één of ander discussieforum te maken. Maarja, toch zeg ik gewoon redelijk taboeloos wat me bezighoud. Mijns inziens beschaafd en respectvol genoeg en vaak met een knipoog, maar hoe dan ook eerlijk. Zo kent mijn omgeving me ook. Altijd zo geweest.

  • Reply
    Judith Jasper
    18 juni 2016 at 13:11

    Aaaahhhhhhhh de disclaimer dat je een grapje maakt of sarcastisch bent!! Kippenvel krijg ik daar van. Als je te stom bent om dat te snappen, dan is mijn blog niet voor jou. Heel simpel. Super geschreven Josan

Leave a Reply

CommentLuv badge

Instagram

Volg mij op Instagram!