Films & Series

Recensie | Black panther Wakanda Forever

19 november 2022
Black-Panther-Wakanda-Forever-Haiti

Net zoals zijn voorganger is Black Panther; Wakanda Forever weer een waar meesterwerk. En bovendien een ode aan de overleden acteur Chadwick Boseman. Het gemis van zijn aanwezigheid voel je door de hele film door.

In 2018 schreef regisseur Ryan Coogler geschiedenis door een film te maken waarin bijna de gehele cast zwart is en bijrollen werden gespeeld door witte mensen. Het was nog nooit eerder vertoond en bleek een waar succes. Black Panther was een van de best scorende superheldenblockbusters. Het katapulteerde acteur Chadwick Boseman meteen naar een ongekende sterrenstatus. Waar hij helaas niet lang van mocht genieten. In 2020 overleed hij aan de gevolgen van darmkanker.

Ode aan Chadwick Boseman

black panther-recensie-goodgirlscompany

In Black Panther: Wakanda Forever heeft het overlijden van Chadwick Boseman een centrale plaats. Je ziet het in de openingsscène die begint met een imposante begrafenis en waar je een grote muurschildering van panterman T’challa op de muur ziet. Hoewel de begrafenis en hereniging met zijn voorvaderen imposant is, is de oorverdovende stilte tijdens het verschijnen van de Marvel letters met in elk een beeld van Chadwick dat misschien nog wel meer.

In de eerste scènes staan we dan ook stil bij welke invloed het overlijden van haar broer op prinses Shuri heeft. Het fictieve en technologisch zeer geavanceerde Afrikaanse koninkrijk Wakanda heeft tot nu toe vijanden altijd weten buiten te sluiten. En dat is mede te danken aan haar technologie. Maar dat ze haar broer niet heeft kunnen redden, vreet aan Shuri en ze weet niet hoe ze met dit immense verdriet moet omgaan. Want als ze er aan denkt, wil ze het liefst de hele wereld platbranden.

Het volk van Talokan

recensie black panther wakanda forever

Gelukkig is ze daarin niet alleen. Al snel wordt Wakanda binnengedrongen door een nieuwe vijand. Deze persoon wordt K’uk’ulkan genoemd door zijn volgelingen. Door zijn vijanden Namor; een afkorting voor El Niño Sin Amor. Een getroebleerde mutant die zag hoe zijn familie werd uitgemoord.

Om te ontkomen aan de hebzucht en moordzucht heeft zijn volk zich gevestigd onder het wateroppervlak. Hier leven ze in relatieve veiligheid en rust. Totdat ze te maken krijgen met indringers die opzoek zijn naar het vibranium. Een grondstof die voor zover men wist alleen in Wakanda verkrijgbaar is…

Ga er maar eens aanstaan om een film te maken waarin de persoon waar de film om draait, is overleden. En deze persoon niet zomaar even vervangen kan worden door een andere acteur. Hoe goed Mads Mikkelsen ook zijn best deed om de schoenen van te vullen van Johnny Depp in Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, het mocht niet baten. Kortom Marvel stond voor een onmogelijke opgave om de leegte die Chadwick Boseman achterliet op te vullen.

Kritiek op kolonisatie

Wakanda-Forever-themillennialmom

Angela Bassett as Ramonda in Marvel Studios’ Black Panther: Wakanda Forever. Photo courtesy of Marvel Studios. © 2022 MARVEL.

Trailer Wakanda Forever

Kritiek op Kolonisatie

Wakanda is het Afrika zonder de geschiedenis van kolonisatie in al zijn rijke historie. Dat zie je terug in de kleding maar ook in bijvoorbeeld het begrafenisritueel. Het dragen van witte kleding is gebaseerd op een Ghanese traditie. En de connectie met voorouders is ook belangrijker. Eigenlijk is Wakanda wat Afrika had kunnen zijn als Westerse landen het niet tot eigendom hadden gemaakt, ontdaan van grondstoffen en hun bevolking tot slaaf hadden gemaakt. De spanning tussen het Westen en het rijke ontwikkelde Wakanda dat autonoom wil zijn is in de film ook zichtbaar. De rollen zijn nu een keer omgekeerd want het rijke Westen heeft het vibranium nodig om massavernietigingswapens te maken. Maar koningin Ramonda weigert hierop in te gaan. Haar Dora Milaje hebben allang een aanval vanuit het Westen onderschept dat probeert om het vibranium te stelen.

Ook in het verhaal van Namor komt de negatieve invloed van kolonisatie naar voren. Uiteindelijk is het de schuld van de rijke Westerse landen dat het volk van Talokan hen aanvalt. Hoewel het in Wakanda Forever niet tot een confrontatie komt, blijft de spanning in de lucht zitten.

Ode aan Haïti

Een van de leukste verrassingen van Wakanda Forever is dat er een ode is gebracht aan Haiti. Bewust. Haiti was het eerste land dat zich in 1804 zelf bevrijdde van zijn koloniale ketenen. Hier hoefde slavernij niet te worden afgeschaft. Tot slaaf gemaakte afrikanen vermoorden zelf hun bezetters en stichtten hun eigen land. Het is een land met grote generaals zoals Toussaint Louverture. Maar ook de vrouwen bleven niet achter. Sanité Bélair en Marie-Jeanne Lamartiniére vochten onverschrokken en drukten zo hun stempel op de geschiedenis van Haïti. Kijk eens naar de rollen van Black Panthers bekende vrouwelijke vechters zoals Ayo, Okoye en Nanika en je snapt waar de inspiratie vandaan komt.In deel 1 zei Okoye al “I am loyal to that throne. No matter who sits on it”. In de geschiedenis van Haiti werden revoluties regelmatig gestart door vrouwen.

I am loyal to that throne. No matter who sits on it.

Net zoals Wakanda heeft Haïti ook een reputatie. Bijvoorbeeld als armste land op het Westelijk halfrond. Maar men vergeet dat de vrijheid van Haïti duur betaald werd. Zo moest het land vele miljoenen aan herstelbetalingen doen, wat in het huidige licht natuurlijk nooit eerlijk was en daarmee ook de kansen om ooit welvarend te worden in de weg zat.Daarnaast vreesden Britse. Franse en Amerikaanse kolonies dat hun slaven op ideeën zouden worden gebracht. Daarom voerden ze sancties in die Haiti uit sloten van landen om handel mee te drijven. Zoals Westerse landen Wakanda niet met rust kunnen laten, geldt datzelfde ook voor Haïti.

Cast: Letitia Wright, Lupita Nyong’o, Angela Bassett, Danai Gurira, Winston Duke, Florence Kasumba, Tenoch Huerta

Ook leuk om te lezen:

Liefs Josan