Bioscoop Films & Series kinderfilms en series

Recensie | animatiefilm Duck Duck (2019)

8 juli 2019
duck-duck-Nederlands gesproken

Sinds vorige week draait de animatiefilm Duck Duck in de Nederlandse bioscoop. Een kinderfilm gemaakt door de makers van Shrek en Home. Waardoor je de de nodige humor, prachtige animaties en een hartverwarmend verhaal kan verwachten. Samen met Grace en Bailey keek ik deze leuke bioscoopfilm die gaat over vriendschap, liefde en volwassen worden.

In 2018 verscheen de film al in Amerika. Daar heette het Duck Duck Goose. Een titel die precies vertelt waar het verhaal over gaat. Namelijk over een gans en 2 jonge eendjes. Voor de Nederlandse markt is het afgekort tot Duck Duck. En de Nederlands gesproken versie heeft de stemmen van Daan van Rijssel, Lisa Sips, Patrick Martens, Johnny Kraaijkamp Jr. en Kim-Lian van der Meij)

Nederlandstalige Trailer Duck Duck

Het verhaal

banzou Duck duck mo vie ben

Gans Ben ik de macho van zijn groep. Hij houdt er zijn eigen regels op na en heeft het lef om de regels van de leider van de groep aan zijn laars te lappen. Soort zoekt soort zo bewegen wij voort, geldt niet voor hem vind hij. Want hij kan het beste vliegen. Volgens Lilly en de andere ganzen komt dat vooral omdat Ben het vliegen in zijn eentje doet. Maar hij kan indruk op haar maken als hij deze keer voor de jaarlijkse ganzentrek de kleintjes begeleid. Iets waar Ben helemaal geen zin in heeft.

Tijdens een roekeloze vlucht scheidt ben per ongeluk twee kleine eendjes, Vie en Mo van hun groep. Om ze vervolgens te redden uit de klauwen van de slechte kat Banzou. Hoewel Ben niet van plan is om ze twee eendje op sleeptouw te nemen, ziet hij het als een prima oplossing. Hij is immers geblesseerd geraakt. Em hey je hoeft niet snel te zijn onderweg, zolang je maar zorgt dat je sneller dan je medereizigers bent. Vandaar dat hij Vie en Mo wel wil helpen hun groep te vinden die door hun begeleider naar het paradijs wordt gebracht. Wat volgt is een avontuurlijke reis vol knotsgekke belevenissen waarbij je het regelmatig uitgiert van het lachen.

Wat maakt de film zo leuk?

recensie-Duck-Duck-the millennial mom

Wat de animatiefilm Duck Duck zo leuk maakt, is vooral de humor. Zoals bij zoveel animatiefilms, zijn er grappen die kinderen begrijpen, maar is er ook aan de volwassenen gedacht. Verder is er nog het hartverwarmende verhaal van Vie en Mo. De twee gansjes die zonder familie een lange reis moeten maken. Mo die snakt naar een familie en in Ben een ideale moeder ziet. De band die ontstaat maar op bepaalde momenten behoorlijk onder druk komt te staan. Op een bepaalde manier zou je Duck Duck ook wel als een coming of age film kunnen zien. Bens onvolwassen gedrag doet je denken aan het gedrag van jongvolwassen mannen die niet zitten te wachten op verplichtingen, verantwoordelijkheden of het hebben van een gezin.

Het mooie is dat je Ben echt ziet groeien in volwassenheid. En dat hij doorkrijgt hoe rijk het leven is, als het om iets meer draait dan wanneer het alleen om jou gaat.

Dit vonden we er van Duck Duck

animatiefilm-Duck-Duck-the millennial momOfficieel is de film vanaf 6 jaar en er zitten wat spannende momenten is. Dit komt vooral doordat de kat Banzou Ben, Vie en Mo de hele reis op hun huid zit. Tegelijkertijd zorgt dit ook regelmatig voor hele hilarische momenten waardoor ik persoonlijk vind dat het nooit echt eng wordt. Er is een goede balans tussen spanning en ontspanning.

Ik keek de film samen met Chloe van 4 jaar. Mijn kleuter vond de Duck Duck helemaal geweldig en wilde hem vooral nog een keer zien. De momenten met Banzou kroop ze op schoot maar zodra het er naar uitzag dat het goed afliep, zocht ze haar eigen plek weer op en zat we weer middenin het verhaal. Ik merk dat bij dit soort films haar spanningsboog best wel wat kan hebben. Maar er zijn ook best momenten waarop ze geen concentratie meer heeft voor het verhaal en je merkt dat ze nog iets te jong is. Toch geniet ze er op haar manier al erg van.

Bailey is 10 en een doorgewinterde filmkijker. Zij vond de film niet spannend maar vooral erg grappig. Ze zit in de leeftijd waarop ze de soms al wat meer volwassen humor oppikt. Wat wel voor grappige gesprekken zorgt. De animaties van prachtige Aziatische landschappen, mooie muziek en een goed verhaal maken het voor oudere kinderen ook leuk om te kijken.

Ook leuk om te lezen

Duck Duck Goose

• Recensie Duck Duck