Kraamtijd

Ontzwangeren na je bevalling, zo herstelt je lichaam zich

28 maart 2014

Na je bevalling moet je lichaam herstellen. Dit proces wordt ook wel ontzwangeren genoemd. Hoe herstelt je lichaam zich na de zwangerschap? Wat kan je allemaal verwachten? En klopt de wijsheid: negen maanden op negen maanden af?

Door celebrities staan veel kraamvrouwen onder druk om zo snel mogelijk weer back in shape te zijn. Maar na een zwangerschap kan het even duren voordat je je weer helemaal de oude voelt. Je lichaam en ook je psyche moet herstellen en hebben even de tijd nodig. Het kwijtraken van de overtollige zwangerschapskilo’s, moodswings door hormonen en je menstruatie cyclus moet weer op gang komen.

Ontzwangeren na je bevalling, waarom is het nodig?

 Dat je lichaam na de zwangerschap tijd nodig heeft om te herstellen is niet zo raar. Je hebt immers ook niet in 1 dag de omvang gekregen die je aan het einde van de zwangerschap hebt. En ook de opbouw van hormonen heeft een hele tijd nodig gehad. Vandaar dat het herstel ook enige tijd nodig heeft. En sterker nog: je je lichaam die rust ook het beste kan geven.

Zoals ook de zwangerschap per vrouw kan verschillen, zo geldt het ook met ontzwangeren. Na mijn eerste zwangerschap had ik nauwelijks ergens last van. En bij de tweede had ik er niet echt tijd voor. Maar ontzwangerkwaaltjes zoals vermoeidheid, duizeligheid, haarverlies en stemmingswisselingen zijn geen uitzondering. In veel gevallen duurt ontzwangeren bij jonge moeders negen maanden tot een jaar.

Ontzwangeren na je bevalling

Ontzwangeren, zo herstelt je lichaam zich

In dit blog ga ik in op de meestvoorkomende kwaaltjes die je tijdens het ontzwangeren kan tegenkomen.

Naweeën

Dacht je dat het met het laten geboren worden van baby en placenta het klaar is met de weeën? Think again. Moeder natuur zou moeder natuur niet zijn, als ze daarna ook niet een leuke trick had: naweeën. Naweeën zijn samentrekkingen van de baarmoederspieren. Bedoeld om slinkende baarmoeder weer op normale grootte te krijgen. Bovendien verlies je minder bloed als de baarmoeder goed samentrekt. Ze komen de eerste 3 tot 5 dagen na de bevalling voor. De pijn van deze krampen kan variëren van een lichten buikpijn tot hevige menstruatiekramp. Ervaring leert dat de hevigheid en intensiteit toeneemt naarmate je vaker bevallen bent. Waarom? Omdat de baarmoeder dan minder elastisch is en sterker moet samentrekken om weer in oude staat terug te keren. Bij de eerste zwangerschap had ik er niet zo’n last van. Bij de tweede vond ik ze al een stuk pijnlijker.

Upate: Nu ik bevallen ben van mijn derde kan ik zonder twijfel zeggen dat dit de heftigste naweeën ooit waren.

Kraamtranen

Tijdens mijn eerste zwangerschapscursus liet de leidster weten, dat de meeste vrouwen tijdens hun kraamweek wel momenten ervaren waarop ze even niet op de beruchte roze babywolk zaten. Neerslachtig zijn, irritatie, huilbuien, negatieve gedachtes, alles is te veel…het hoort er allemaal bij. Natuurlijk is je baby de leukste, mooiste liefste van de wereld. Maar toch het wennen aan je baby, de hele nasleep van een bevalling, verantwoordelijkheden, slaapgebrek en weinig tijd hebben voor jezelf kunnen je behoorlijk aanvliegen. Vaak zijn kraamtranen het startsein van dat het ontzwangeren begonnen is.

Dit kan je doen bij kraamtranen en babyblues

Stuwing

Ook stuwing hoort bij de kraamperiode en daarmee ontzwangeren. Stuwing in de kraamweek is een teken van dat de melkproductie op gang begint te komen. En een gevolg van een verhoogde doorbloeding. Fijn natuurlijk dat je borsten eindelijk beginnen te doen wat ze moeten doen. Maar gespannen, volle, warme, pijnlijke borsten die aanvoelen als bloemkolen zijn het gevolg.

Door je baby in de eerste 48 uur zo vaak mogelijk aan te leggen, haal je de druk er een beetje vanaf. Laat je dochtertje wel zo goed mogelijk drinken. Afkolven mag natuurlijk ook, maar liever niet te veel. Dit kan namelijk de melkproductie overstimuleren en dan blijf je met het probleem zitten.

Obstipatie

Tja de eerste keer dat je na je bevalling gaat poepen…laat ik zo zeggen dat dit een interessante ervaring is. Het is niet iets waar je vooraf veel over nadenkt, maar uiteindelijk maakte elke jonge moeder dat moment mee. En dan kan het zo zijn dat je een beetje verstopt zit. Er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden:

  • Voelt wc papier aan als schuurpapier, daar in het gebied van je onderkantje? Gebruik dan een nat washandje.
  • Eet vezelrijk voedsel
  • Vermijd vet eten, bananen, wit brood, rijst, hardgekookte eieren, veel koffie en thee.
  • Hoe langer je het uitstelt, hoe groter de kans op verstopping
  • Als je moet, wees ontspannen en neem de tijd
  • Voelt wc papier aan als schuurpapier, daar in het gebied van je onderkantje? Gebruik dan een nat washandje.

Urineverlies

De strijd tegen Tena Lady noemde mijn cursusleidster de oefeningen voor de bekkenbodemspieren. Maar desondanks krijgen veel vrouwen te maken met urineverlies tijdens het ontzwangeren. Meestal wordt urineverlies na bevalling wordt veroorzaakt door stressincontinentie. De bekkenbodemspier en de sluitspier van de blaas kunnen de groter wordende druk in buik of blaas niet goed opvangen. Daardoor verlies je een beetje urine. Door de vaginale bevalling is je bekkenbodem zo opgerekt dat je blaas en plasbuis op een andere plek zitten. Na je bevalling komt je bekkenbodem langzaam weer terug in zijn oude vorm. Wordt het spierweefsel weer stugger, waardoor je weer meer controle over je blaas krijgt.

Kraamvloed

Na je bevalling is het normaal dat je een paar weken blijft bloeden, afscheiding en stolsels verliest. Dit komt doordat er op de plek waar je placenta zat een grote wond ontstaan is. En deze moet helen. Het merendeel van dit bloed verlies je in de eerste week na de bevalling; de kraamweek. Gemiddeld duurt dit zo’n 4 tot 6 weken. Dit bloed vloeien wordt ook wel lochia of kraamvloed genoemd en komt uit de baarmoeder.

In de kraamweek gebruik je vaak het speciale kraamverband wat in je kraampakket zat. Maar als jet bloedverlies minder wordt, kan je ook heel goed gewoon maandverband gebruiken. De volgende dingen mag je in elk geval niet:

Zere vagina

Leuk dat ze het tijdens je zwangerschap geboortekanaal of onderkantje noemden, maar zodra die baby eruit is, noemen we het beestje weer gewoon bij de normale naam: vagina it is. En met dat lichaamsdeel kan na de bevalling nogal wat aan de hand zijn. Misschien ben je wel uitgescheurd of ingeknipt. Maar ook wanneer dat niet het geval is, zorgt een vaginale bevalling voor een pijnlijke vagina.

  • Na de bevalling is je vagina nogal beurs en opgezwollen. Door rechtop op een harde ondergrond te gaan zitten, bespoedig je de genezing en druk je het vocht eruit.
  • Irriterende hechtingen, kun je het beste verlichting bieden door met je kont 10 – 15 minuten in een badje biotex te gaan zitten.Na afloop goed afspoelen met lauwwarm water.
  • Je kan last hebben van trekkerige hechtingen. Mijn kraamverzorgster gaf als tip om dagelijks een half uur met ontbloot onderlichaam te gaan zitten. Vond ik zelf wat minder praktisch tussen de hectische voedingen en kraambezoek door.
  • Plassen als je bent ingeknipt of gescheurd, voelt branderig. Neem een maatbekertje mee en vul deze met koud water. Laat het water over je vagina stromen zodat je gelijktijdig met het water de urine wegspoelt.

Ook leuk om te lezen:

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

Uitgelichte afbeelding  en foto via Shutterstock

Leave a Reply

CommentLuv badge

Instagram

Volg mij op Instagram!