Het Coronavirus heeft veel dingen in ons dagelijks leven veranderd. Zo ook ons winkelgedrag. We winkelen steeds meer online. Want in de digitale winkelstraat is het besmettingsgevaar minimaal. Bovendien heeft online winkelen shoppen nog meer voordelen.
Een hele lange tijd vond ik dat ik de lokale middenstand moest steunen. Offline shoppen was voor mij een makkelijke manier om hieraan bij te dragen. Boodschappen, kleding, speelgoed en spulletjes voor mijn interieur kocht ik dan ook het liefst lokaal. Stiekem vind ik het wel wat hebben om spullen eerst door mijn handen te laten gaan. Ik wil toch eerst weten hoe bijvoorbeeld Adidas kleding voelt en er in het echt uitziet voordat ik besluit het te kopen.
Inhoud van dit blog
Winkelen in het nieuwe normaal
Toen kwam het Coronavirus. Kregen we te maken met allerlei veiligheidsmaatregelen en soms zelfs beperkingen. Met mijn hele gezin even vlug een winkel in en uitgaan? Het werd een lastige opgave. Allereerst omdat we vaak niet eens met ons aantal naar binnen mochten. Vier kinderen en twee volwassenen is natuurlijk al een groot aantal. Maar tegenwoordig kom ik er steeds meer achter dat het gewoon niet altijd praktisch is.
Ten tweede is ook de snelheid waarmee je ‘even’ naar binnen gaat en daarna snel weer buiten staat, behoorlijk veranderd. Het is niet ongebruikelijk dat je even in een wachtrij voor een winkel moet staan voordat je naar binnen kan. Omdat het limiet is bereikt voor het aantal mensen dat een winkel binnen mag hebben. Je eigen handen desinfecteren en daarna eventueel een winkelmandje of karretje werkt ook vertragend. En als laatste geldt: alles oppakken om even rustig te bekijken wordt ook niet meer zo gewaardeerd. Het liefste raak je alleen aan wat je ook echt gaat kopen.
Voorheen was ik dol op winkelen, maar sinds het Coronavirus vind ik het gewoon niet meer leuk door een winkelstraat te struinen. Het is niet meer zo ontspannen en leuk zoals het altijd was.
Voordelen van online shoppen
Geen wonder dat ik net zoals die talloze Nederlanders de voordelen van het online shoppen ontdekt heb. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor mijzelf.
Geen mondkapje
Op zich heb ik geen moeite met het dragen van een mondkapje. Mijn bril beslaat er niet door, want die draag ik niet. En ook heb ik niet meer last van puistjes of acne door het dragen van een mondkapje. Maar prettig is ook anders. Ik moet er nog steeds aan wennen dat als ik een mondkapje draag en ik wil een verkoper wat vragen, dat het toch wat minder relaxt praat. Online heb ik dat probleem niet. Ik hoef geen mondkapje te dragen. En kan ik het niet vinden of wil ik meer informatie? Een chat robot of virtuele assistente kan ik zo aanspreken zonder dat ik me druk hoef te maken over of ik verstaanbaar ben en wel genoeg afstand houdt.
Dag en nacht open
Een online winkelstraat is gewoon dag en nacht open. Vroeg in de ochtend kan ik nog snel even een virtueel mandje vullen voordat ik aan de dag begin. Maar ook ‘s avonds na een lange thuiswerkdag is het geen probleem om wat producten aan te klikken.Natuurlijk heeft het moment van bestellen wel invloed op de verzending. Toch vind ik het super handig dat ik 24/7 bestellen kan. Waar en wanneer het mij uitkomt.
Makkelijk prijzen vergelijken
Zelfs voordat het Coronavirus het winkellandschap genadeloos veranderde, had ik al niet de puf prijzen te vergelijken door winkel in winkel uit te lopen. Uiteindelijk is tijd ook kostbaar en niet in budget uit te drukken. Een van de voordelen van online shoppen is dat je makkelijk prijzen met elkaar vergelijkt. Nu hoef ik hoogstens tussen verschillende tabbladen te wisselen om een duidelijk beeld te krijgen van de prijs van een product. De prijzen van de nieuwste Reinders kleding voor de oudste meiden vergelijk ik nu met een druk op de knop
Ervaringen van anderen
Maak jij je beslissingen ook gebaseerd op de reviews van anderen? Ik vaak wel. In elk geval vind ik het leuk om ze te lezen. Soms omdat ze duidelijke informatie geven. Soms ook omdat ze vermakelijk zijn. Een online review vertelt het nodig over een winkel en helpt mij bij het bepalen of ik hier mijn geld wil uitgeven of niet.
Geen anderhalve meter afstand
Ik kan in mijn eentje achter de het scherm zitten. Maar ook samen met andere gezinsleden. Soms stuur ik de kinderen er op uit om eerst zelf online een kijkje te nemen. We hoeven geen afstand te houden en wanneer het nodig is, kunnen we zelfs samen winkelen.
Het wordt thuis bezorgd
Sinds offline de tasjes in winkels zijn afgeschaft, komt het heel vaak voor dat ik alsnog een extra tasje erbij koop. Ik ben er namelijk zo eentje die vaak vergeet haar eigen tasjes mee te nemen. En ondanks dat ik een kinderwagen heb met veel opbergruimte, ook die boodschappenmand zit een keertje vol. Lang leve online winkelen. Het grote voordeel is namelijk dat het vaak thuisbezorgd wordt. Soms gratis en soms vanaf een bepaald bedrag. Dat scheelt mij weer sjouwen.
Groter aanbod
Niks maakt mij zo bloedchagrijnig als dat het product wat je zoekt is uitverkocht. Natuurlijk kan dat gebeuren, maar ik kan het gewoon niet hebben als ik eerst in de rij heb staan wachten totdat er een gedesinfecteerd winkelmandje beschikbaar was. De looproute heb getrotseerd met voldoende afstand voor de veiligheid van anderen en dan is het uitverkocht! Dus voor mij is is een van de meest fijne voordelen van online shopping dat het aanbod zoveel groter is. En is het product alsnog uitverkocht? Dan kan ik soms mijn e-mailadres invullen waardoor ik een seintje krijg als het product weer is aangevuld.
Winkel jij meer online sinds het Coronavirus? En wat zijn voor jou de grootste voor- en nadelen van online shoppen?
Volg jij mij ook al via Google+, Bloglovin’, Twitter, Instagram, Facebook of YouTube?
No Comments