Opvoeding

Wat de locatiemanager van de BSO deed

18 oktober 2017
Wat de locatiemanager van de BSO deed- GoodGirlsCompany

Maandag deelde ik met jullie hoe de BSO mijn kinderen zomaar zonder mijn toestemming meenam en mij uiteindelijk de rekening stuurde. Vandaag vertel ik je hoe het gesprek met de de locatiemanager van de BSO verliep.

Zoals ik eerder vertelde, kon ik de locatiemanager die maandagmiddag helaas niet bereiken. Maar ze zou terugbellen. En dat deed ze. Niet gek veel later dan mijn belletje.

De locatiemanager

De locatiemanager maakte uitgebreid excuses voor de vele fouten die er gemaakt waren. Mijn aanvraag had óf niet goedgekeurd moeten worden óf op tijd opgemerkt- en eventueel na overleg- gewijzigd moeten worden. Ze erkende dat het totaal ongepast was van de leidsters om uit eigen overweging mijn kinderen mee te nemen naar de springhal. Vooral omdat ze mij hier niet van op de hoogte hadden gesteld. Iets wat volgens hun richtlijnen wel had gemoeten. Vanzelfsprekend werd mijn tegoed teruggestort.

Not amused

Uit haar stem kon ik opmaken dat zij ook niet te spreken was over de gang van zaken. Mijn kinderen gaan al ruim 10 jaar naar dezelfde kinderopvangorganisatie. Ik heb de tijd voor Robert M meegemaakt en erna. En een van die dingen die dat heeft opgeleverd is dat de kinderpvangorganisaties er diep van doordrongen zijn dat je met ouders moet communiceren.

Een KDV of BSO is geen plek waar ouders hun kinderen dumpen en verder geen overleg is. Zoals ik het gelukkig tot nu toe heb ervaren, is het een plek waar veel overleg is en de inbreng van ouders ook gewaardeerd wordt. Jaarlijks heb ik een evaluatiegesprek en wanneer ik dat wil kan ik zelfs extra gesprekken aanvragen. Ik laat mijn kinderen met een gerust hart achter. De locatiemanager zou dezelfde avond nog even langs de locatie rijden om ze aan te spreken op deze ‘slordige en onprofessionele manier’ van werken.

Ik vermoed dat zij ook not amused was over het feit dat het mobiele nummer dat ze gebruiken voor uitjes tot twee maal toe niet werd opgenomen. En dat ik twee uur lang niks van de leiding hoorde. Heb jij ooit zonder afspraak een kind meegenomen uit de klas van jouw kind (eren) en de ouders 2 uur later eens opgebeld om te laten weten dat al die tijd bij jou zijn? Nee, toch? Dan snappen we allemaal dat je zoiets niet kan maken. Als ik mijn kinderen mee wil nemen als ze bij mijn ex zijn, dan pik ik ze ook niet lekker spontaan zomaar even uit school en laat mijn ex 2 uur later pas weten dat ze bij mij zijn. Sterker nog dan zou ik gewoon strafbaar zijn omdat ik me niet aan de gemaakte afspraken uit het ouderschapsplan houd.

Akkefietjes in de kinderopvang

Meestal bemoei ik mij dan ook niet tegen het beleid van de kinderopvangorganisatie aan. Maar als er iets misgaat, dan ben ik echt niet te beroerd om je figuurlijk gesproken even bij de strot te pakken. Dat deed ik ook vorige maand toen mijn jongste dochter 2 akkefietjes in 1 week tijd had. De ene dag werd ze vol in haar gezicht gebeten door een ander kindje. De dag erna viel ze van een krukje af dat blijkbaar niet vaststond en had ze een enorme blauwe bult op haar hoofd. Versuft en koortsig zat ze voor zich uit te staren toen mijn man haar van de opvang haalde. We zijn meteen doorgegaan naar de huisarts. Toen heb ik ook even heel goed duidelijk gemaakt dat dit soort dingen niet kunnen. Het ene kind werd zonder pardon na een andere groep overgeplaatst en de leiding maakte excuses.

Een Klachtenprocedure beginnen

Op Facebook kreeg ik de tip een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Maar ik liet toen weten dat ik nog eerst een gesprek met de locatiemanager wilde hebben. Als haar reactie en acties overtuigend genoeg waren, zou ik er vanaf zien. Gelukkig begreep de locatiemanager wel de ernst van de situatie. Het voorgeschreven beleid laat namelijk geen ruimte over voor dit soort ‘foutjes’. De regels werden op meerdere niveaus overtreden. En gezien haar toon vermoed ik dat de locatiemanager bij ooit nog zo’n akkefietje deze medewerkers zonder pardon de laan uitstuurt.

Ik vond het super vervelend dat ik mijn middelste dochter echt verschillende keren moest uitleggen waarom het mij niet was gelukt om haar tussen de middag op te halen. Ze dacht echt dat ik haar had laten staan terwijl ze graag de middag thuis in de tuin had doorgebracht. De volgende dag wilde ze precies weten wanneer ik haar op zou komen halen. Als je niet snapt dat je ouders even moet bellen als je spontaan hun kinderen meeneemt en afwijkt van alle protocollen hoor je niet in de kinderopvang thuis… .

Lees hier het eerste verhaal:

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

Foto Shutterstock

  • Reply
    mariëlle
    18 oktober 2017 at 22:52

    Het verbaast mij niets dat er fouten worden gemaakt. De werkdruk in de kinderopvang is ontzettend hoog. Er moet heel veel en steeds meer in steeds minder tijd en met zo min mogelijk mensen en er wisselt steeds vanalles maar tijd om alles op een rijtje te zetten is er niet. Net zoals in andersoortige
    organisaties in zorg en welzijn.

  • Reply
    Yvonne
    18 oktober 2017 at 17:24

    Goed van je dat je het gesprek bent aangegaan. Je stond ook gewoon vol in je recht. Wat sneu ook voor je dichter dat ze dacht dat je haar had laten staan….

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]