Opvoeding

Kinderen en muziekles: deel 3 hoe stimuleer je thuis oefenen?

29 april 2015

Maandag las je op dit blog over de voorbereidingen. Gisteren las je over de voordelen van muziekles en vertelde ik je heel persoonlijk over hoe ik mijn dochter zie groeien.  Vandaag vertel ik je over de rol die je als ouder kan spelen in het muziekonderwijs van je kind. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vandaag deel 3 hoe stimuleer je thuis oefenen?

Sinds 4 weken zit Miss G. op muziekles. Onder de enthousiaste begeleiding van haar lerares, leert ze nu met veel plezier de geheimen van de viool. De viool is niet meteen het meest makkelijke muziekinstrument voor een kind om te leren bespelen. Om die reden was ik ook een beetje huiverig. Er speelden verschillende vragen door mijn hoofd. Wat als ze het straks niet leuk vindt? Heeft mijn 8 jarige voldoende zelfkennis om in te kunnen schatten of dit bij haar past? Kan ze de discipline opbrengen om dagelijks te oefenen? Ook als ze geen zin heeft?

Nu we 4 weken bezig zijn, valt het me allemaal reuze mee. Als moeder ben ik maar wat trots. Ik zie mijn kind ontwikkelen, meer zelfvertrouwen  krijgen en ze vindt het erg leuk. Wat wil ik nog meer?

 Vioolles is best wel prijzig. Vooral wanneer je net zoals Miss. G. privéles hebt. Dit is niet een afgewogen keuze, maar een van de effecten van halverwege het jaar instromen. Alle andere leerlingen zijn al verdeeld over groepjes of vormen een duo. Samen hebben we de afspraak gemaakt dat ze het minimaal een jaar moet proberen voordat ze het instrument in de wilgen hangt. Gelukkig hoefden we niet meteen een viool aan te schaffen, maar kan ze deze via haar docent huren. De jaarlijkse huurkosten voor het instrument zijn ongeveer gelijk aan de aanschaf van een goedkoop beginnersviooltje. Maar het scheelt wel dat we hem uiteindelijk niet op Marktplaats hoeven zetten mocht ze na 11 maanden tot de conclusie komen dat het niks voor haar is.

Naast de lessen bij haar docent komt, is het belangrijk dat ze thuis oefent. Zoals ik in deel 1 beschreef, is dat best een uitdaging wanneer je zelf geen instrument bespeelt. En zoals ik in deel 2 beschreef, wil ik het haar ook niet verkeerd aanleren. Toch zijn er dingen die ik als ouder kan doen om het thuis oefenen te stimuleren. Hieronder geef ik 6 tips die wij thuis toepassen.

6 tips om als ouder thuis oefenen te stimuleren

  1. Ontwikkel een routine. Mijn dochter speelt elke dag 30 minuten viool. Ik weet niet of dit lang of kort is, het is gewoon onze routine. Ook is het niet zo dat ze 30 elke dag onafgebroken 30 minuten speelt. Maar per dag gebruiken we wel 30 minuten om bezig te zijn met haar muzieklessen. Ze speelt, ik geef tips en feedback en ze oefent noten. Als moeder vind ik het leuk om haar op deze manier mee te maken.
  2. Zorg voor een vast moment. Mijn dochter oefent meestal op het moment dat ik bezig ben met avondeten. Vanuit de keuken, kan ik haar zien en horen. Dat laatste is belangrijk. Ik mag dan misschien wel geen verstand van viool hebben, ik hoor wel of een noot goed klinkt en geef haar dan ook feedback op. Soms moet ze het hele liedje opnieuw proberen en soms kan ze opnieuw beginnen bij de notenbalk.
  3. Instrument binnen handbereik. De viool van Miss G. ligt op haar kamer. Zo kan ze hem elke dag zo pakken. Handig.
  4. Zorg voor een muziekvriendelijke omgeving. Ook wanneer je net zoals ik geen instrument bespeelt, is dit mogelijk. Schaf een muziekstandaard aan en richt een plekje in waar je kind kan oefenen. Miss G. speelt nog niet zo lang viool ik kan dus nog niet van haar verwachten dat ze alleen op haar kamer gaat oefenen. Daarom speelt ze elke dag in de woonkamer. Het valt me alleszins mee. Natuurlijk klinkt er wel eens een noot vals, maar het klinkt echt niet de hele tijd als kattengejank.
  5. Wees positief. Je kind leert een nieuw instrument bespelen. Dat kost tijd. Het kost tijd om muzikale vaardigheden aan te leren, noten te herkennen en discipline te ontwikkelen. Het heeft geen zin om op je kind te gaan zitten mopperen of klagen. Dat werkt niet motiverend en werkt alleen maar averechts. Laat het fouten maken, relativeer, lach er samen om, benoem wat wél goed ging. En als het niet zo goed gaat, vraag ik haar of zij weet waar het aan kan liggen.
  6. Besef dat je kind nog niet gewend is om huiswerk te maken. Dit moet het leren en als ouders breng je je je kind een bepaalde arbeidsethos bij. Voor mijzelf vind ik het niet erg wanneer ik iets tot het laatst uitstel. Maar als het om mijn kind gaat, probeer ik toch mee te geven dat ze op tijd aan iets moet beginnen. Dus niet de middag voor de muziekles. Vaak gaan we na de les al direct aan de slag. Voordeel hiervan is dat alle instructies van de haar muziekdocent nog vers in haar geheugen zitten.

Dit was het laatste deel van mijn blogserie over kinderen en muziekles. Ik gaf je een kijkje in mijn leven. Als jij je samen met je kind aan het oriënteren bent, hoop ik dat mijn blogs je wat houvast konden geven.  Heb jij tips hoe je als ouder je kind kan stimuleren bij het oefenen? Heb je vragen? Laat het weten in een reactie.

Nieuwsgierig naar andere blogs? Lees ze hier:

Kinderen en muziekles: deel 1: de voorbereiding
Kinderen en muziekles: deel 2 de voordelen van muziek voor kinderen

  • Reply
    Patricia
    29 april 2015 at 14:27

    Wat goed dat je hier over schrijft. Mijn ouders hebben regelmatig met hun handen in het haar gezeten. Ik vond het geweldig om te repeteren met de fanfare en concerten te geven, maar thuis saaie oefeningen doen, vond ik echt niet fijn. Maar het is natuurlijk wel nodig als je vooruitgang wil boeken.

    • Reply
      Josan
      29 april 2015 at 19:16

      Heel herkenbaar. Thuis oefenen is ook niet altijd leuk. En voor kinderen is het vaak lastig om de langetermijn voordelen te zien.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]