Opvoeding

Kinderen en muziekles: deel 1 de voorbereidingen op muziekles.

27 april 2015

Sinds 4 weken zit Miss G. op muziekles. Onder de enthousiaste begeleiding van haar lerares, leert ze nu met veel plezier de geheimen van de viool. De viool is niet meteen het meest makkelijke muziekinstrument voor een kind om te leren bespelen. Om die reden was ik ook een beetje huiverig. Er speelden verschillende vragen door mijn hoofd. Wat als ze het straks niet leuk vindt? Heeft mijn 8 jarige voldoende zelfkennis om in te kunnen schatten of dit bij haar past? Kan ze de discipline opbrengen om dagelijks te oefenen? Ook als ze geen zin heeft?

Nu we 4 weken bezig zijn, valt het me allemaal reuze mee. Als moeder ben ik maar wat trots. Ik zie mijn kind ontwikkelen, meer zelfvertrouwen  krijgen en ze vindt het erg leuk. Wat wil ik nog meer? In een drie blogs vertel ik je over onze  voorbereidingen, welke positieve effecten muziekles op kinderen heeft en hoe je als ouders het thuis oefenen kan stimuleren.

Nieuwsgierig geworden ? Lees dan vandaag deel 1 de voorbereidingen op muziekles.

Voordat Miss G. op muziekles mocht, moest ze van ons eerst haar A en B zwemdiploma hebben. Zoals afgelopen week bleek, vinden veel ouders dat het behalen van een zwemdiploma te lang duurt. Ook ik als moeder was  daar geen uitzondering op. Het duurde 3 jaar voordat ze aan deze mijlpaal in de opvoeding kon beginnen. Maar uiteindelijk was het zover.

Zelf bespeel ik geen instrument. Nu achteraf vind ik dat soms best jammer. Jarenlang had ik tevergeefs op blokfluitles gezeten. Ik vond het een hel. Ik kreeg mijn vingers niet goed op de gaatjes. Maar ik moest mij van mijn ouders hier eerst 2 jaar doorheen worstelen voordat ik een ander instrument mocht bespelen. Bijles en veel oefenen later, hadden niet het gewenste resultaat. Ik beleefde er geen plezier aan. Alleen maar frustratie. Logisch dat ik als kind afhaakte alhoewel ik dolgraag op viool wilde. Een hedendaagse ouder zou gewoon zeggen dat blokfluit niet mijn instrument was. No worries, volg je hart en doe wat je echt leuk vindt.

Hoe bereid je je kind voor op muziekles?

Ik nam mij voor om zelf nooit deze opvoedingsfout te maken. Mijn kind mag het instrument bespelen dat ze wil. Liever verschillende keren trial and error dan dat mijn rigide visie er aan bijdraagt dat ze voortijdig afhaakt.  Hoewel Miss G. had aangegeven geïnteresseerd te zijn in viool, staarde ik mij daar niet meteen blind op.

  • Vraag naar de ervaring van andere ouders. Als ouder hoef je echt niet altijd opnieuw het wiel uit te vinden. In de afgelopen jaren kwamen we verschillende klasgenootjes tegen in de muziekschool. Aan hun ouders vroeg ik naar de ervaringen met muziekles. Veel klasgenoten begonnen met algemene muzikale vorming omdat je dan werkt aan ritme, noten lezen en de mogelijkheid hebt verschillende instrumenten te proberen. Na 2 jaar kiezen kinderen een instrument. Zo vertelde een vader dat zijn dochter voor hoorn koos. Leuk, maar hij moest er wel even aan wennen omdat hij als gitarist verwacht had dat ze in zijn voetsporen zou volgen.
  • Volg verschillende proeflessen. Kinderen van muzikale ouders krijgen het bespelen van een instrument vaak al jong met de paplepel naar binnen gegoten. Lekker pingelen op de piano of gitaar of drummen op trommels. Maar als je in een huishouden opgroeit waar behalve speelgoedinstrumenten geen echt instrument te vinden is, is het volgen van proeflessen handig. Zo volgde Miss G. een les algemene muzikale vorming. Dit vond ze erg leuk. Daarnaast kon de docent meteen vertellen of ze ritmegevoel had. Hetzelfde gold voor vioolles.
  • Zoek voldoende informatie over het instrument. Misschien ken je iemand in je omgeving die hetzelfde instrument bespeelt. Vraag hem/haar eens om je kind onder zijn hoede te nemen. Bekijk filmpjes en beluister (klassieke) muziek waarin het instrument een hoofdrol speelt. Zoek informatie op internet.
  • Help je kind om een afgewogen keuze te maken. Uiteindelijk kon Miss. G. kiezen uit 2 verschillende vormen muziekonderwijs: vioolles of algemene muzikale vorming. Beide lessen vond ze leuk. Allebei de docenten vond ze aardig. Beide docenten hadden gezegd dat ze ritmegevoel had en muzikaal was. Maar welke muziekles zou het beste bij haar passen?
    Mijn oudste dochter vindt het vaak lastig om een beslissing te nemen. Ze wil niemand teleurstellen. Voor mij was het dan ook erg belangrijk om te benadrukken dat ze iets mocht kiezen wat zij leuk vond. Niet wat ik of haar vader wilden. Wat haar keuze ook zou zijn, ik zou achter haar staan en haar met alle liefde brengen.
    Als moeder heb ik net iets meer overzicht dan zij. Ik besprak met haar welke invloed de muziekles had op de mogelijkheid om speelafspraakjes te maken. Wat ze mogelijk na 2 jaar zou kunnen. De voor-en nadelen van zo vlak voor de zomervakantie instromen. Dat ze beide vormen van muziekles in elk geval 1 jaar vol moest houden.

Uiteindelijk koos Miss G. voor vioolles omdat ze daar al meteen leerde een instrument te bespelen. Dit sprak haar meer aan dan dat ze zich pas na 2 jaar zou kunnen specialiseren. We gaan nu wekelijke met veel plezier naar vioolles en ze wordt met de week beter.

Morgen lees je in deel 2 over de voordelen van muziekles voor kinderen. Zit jouw kind ook op muziekles? Heb je tips? Laat gerust een reactie achter.

  • Reply
    Saskia
    27 april 2015 at 09:21

    Mijn zoontje is drie maar heeft het er nu al over dat hij pianoles wil. Zelf heb ik ook altijd op muziekles gezeten en vind het voor mijn kindjes ook heel belangrijk.

    • Reply
      Josan
      29 april 2015 at 19:21

      Het is ook iets heel moois om samen te delen. Vind het jammer dat ik perse blokfluit moest. Soms wil ik viool proberen maar heb nog niet voldoende lef

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]