Kerst

Move over Sint! Kerstman populairder dan Sinterklaas

13 november 2017
kerstman populairder dan sinterklaas-GoodGirlsCompany

Stel je voor: Kerstman populairder dan Sinterklaas. De laatstgenoemde Goedheiligman verliest steeds meer terrein aan zijn evenknie uit Amerika. En dat was natuurlijk te verwachten.

Het was natuurlijk te verwachten. Na de populariteit van Amerikaanse feesten zoals Valentijnsdag, Moederdag, Singles Day en Black Friday blijkt nu ook de Kerstman steeds meer aan terrein te winnen. Uit onderzoek van ICS blijkt het volgende: steeds meer ouders geven hun kinderen Kerstcadeaus. En je boft helemaal als je een meisje bent, grote kans dat jouw cadeau meer kostte dan dat van je broertje.

Kerstman populairder dan Sinterklaas

Bijna de helft van de Nederlanders (43%) heeft inmiddels als de eerste cadeaus gekocht. Maar wie is nou eigenlijk populairder binnen Nederlandse gezinnen? De Kerstman of toch onze Sinterklaas? International Card Services (ICS) maakte de balans op en onderzocht het koopgedrag van de Nederlanders voor de decemberfeesten. En wat blijkt? Kerst neemt steeds meer het stokje over van Sinterklaas. Het worst steeds meer gezien als hét moment om cadeaus te geven. Het grootste deel van de ouders geeft hun kinderen cadeaus met Kerst (78%) en een kleinere groep doet dit tijdens Sinterklaas (67%). Oh en ruim de helft van de ouders (52%) geeft tijdens beide feestdagen cadeaus aan hun kroost.

We geven graag veel geld uit

In de afgelopen jaren, zag je de trens om online een cadeau te kopen, groeien. Toch zijn we traditioneel als het op de feestdagen aankomt. Maar liefst 42 procent van de Nederlanders doet zelfs alle feestdagen-inkopen in de winkel. En bijna de helft (48%) doet dit zowel in de winkel als online. Er is nog slechts een klein percentage (8%).Nederlanders die al hun cadeaus online koopt.

En ouders zijn niet kinderachtig wanneer het om cadeautjes gaat. Tijdens Sinterklaas geeft één op de negen ouders (11%) maar liefst € 200 of meer uit. Tijdens Kerst ligt dit percentage met 13 procent nog iets hoger. Grote kans dat dit bedrag wordt uitgegeven aan cadeaus voor een dochter. We vinden het namelijk net iets leuker om dure cadeaus voor haar te kopen (30%). Daar kan ik met 3 dochters trouwens volmondig ja op zeggen. Zoonlief staat ietsjes lager op de ranglijst (25%).

Betalen met credit card

10 procent van alle aankopen betalen we met een creditcard. Mannen doen dat vaker dan vrouwen. Marjolein Gerritsen, directeur Klant & Markt van International Card Services, licht toe: “Juist de decembermaand is al duur genoeg. Betalen met een creditcard heeft dan als voordeel dat het bedrag niet direct wordt afgeschreven. Daarnaast zijn de meeste aankopen met een creditcard standaard 180 dagen verzekerd tegen diefstal, verlies en schade. Mocht een online gekocht cadeau onverhoopt niet of niet goed geleverd worden, dan wordt de aankoop teruggedraaid via de aflevergarantie.” En dat fijne we wel zo prettig.

Enigst kind wordt meer verwend

De meeste kinderen krijgen tijdens zowel Sinterklaas als Kerst één tot drie cadeautjes (respectievelijk 58% en 72%). Een kwart (26%) van de ouders gaat bij Sinterklaas iets verder en geeft hun kinderen vier tot zes cadeaus. Ouders met één kind geven vaker vier cadeaus of meer aan hun kind dan ouders met twee kinderen of meer (28% versus 16%).

Had jij verwacht dat de Kerstman populairder dan Sinterklaas is? En wat denk jij dat hier de reden voor kan zijn?

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

  • Reply
    nicole orriens
    14 november 2017 at 11:44

    Ik denk dat de Zwarte Pieten discussie Sinterklaas ook geen goed doet. Het onbevangene van het kinderfeest gaat er af. De kerstman is tot dusver nog neutraal.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]