Family Diary Persoonlijk Schoolkeuze Schoolkind

Om deze Redenen gaat Miss C naar een Daltonschool

30 januari 2019
schoolkeuze Daltonschool kenmerken pedagogische pijlers

Over 5 maanden gaat ook mijn jongste dochter naar de basisschool. Haar zussen gingen altijd naar regulier onderwijs. Maar bij Miss C kiezen we bewust voor een Daltonschool. Daltononderwijs heeft namelijk een aantal kenmerken die ons als ouders erg aanspreken. Daarom wil ik  vandaag wat meer over vertellen over onze schoolkeuze voor de jongste telg.

Wat is een Daltonschool?

Het Daltononderwijs is een onderwijssoort die valt onder het algemeen bijzonder onderwijs. Als pedagogisch uitgangspunt vindt het Daltononderwijs het belangrijk dat kinderen opgroeien tot zelfstandige mensen die goed kunnen samenwerken met anderen. Het werd in 1904 ontwikkeld door de Amerikaanse lerares Helen Parkhurst.

In 1904 gaf zij les aan een klas met zeer verschillende kinderen. Zij ontdekte dat individueel zelfstandig leren beter werkte dan klassikaal. Van 1913- 1915 werkte zij met Maria Montessori samen.Daardoor ontwikkelde zij de pedagogische principes voor het Dalton onderwijs. In haar boek Education on the Dalton Plan gaat Helen vooral in op 2 belangrijke aspecten van het Daltononderwijs:

  1. vrijheid
  2.  samenwerking

Maar in dat boek geeft ze ook aan dat haar aanpak geschikt is voor kinderen vanaf 9 jaar. Inmiddels zijn we vele jaren later. En zijn de 3 pedagogische ankerpunten uit het Daltononderwijs  van Helen Parkhurst uitgebreid met 5.

Lees: Checklist; waar moet je op letten bij je keuze voor een basisschool

De 5 kenmerken Daltononderwijs

1. Vrijheid in gebondenheid

Het Daltononderwijs hecht erg veel waarde aan zelfstandigheid. Daar is vrijheid voor nodig. De vrijheid om zelf keuzes te maken. Maar vrijheid betekent niet dat alles dan ook maar meteen mag en the sky is the limit. De docent geeft de grenzen aan waarbinnen de leerlingen de vrijheid hebben om hun eigen ervaringen en kennis op te doen.Naarmate kinderen ouder worden, krijgen ze steeds meer vrijheid. Samen met de docent maken de leerlingen afspraken over de lesstof. Hoeveel tijd ze denkt dat het kost en wanneer ze van plan is om het te maken. Na afloop legt ze verantwoordelijkheid af aan de docent.

2. zelfstandigheid

Op een Daltonschool maakt een leerling haar lesstof in haar eigen tempo maar wel zelfstandig. Zelfstandigheid is nodig om de lesstof in je eigen tempo te kunnen plannen en uitvoeren. Een docent begeleidt en coacht een leerling. Maar het initiatief ligt bij de leerling. Leerlingen kiezen zelf hun taak en naarmate ze ouder worden, wordt de keuzevrijheid stap voor stap steeds uitgebreider. Daarbij wordt natuurlijk wel rekening gehouden met het niveau van een leerling. Wanneer nodig wordt je leerplan aangepast.

3. Samenwerken

Samenwerken is een van de meest belangrijke eigenschappen voor als je later volwassen bent. Denk maar aan de vele projectgroepen waar je vanaf middelbare school tot ver in je werkzame leven mee te maken krijgt. Vaak kan je de leden van een groep niet eens kiezen. Daarom is samenwerken een van de meest belangrijke pijlers van het Daltononderwijs. Kinderen leren samenwerken en samenspelen. En terwijl ze dat doen, leren ze naar elkaar luisteren en elkaar te respecteren.

4. Effectiviteit

Bij Daltononderwijs gaat het erom tijd, menskracht en middelen zo effectief mogelijk in te zetten. Parkhurst wilde met haar onderwijsmethode het leren doelmatiger maken. Effectiviteit en efficiency zijn dus ook al vanaf het begin twee hele belangrijke begrippen.

Daarbij gaat men er vanuit dat het duidelijk is wat naar school gaan en leren oplevert. Voor Parkhurst heeft onderwijs een bredere functie dan alleen leren. Onderwijs behoort leerlingen ook cultureel en moreel te vormen. In het Daltononderwijs worden kinderen gezien als individuen, die verantwoordelijkheid leren dragen voor hun schoolwerk, hun eigen (toekomstige) baan  wat ze in vrijheid uitvoeren.

5. Reflectie

Op een Daltonschool is het belangrijk om zelf regelmatig te denken over je eigen gedrag en werk. Op Daltonscholen maken leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd die ze kwijt zijn aan hun opdrachten. Achteraf wordt hierover ook een feitelijke beoordeling gegeven. In kleine gesprekjes vergelijkt men de inschatting met de feitelijke beoordeling. Zo kan het zijn dat een leerling die bepaalde taken altijd aan het einde van de week plant, door een gesprek misschien wel leert dat ze dit beter eerst kan plannen. Dan is het af en hoef je er niet tegenaan te blijven hikken. Ook kom je dan minder in tijdnood.

Voor ons zijn er twee belangrijke redenen om voor Daltononderwijs te kiezen. Die leg ik hieronder uit.

De pedagogische visie past bij ons

Hierboven heb je de pedagogische visie kunnen lezen achter deze onderwijsmethode. Als moeder spreekt deze mij heel erg aan. Natuurlijk vind ik het wel een beetje spannend of mijn peuterdochter ook meteen in het diepe gegooid kan worden. Maar wie mij kent weet ook, dat ik een heel groot geloof en rotsvast vertrouwen in mijn kinderen heb.

Vanaf dag 1 voed ik ze ontzettend zelfstandig op. Je zult mij niet snel horen zeggen “Kinderen moeten tegenwoordig al zoveel”. Ik ben het type moeder die kijkt hoe ze haar kinderen zo goed mogelijk kan voorbereiden en uitrusten op alles wat er op ze af gaat komen. De pedagogische visie past binnen onze autoritatieve opvoedstijl. En Als Miss C ook maar een klein beetje op haar zussen lijkt, zal zij ook heel hoog scoren op zelfstandigheid.

Een school in de wijk

Mijn oudste dochters zitten op een school die vanaf ons huis wel 20 minuten rijden is. Niet de meest logische keuze. Maar na mijn scheiding besloot ik om ze op hun vertrouwde school te houden. We wonen al weer jaren in een ander deel van onze stad. Met veel jonge gezinnen en grote brede scholen. Vanaf dat wij hier wonen, was het mijn wens dat mijn jongste dochter in de wijk naar school gaat.

Aan de overkant van de straat is een school. Maar ons oog is gevallen op een school aan de andere kant van de wijk. Als we aan het einde van het jaar gaan verhuizen, is haar school op loopafstand. Daarnaast verhuist hij over maximaal 3 jaar naar het wijkgedeelte waar wij ons droomhuis laten bouwen.

Voor de rest voldoet de school natuurlijk aan alle punten die we op onze checklist hadden staan. En hebben we er een goed gevoel bij.

Ook leuk om te lezen:

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

  • Reply
    Deborah Hamar
    31 januari 2019 at 11:12

    Ik denk dat dit soort onderwijs voor heel veel kinderen juist goed is!! Zitten en luisteren is niet voor ieder kind weggelegd. Dalton onderwijs overigens ook niet. Maar je kunt wel het beste in ieder kind naar boven halen. Succes met je jongste spruit! En natuurlijk ook voor jou!!

  • Reply
    Josan
    27 november 2015 at 06:34

    Ik hoop met je mee 🙂

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]