Mindset Moederschap

10 realistische goede voornemens voor moeders

15 januari 2021
themllenialmom-goede-voornemens-haalbaar-verandering

Goede voornemens werken niet. Dat weet je, want veranderingen komen niet plotsklaps. Slechte gewoontes aanpassen vraagt tijd. Daarom hierbij een aantal goede voornemens voor moeders die wel realistisch zijn en dus haalbaar.

Aankomende maandag is het Blue Monday. Ook wel Deprimaandag. De meest deprimerende dag van het jaar. Het moment waarop we massaal onze goede voornemens overboord gooien en snakken naar de lente. Juist nu we alweer een aantal weken in lockdown zitten en het einde nog niet in zicht is, kan dit een nog grote motivatie zijn er mee te stoppen.

top 10 goede voornemens voor mama-themillennialmom

Waarom goede voornemens niet werken

Maar juist nu wil ik je uitdagen om actief bezig te gaan met goede voornemens. Waarom? Goede voornemens gaan over verlangens. Verlangens die je motiveren om iets in je gedrag of gewoontes te veranderen. Aan te pakken of in elk geval anders te willen. Misschien weet je nog niet concreet hoe of wat. Dat hoeft ook niet, je hebt in elk geval de eerste stap gezet op weg naar verandering. Ook kunnen ze je ontwikkeling laten zien. Er is een moment waarop je er aan begon en een moment waarmee je eindigt.

Wel is het bij goede voornemens belangrijk om eens goed bij jezelf te rade te gaan wat de reden erachter is. Komt dit echt uit jezelf of komt het omdat je een negatieve kijk op jezelf hebt. Er is een verschil tussen afvallen omdat je dat graag wilt of afvallen omdat je jezelf niet goed genoeg vindt omdat je niet aan het schoonheidsideaal voldoet. Daarom is het misschien ook beter om niet over goede voornemens te spreken, maar over gezonde voornemens. De verlangens die je hebt maar dan vanuit een gezond en liefdevol zelfbeeld.

Lees ook: Een emotioneel gezonde moeder blijven tijdens quarantaine – 10 tips

10 realistische goede voornemens voor moeders

Dagelijks ontkoppelen

telefoon detox-themillennialmom

Noem het een telefoon detox, social media detox of geef het een andere hippe benaming. Het komt op hetzelfde neer. Bovendien beperkt het zich niet alleen tot je telefoonscherm of social media. Zorg er voor dat je dagelijks tijd neemt of inplant om je los te maken van je scherm. Zeker nu we allemaal massaal thuiswerken en onderwijs op afstand volgen, is onze schermtijd enorm toegenomen. Maak er samen met je gezin een gewoonte van om dagelijks tijd met elkaar door te brengen zonder schermen.

Tip: zorg dat devices zoals tablets, telefoons ook uit zicht liggen zodat de aandacht er niet naar toe getrokken wordt.

Meer bewegen

10 realistische goede voornemens voor moeders

Mijn tweede goede voornemens voor moeders is: meer bewegen. Maak er dit jaar een gewoonte van om dagelijks te bewegen. Ik zeg expres geen sporten omdat ik weet dat dit je toch een bepaalde associatie kan geven. En vaak wordt het daar niet beter van. Vandaar dat ik het over bewegen heb. Dat is breder en geeft je de ruimte om een vorm van beweging te kiezen die bij jou past. Zoals een dagelijks blokje om wanneer je tijdens de lunchpauze een frisse neus haalt. Misschien past sporten met een workout app op je telefoon wel perfect bij jou. Mis je een sportmaatje of vind je het moeilijk om meer bewegen in je dagelijkse drukke leven met kinderen toe te passen? Maak het dan laagdrempelig. Samen Just Dance doen is leuk en zet je ook in beweging.

Doe dingen voor jezelf zonder je schuldig te voelen

momguilt-themillennialmom-voornemens voor mamas

Moeders, zullen we afspreken dat mom guilt in 2021 minder invloed op ons denken heeft? Het is nergens goed voor. Je hoeft niet altijd de actieve supermama uit te hangen. De mama die ALLES voor haar kinderen doet en ALTIJD bezig is met ze. Je mag ook momenten hebben waarop je er voor kiest om niet productief te zijn. In je lounge wear he favoriet serie kijkt, terwijl je kind lekker tegen je aan knuffelt. Waarop je het huishouden even laat voor wat het is omdat je niet lekker in je vel zit. Niet omdat je lui en ongemotiveerd bent, maar omdat je deze momenten nodig hebt om je op te laden. Dus stop ermee om jezelf een schuldgevoel aan te praten. En begin er mee om dit jaar meer zachtmoedig, vriendelijk en liefdevol naar jezelf te zijn. Wedden dat dit een uitwerking zal hebben in je gezin en je omgeving?

Lees ook: 9 Gezonde gewoontes voor minder stress bij mama’s

Meer slapen

Meer-slapen-door-coronavirus-themillennialmom

Ik las van de week dat we door thuiswerken langer slapen. Dus naast al het negatieve heeft de coronacrisis een positief effect op ons slaapritme. Voldoende slapen is goed voor je.

  • Het herstelt je brein
  • Heeft een positief effect op je immuunsysteem

Kortom slapen is geen tijdverspilling. Je hebt het nodig. Het is gratis en doet zoveel goeds voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Investeer in een fijn bed, koop nieuw beddengoed waarmee je je de sfeer in je slaapkamer rustgevend maakt. En maak van je slaapvertrek een plek waar je tot rust komt. Met bloemen, geurkaarsen en mooie woonaccessoires die je gevoel van blijdschap vergroten.

Ik ga meer in het moment leven

goede voornemens voor mamas

Afgelopen maandag zat ik met Novan op de vloer in onze badkamer te kijken naar de wasmachine. Een draaiende wasmachine kan zijn dag maken. Niet om wat dit huishoudelijke apparaat doet, maar gewoon om wat het doet. En dat hij het super interessant vind om naar te kijken. Het zette mij stil. In plaats van hem oppakken, zodat ik vlug door kan gaan met andere huishoudelijke taken, liet ik mij op de grond zakken. Zette hem op schoot en samen keken we naar de lampjes, het geluid en hadden we even een klein geluksmomentje. Heerlijk hoe deze kleine simpele dingen mij helpen om in het moment te leven. En echt een aanwezige moeder te zijn. Mijn levensles: moeders maak er dit jaar een goed voornemen van om meer in het moment te leven met je kinderen.

Ruimte vrij houden in mijn hoofd en op mijn to-do list

Waarom-goede-voornemens-niet-werken-themillennialmom

Steek je hand in de lucht als je agenda voorheen volstond met speelafspraakjes, hobby’s van kinderen en andere verplichtingen. En toen kwam 2020. Ook corona heeft invloed op dit lijstje met goede voornemens voor moeders. Onze sociale levens werden gecanceld en we moest leren leven met het nieuwe normaal. Nu beweer ik niet dat ik daar altijd helemaal blij mee ben. Maar het heeft me wel nieuwe levensinzichten gegeven.

Sindsdien sta ik mijzelf toe om ruimte te creëren voor momenten waarop ik niks doe. Dat volledig te omarmen zonder me schuldig te voelen of in mijn hoofd te denken aan de tientallen dingen die ik eigenlijk zou moeten doen. Ik rommel wat aan in huis, maak me uitgebreid op. Zet mijn voorraadkast op zijn kop en besluit iets te gaan bakken. Vind een doos terug met oude herinneringen. Als we ooit weer terug gaan naar hoe het was, zal ik in elk geval mijn agenda nooit meer zo vol plannen.

Stress verminderen

Ik geef het eerlijk toe; ik vind de lockdown best pittig. Dit komt niet eens door het thuisonderwijs, maar heeft te maken met hoe ik als moeder ben. En aangezien de appel niet ver van de boom valt. waarschijnlijk ook aan mijn kinderen heb doorgegeven. We hebben ruimte, vrijheid en nieuwe indrukken nodig.

Ik kan er slecht tegen als anderen mij te dicht op mijn huid zitten. Gelukkig ben ik me hier bewust van. Daarom zoek ik dagelijks naar makkelijke manieren om stress te verminderen. Voor mij is dat in bad zitten, een boek lezen, wegdromen bij een film, muziek, podcast of luisterboek luisteren. En ja, zelfs strijken werkt voor mij. Voor jou kan dit natuurlijk anders werken. En misschien weet je momenteel niet eens wat jouw stressniveau reduceert. Neem dan de tijd om dit te ontdekken. Maak er een lijstje van zodat je een paar opties hebt als de muren op je af komen.

Opbouwende woorden gebruiken

kinderen opbouwen-themillennialmom

Over de opbouwende en vernietigende kracht van woorden, heb ik al voldoende geschreven. Letten op wat je zegt, kost niks meer en levert zoveel meer op. Ik heb het daarmee niet alleen over wat je hardop uitspreekt, maar ook over je eigen innerlijke kritische stem. Het is een van de realistische goede voornemens waar je al direct mee aan de slag kan gaan.

Sinds de lockdown zoekt Chloé een beetje de grenzen op. Begrijp ik want het is gewoon saai zo zonder je vriendjes. Van de week had ze een dag waarop ze slecht luisterde. Hoe ze ook probeerde, het leek haar maar niet te lukken om een andere richting in te slaan met haar gedrag. ‘s Avonds bij het tandenpoetsen, betrapte ik haar op het zoveelste ongehoorzame moment. Na een hele dag was ook mijn geduld een beetje op. Eigenlijk was ik van plan om er nu even streng iets van te zeggen. Maar zodra ik de hangende schouders en haar gezichtsuitdrukking zag, veranderde ik van gedachte.

Ik zag haar teleurstelling in zichzelf. Mijn kleuter had zelf ook prima door dat dit niet haar beste dag was. Wat belangrijk is, is de dat ze weet dat ik van haar houd. Ongeacht wat ze doet en dat ik haar als persoon zie. Los van haar gedrag. Ik vroeg haar rechtop te staan. Schouders naar achter, kin omhoog zodat ze in de spiegel kon kijken. En liet haar herhalen “Vandaag ging niet zo goed. Dat kan gebeuren. Morgen probeer ik het gewoon opnieuw.” Daarmee zette ik een streep onder de dag en ging ze toch met een positief gevoel naar bed.

Ruim elke maand een andere ruimte in huis op

opruimschema

Als je lastige taken, opbreekt in kleine behapbare stukken, is de kans groot dat je je doelen wél bereikt. Datzelfde geldt voor opruimen. De dagelijkse sleur van was, huishouden en schoonmaken is geestdodend. Dus knip het op. Ik zeg niet dagelijks, is zeg niet wekelijks, maar ik zeg maandelijks. Zo heb je 3 weken om het voor je uit te schuiven. Geen zin, geen tijd, te moe, afgeleid of whatever. En 1 week om ook echt daadwerkelijk door te pakken en een verschil in je huis te maken. Maak er een activiteit van samen met je hele gezin. Een vast moment, kunnen je kinderen waarschijnlijk nog wel de energie voor opbrengen. Mama’s laat je huis herorganiseren een goed voornemens worden. Hieronder een schoonmaakschema:

Januari- Keuken en keukenkastje, Februari– bijkeuken, Maart- gang, en kapstok, April- Je eigen kledingkast, Mei- Speelgoedkamer Juni–  opbergruimtes zoals zolder, kruipruimte of waar je je troep ook opbergt, Juli– kinderkledingkasten, Augustus– Rommel lades (Iedereen heeft zo’n la ja ook jij ), September– nachtkastjes en andere kleine kastjes in de kamer van je kinderen, Oktober– Linnenkast, November– Washok of wasruimte, December– Thuiskantoor of werkplek

Minder appen, vaker bellen

minder bellen

Heb jij dat ook dat je soms naar je scherm staart omdat iemand je bélt? Er was een tijd waarop bellen hetgeen was wat je met een telefoon deed. Maar door de opkomst van allerlei andere technologie en apps, wordt bellen steeds zeldzamer.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik bellen ook opeens een ding vind geworden. Terwijl ik er vroeger geen moeite mee had. Blijkbaar is er toch een afkalving van sociale vaardigheden. Kortom: alle reden om dit jaar vaker echt de telefoon op te pakken. Mensen te bellen in plaats van te appen. Waarom? Omdat echt iemand stemgeluid horen, vaak zoveel meer doet dan een appje. Wie weet hoor je dan werkelijk of iemand verdrietig of blij is.

Waardering voor onderwijzers

goede voornemens-gezin-themillennialmom

Mijn laatste goede voornemen voor moeders? Laat dit jaar vaker je waardering zien aan de mensen die jouw kinderen onderwijzen. Wat steken ze veel tijd in je kinderen. En wat is het toch prachtig dat ze er zijn. Sinds ik thuisonderwijs geef heb ik het licht gezien: ik ben niet in de wieg gelegd om juffrouw of meester te zijn. Nee, echt niet. You do you maar ik heb andere talenten. Dank jullie wel voor alles wat mijn kinderen van jullie hebben geleerd.

Wat zijn jouw goede voornemens voor moeders?

praktische goede voornemens voor moeders

Liefs Josan Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter, Instagram, Facebook of YouTube?

    Praat mee!

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.