Moederschap

9 Gezonde gewoontes voor minder stress voor mama’s

1 januari 2021
_minder stress moeders_the millennialmom

Goede voornemens? Gooi ze overboord en maak er gezonde gewoontes van. Ontdek welke 7 gezonde gewoontes voor minder stress bij moeders en hoe jij die kan toepassen in je gezin en het moederschap

Eindelijk is het dan 2021! Wat heb ik uitgezien naar het einde van 2020. Ik was er helemaal klaar mee en wilde overnieuw beginnen. Voor mij voelt een nieuw jaar zoals de eerste bladzijde van een nieuw notitieboekje. En ik ben vastbesloten om ongeachte wat 2021 brengt, mijn eigen verhaal te schrijven.

Gezonde gewoontes voor minder stress

In 2020 schitterde ik op mijn blog door afwezigheid. Dat kwam niet alleen door de bevalling van Novan en de verschillende corona lockdowns. Ik wilde gewoon heel bewust focussen op mijn privéleven. Een soort van sabbatical. Op de achtergrond was ik druk bezig mijn leven te leven en na te denken over wat ik wilde. Leerde ik mijzelf nieuwe gewoontes aan, ontdekte ik nieuwe levenslessen en kwam tot nieuwe inzichten. Vooral het ontwikkelen van gezonde gewoontes voor minder stress was een van mijn focuspunten. Een baby, verhuizing lockdown en nieuwe baan en dat allemaal in 12 maanden tijd zijn namelijk een hoop veranderingen.

Mijn leven ziet er anders uit dan een jaar geleden. Niet alleen door de eerder genoemde veranderingen. Maar ook door hoe ik met situaties in mijn leven op ga. Afgelopen jaar deelde ik al mijn spirituele gewoontes en gewoontes voor een productieve (werk)dag. Tijd om jullie ook wat inzichten te geven over gewoontes die voor minder stress zorgen.

Ook leuk om te lezen: 10 gewoontes van relaxte moeders

Stille Tijd

stille tijd

Binnen mijn geloof kennen we letterlijk de gewoonte om Stille Tijd te houden. Naar goed gebruik is dat in de ochtenduren. Het moment voordat iedereen wakker is en het huis dus nog echt stil. Er was een tijd dat ik deed vanuit de warmte en comfort van mijn bed. Maar ik zal eerlijk bekennen: uiteindelijk dommelde ik weer een beetje in. En als ik dan op mijn wekker keek, was het toch alweer zo laat dat ik ook bezig moet gaan met de ochtendroutine. Zo bleef ik het een paar maanden voor mijn uitschuiven. Totdat ik de keuze maakte om ook ècht uit mijn bed te komen.

Tegenwoordig lees ik een Bijbels Dagboek, of luister naar mijn meditatie app. Ik zal eerlijk zijn: ik vind het nog steeds een beetje lastig. Maar het grote voordeel ervan is wel dat als ik tijd genomen heb om stil te zijn en bij mezelf stil te staan ik wel meer gefocust aan de werkdag begin en dan ook helder ben. Kortom: ik zet door. Niet omdat ik het nu altijd zo leuk vind, maar wel omdat ik weet dat het mij goed doet. En ondanks het tijdelijke ongemak van deze gewoonte het wel voor minder stress zorgt bij mij.

‘s Avonds voorbereiden

Zoals er kracht zit in de stilte van de ochtend, zo zit dat ook in de avond. Netflixen, een boek lezen of gamen op de Nintendo switch? Het kan allemaal nadat ik de spullen heb klaargelegd voor de volgende dag. Want ik vind niks zo irritant als de volgende dag gestrest beginnen. Of het nu gaat om schoolspullen, of dat ik niet die want of muts kan vinden die we nu echt nodig hebben. Het betreft niet alleen spullen van de kinderen. Maar ook het klaarleggen en zetten van mijn eigen spullen. Van mijn eigen kleding tot kijken in de weer-app om te zien of ik misschien toch niet moet krabben de volgende ochtend zodat ik op tijd bij de babysitter ben en op tijd in de ochtend meeting kan zitten met mijn collega’s. Succes is een aaneenschakeling van kleine momenten. Ik heb niet overal invloed op, maar wat ik naar mijn hand kan zetten doe ik. De avond ervoor.

Doe dagelijks de was

In een groot gezin komt de bodem van de wasmand nooit in zicht. Maar afgelopen jaar heb ik ontdekt dat ik er soms gevaarlijk dichtbij in de buurt kom. Ja, het is me zelfs wel eens gelukt om alle was weg te werken. Een van mijn gezonde gewoontes voor minder stress is dat ik een vaste wasdag heb. Voor mij is dat de maandag omdat ik dan vrij ben. In principe haal ik dan al het wasgoed overal uit huis te voorschijn en leg het in grote stapels in de bijkeuken. Voordat Novan geboren werd, kon ik een stapel roze was maken. Maar sinds zijn geboorte en nu dat mijn oudste dochters de tienerleeftijd hebben gaat het rap met de donkere of zwarte was.

Lukt het me niet om op maandag (alle) was te doen? Dan doe ik per dag minimaal 1 was. Zo blijft de berg wasgoed overzichtelijk.

Opruimen op het moment zelf

Gezonde gewoontes voor minder stress voor mama’s

Ik en opruimen kennen een lange ingewikkelde geschiedenis. Zoals je in deze video na de verhuizing ziet, had het heel wat voeten in de aarde om een juiste opruimroutine te vinden. Maar het afgelopen jaar heb ik ontdekt dat ik prettiger vind om alvast op te ruimen en schoon te maken als het nog beheersbaar is. In plaats van het aan te laten komen op het moment dat het MOET omdat het zo echt niet anders kan. De gewoonte om dagelijks op het moment zelf op te ruimen zorgt voor minder stress. Of in elk geval voor minder irritatie omdat je spullen kwijt bent en kriegel wordt van alle troep. Heb jij ook moeite met opruimen? Pak het dan dit nieuwe jaar aan met een opruimboek van bijvoorbeeld Marie Kondo of kijk Netflix series zoals Organized en Tyding Up.

Maak week- of maandmenu’s

Niemand vertelde je dat volwassen worden betekende dat je tot aan je dood na moet denken over de vraag: Wat eten we vandaag? En alsof dat er al niet spontaan voor zorgt dat elke zin verdwijn, maken dat-lust-ik-niet-kinderen het er ook niet beter op. Blijf uit de strijd met je kinderen en je eigen gedachten. En blijf positief. Maak er dit jaar een gewoonte van om een week- of maandmenu te maken. Het kost even tijd, maar het is zoveel relaxter om op vrijdagavond of zaterdagmiddag met een glas wijn na te denken over wat je de komende tijd wilt eten. En alleen die boodschappen in huis te halen. Niet alleen zorgt deze gewoonte voor minder stress maar ook budgettechnisch valt er de nodige winst te behalen.

Gezonde gewoontes voor minder stress bij moeders

Eén grote taak

Ken je dat? Je had maar 1 taak. Als moeder mocht je wensen dat je op een dag maar 1 taak hebt. Naast mijn honderden kleine taakjes en dingen die ik op een dag moet doen, heb ik mijzelf inmiddels de gewoonte aangeleerd om maar 1 grote taak per dag te doen. Ja, dat betekent 7 grote taken op een week. Het lijkt niet veel, maar het is al meer dan helemaal niks. Ramen wassen? Prima, maar dan is dat de enige grote taak wat ik die dag doe en voel ik me ook niet meer schuldig als ik het daarbij houd.

In principe probeer ik het aantal andere taken ook te beperken tot 5 taken die echt een verschil maken. Dat geeft me meer energie dan allerlei andere kleine taakjes waar ik aan het einde van de dag uitgeblust door ben. Waarbij ik alleen van weet dat ik druk geweest ben zonder te weten wat ik nu precies gedaan heb.

Vaste bedtijden

voordelen vaste bedtijden kinderen

Vaste bedtijden zijn van die gezonde gewoontes die voor minder stress zorgen. In elk geval bij mij. De kinderen zijn beter uitgerust, minder humeurig en luisteren beter. Kortom; daar knapt voor iedereen de sfeer van op. Al vanaf dat ze klein zijn, hebben we vaste avond- en bedtijdgewoontes. Van het lezen van een verhaaltje uit de kinderbijbel tot het zingen van een liedje. Maar bedtijden en routines veranderen naarmate je kinderen ouder worden. De tijden dat ik met alle kinderen rondom en op mijn bed zat, zijn voorbij. In plaats daarvan gaat het nu in etappes. Novan en Chloé gaan gelijktijdig. Bailey gaat eerder dan Grace. Wat we doen voordat hun hoofd het kussen raakt? Dat verschilt ook per kind. Wel is het duidelijk voor welk tijdstip elk kind uiterlijk in bed ligt. Dat zorgt voor duidelijkheid en dat ik ook nog een beetje me-time overhoud op de avond.

Wees dankbaar

Dankbaarheid, het blijft een dingetje voor mij hoor. Wat is het soms verleidelijk om mee te gaan in je eigen zelfmedelijden en wat kun je jezelf soms lekker in de put praten. Maar ik ben me er zo bewust van dat ik zelf de baas ben over mijn eigen gedachtes. En als ik eerlijk ben, heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik een obstakel uit de weg kon schuiven door te klagen. Ik werd er niet gelukkiger van. Het gaf me geen kracht en uiteindelijk zorgde het alleen maar voor meer stress. Dus huppakee; zoals ik de dag begin met Stille Tijd zo sluit ik hem af door stil te staan bij alles waar ik dankbaar voor ben en dat uit te spreken. Verandert dat sommige situaties? Nee, maar wel mijn mindset. Daarom is het een van mijn gezonde gewoontes voor minder stress.

Welke gezonde gewoontes ga jij je dit jaar eigen maken?

Gewoontes voor minder stress bij mama's

Liefs Josan Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter, Instagram, Facebook of YouTube?

    Praat mee!

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.