Opvoeding Persoonlijk

Gedoe met de kinderopvangtoeslag

15 maart 2016
gedoe met de kinderopvangtoeslag-GoodGirlsCompany-wanneer naheffing kinderopvangtoeslag

Volgens de reclames is het aanvragen en krijgen van kinderopvangtoeslag een eitje. Vraag jij binnen 3 maanden na aanvang deze toeslag aan? Dan voorkomt dat acheraf nare situaties. Ik ben al weer 9 jaar moeder en mijn ervaring is dat ook wanneer je op tijd aanvraagt je te maken krijgt met nare situaties. Kinderopvangtoeslagen worden pas uitgekeerd als jij bijna failliet bent. Aan het einde van het jaar krijg je een beschikking dat je vele duizenden euro’s moet terug betalen. Die verhoging van de kindertoeslag? Ach, ervaring leert dat deze weer wordt teruggedraaid zodra het minder goed gaat met de economie.

Naheffing kinderopvangtoeslag-gedoe met kinderopangtoeslag-aanvragen kinderopvangtoeslag-GoodGirlsCompany

De laatst keer dat ik iets schreef over het debacle dat kinderopvangtoeslag heet, was al weer vorig jaar. Na 3 maanden rekeningen van meer dan 1800 euro te hebben voorgeschoten was de lol er wel een beetje van af. Tot dan toe had ik nog niet veel plezier gehad van dat ik weer was gaan werken. Uiteindelijk hield ik aan werken net zo veel over als aan ongeëmancipeerd thuis gaan zitten en niks doen met de studie waar men jarenlang aan had bijgedragen.

Ik had 3 verschillende kinderopvangcontracten en een arbeidscontract opgestuurd toen ik uiteindelijk een brief kreeg of ik ook even een ouderschapsplan wilde opsturen. Hierin moest duidelijk vermeld staan dat ik co-ouderschap heb en op welke dagen de kinderen bij mij verblijven. Natuurlijk was ik hoogst verbaasd omdat ik deze informatie 3 jaar eerder ook al opgestuurd had. Als het goed is, stond dit nog in hun systeem. Maar men beweerde niks te hebben. Bij de Belastingdienst weet je een ding; jij trekt aan het kortste eind. Met frisse tegenzin stuurde ik de gevraagde informatie op. Om vervolgens niks meer te horen.

Onderwijl verbeterde ik nog even het aantal uren voor alle kinderen. Ik had de aanvraag halverwege augustus gedaan. Alle gegevens waren gebaseerd op een halve maand en dat was dus niet helemaal correct. Na maanden voorschieten kreeg ik eindelijk van de Belastingdienst waar ik recht op had: mijn geld. Ik sloot 2015 zonder problemen af. Maar 2016 was nog kakelvers of ik had al weer een nieuwe brief van onze vriendjes van de Belastingdienst in de brievenbus.

Blunderen met de Belastingdienst

Of ik even de volgende documenten wilden opsturen:

  • kinderopvangcontracten
  • ouderschapsplan waaruit blijkt dat ik mijn dochters verzorg op de dagen waarop ik kinderopvangtoeslag aanvraag
  • facturen van de kinderopvang
  • loonstrookjes over de afgelopen 6 maanden

En wel graag binnen 2 weken anders zou alle kinderopvangtoeslag worden stopgezet. Let wel dit is de zelfde instantie die halverwege november volledig van de radar verdween en nooit meer iets van zich liet horen. Hoezo stop zetten? Ik had toch al bewezen dat ik werkte en op welke dagen in mijn andere dochters heb? Dat ze de uren waarover ik een correctie had aangevraagd niet meteen wilden vergoeden, begreep ik maar van de andere uren had ik meer dan voldoende bewijs aangevoerd er recht op te hebben Bovendien had ik de eerste paar maanden zelf voorgeschoten dus van dat toontje was ik sowieso niet gediend.

Lichtelijk geïrriteerd hing ik dus met zo’n medewerker van de Belastingtelefoon aan de lijn. Nu is uit recent onderzoek van de consumentenbond gebleken dat deze lijn voor service een 4 krijgt. Men weet nooit wat. Dat wist ik dus al lang. Men had geen papieren van mij. Bijzonder, want geloof me de Belastingdienst keert echt niet zomaar elke maand 1000 euro uit als ze geen bewijs hebben dat je daar recht op hebt. Als ze ook maar vermoeden dat ze centjes van je krijgen, sturen ze je al een brief. Dat had ik een paar maanden eerder ondervonden toen ik opeens een brief kreeg of ik het gezamenlijke inkomen van mij en mijn partner over het jaar 2013 wilde opgeven. Ja hoor, er is alleen een probleempje, toen kende ik mijn partner nog helemaal niet en woonden we ook niet samen…. Als het om blunderen met de Belastingdienst gaat, ben ik dus wel wat gewend.

Afspraak is geen afspraak

Maar ook nu kopieerde ik alle papieren opnieuw en stuurde een heel boekwerk binnen 2 weken op. Weer weken was het stil. Uiteindelijk kreeg ik een brief waarin stond dat ik recht had op kinderopvangtoeslag over 2012.

Okay? Ja toen werkte ik, maar door een naheffing moest ik toen weer duizenden euro’s terug betalen. Dat had ik helemaal netjes afbetaald. Om nu te horen dat ik misschien toch wel recht had op dat geld, vond ik natuurlijk raar. Dus dan maar weer opnieuw een belletje. Er stond een speciaal nummer onder de brief . Maar die was niet bereikbaar dus dan kom je toch weer uit bij die vertrouwde oude Belastingtelefoon. Toen die medewerker opmerkte dat ik het speciale nummer moest bellen, vertelde ik dat die niet bereikbaar was. Ik moest het nog maar even proberen want de medewerker was niet altijd aanwezig. Suggesties om even in de agenda te kijken wanneer de betreffende medewerker wel aanwezig was en mij te woord kon staan, hielpen niet. Dat konden ze niet (Ik snap die 4 van de Consumentendienst volkomen, ik zou een 2 gegeven hebben).

De daaropvolgende dagen belde ik op verschillende momenten naar het telefoonnummer. Zonder succes. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik mijn irritatie mee nam naar Twitter. Waar de Belastingdienst aan de telefoon niet vooruit te branden is, doen ze op Twitter wel ietsje meer hun best. Want ja, openbaar he?! Dus kreeg ik de suggestie een bel afspraak te maken. Dat deed ik. Binnen een 5 werkdagen zou ik worden teruggebeld door een privénummer. Nu neem ik die normaal nooit op maar deze periode zou ik een uitzondering maken. Maar de dagen verstreken en de gestelde termijn van 5 dagen verliep bijna. Dus toch maar weer eens op Twitter zeggen dat ik nog niet gebeld ben. Naïef ( waarschijnlijk ook in de ontkenningsfase) antwoordde de Twitter persoon dat het waarschijnlijk wat druk was. Ja, ja zo druk dat ze zich dus weer eens niet aan de afspraken hielden. En dit was al de 2de keer dat het zo verliep terwijl ik een belverzoek had gemaakt. Dus belde ik maar weer terug. Ja, er stond een verzoek in het systeem, maar wat gek dat die niet was opgevolgd…men wist ook niet hoe dat kon. Maar deze keer zou ik echt gebeld worden. Wanneer schikte het mij? Ik gaf aan in de avond… .

De daarop volgende week werd ik netjes op de ochtend (zucht, hoe moeilijk is het om je aan de afspraken te houden) gebeld. Door de persoon van het speciale nummer. Ze was op vakantie geweest en gek genoeg was de telefoon niet goed door geschakeld. Oh en het moest natuurlijk geen 2012 zijn maar 2015. Foutje van een klein getalletje. Kan gebeuren toch? Persoonlijk vind ik het uiterst zorgwekkend dat deze blunderende instantie verantwoordelijk is voor de centjes van mening Nederlander.

Gedoe met de kinderopvangtoeslag

Ik zou nog een brief krijgen. Die kreeg ik met een naheffing van 3500 euro. Ik had teveel kinderopvangtoeslag gekregen. Mijn eerste reactie was natuurlijk WAT?!!! Maar onderzoek van mijn toeslagen bracht al snel duidelijkheid. Bij mijn andere dochters stond dat ze 191 uur per week naar de opvang gingen terwijl dit 55 uur moest zijn. Ook ontdekte ik dat ze nu inmiddels 3x mijn ouderschapsdocument hebben. De eerste keer uit 2012 stond er namelijk ook gewoon in.

Hoe de fout erin is geslopen? Geen idee. Op de papieren die ik in augustus 2015 opstuurde stond namelijk heel duidelijk dat het om 55 uur ging. Dus al zou ik de fout hebben gemaakt dan had de Belastingdienst al in september 2015 kunnen weten dat het om 55 uur ging en niet om 191. Tenminste als ze er even goed naar hadden gekeken en niet maar klakkeloos voor elk kind 191 uur in hadden gevuld. Maar goed bij de Belastingdienst trek je aan het kortste eind. Dus die 3500 euro gaat gewoon betaald worden. Tenminste als dat het goede bedrag is. Ik heb namelijk ook al weer een nieuwe brief ontvangen waarop 2900 euro staat. Maar zoals ik nu wel weet bij de Belastingdienst kijkt men niet op van een paar getalletjes meer of minder en is controle niet hun sterkste kant.

In elk geval ben ik dus wel weer even klaar met werken. Liever ongeëmancipeerd dan maandelijks aan het geblunder van de Belastingdienst te moeten blootstaan.

Ben ik nu  een ‘lastig geval’  en de enige die dit probleem heeft? Of is dit een structureel probleem bij de Belastingdienst?

GoodGirlsCompany-handtekening

 

 

 

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

Foto’s Pixabay

  • Reply
    Doortje
    16 maart 2016 at 08:23

    Verschrikkelijk hè?! Bij onze oudste was het zo geregeld… Voor onze meisjes heb ik begin December alles aangevraagd en inmiddels heel veel extra info opgestuurd, gebeld, nog een keer gebeld, een brief ontvangen dat we er recht op hebben, toen weer een brief dat ze het nog niet wisten… Zucht! Inmiddels nog niks ontvangen en we schieten al 4 maanden ruim €1400 voor, heerlijk! :/

  • Reply
    haia
    15 maart 2016 at 21:42

    Hier ook altijd een heel gedoe jaar na jaar bijna op dezelfde datum krijgen we een brief over onze kinderbijslag, dit jaar toch maar even op voorhand gebeld. Ja sorry mevrouw mijn collega heeft die papieren per ongeluk verstuurd t was helamaal niet nodig.Jaja collega… ze wist heel rap over wat het ging en als het die collega welis het niet netjes om dit zo tegen iemand te zeggen mooie collegas heb je dan.

    • Reply
      Josan
      16 maart 2016 at 06:30

      Ik ben het helemaal met je eens. Het afschuiven, nergens van afweten en dat geblunder is echt erg. Bij elke andere organisatie zou men er de bezem door halen maar dit kan blijkbaar gewoon.

  • Reply
    Gwen
    15 maart 2016 at 20:33

    Oh help. Wat een gedonder! Sterkte ermee!

    • Reply
      Josan
      16 maart 2016 at 06:28

      Dank je Gwen. Ik ben er gelukkig bijna vanaf

  • Reply
    Marguerita
    15 maart 2016 at 18:38

    Herkenbaar… Zo word je idd gedwongen om als een dodo thuis te zitten en niet te doen wat je graag wilt doen…pffff sterkte ermee. Bij mij is het eindelijk opgelost nu.

  • Reply
    Marijke
    15 maart 2016 at 17:21

    Zo jammer dat ik nu alleen maar kan zeggen: herkenbaar. En nog zo’n leuke instantie. Het UWV, werken naast je uitkering. Ook echt een aanrader als je je uitkering op tijd wil ontvangen!

  • Reply
    Saskia
    15 maart 2016 at 15:16

    Pfff leuker kunnen we het niet maken… Maar ook niet makkelijker.. Jeetje wat balen zeg. Gelukkig heb ik zelf (nog) geen problemen gehad met de belastingdienst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]