Lifestyle Moeder & Kind Opvoeding Persoonlijk

Gaatjes schieten bij baby is wel okay

9 juli 2015
gaatjes schieten in oren baby is mishandeling-gaatjes in oren baby-vanaf welke leeftijd gaatjes-GoodGirlsCompany

Gaatjes schieten bij baby is mishandeling zo kopten vorige maand diverse kranten. Dat het een taboe is, wist ik al. Maar sinds vorige maand staat oorbellen bij baby’s gelijk aan kindermishandeling. Er is zelfs een online petitie voor gestart. Zo moet voorkomen worden dat ontaarde moeders voor eigen genot hun hulpeloze baby’s laten piercen. Want dat je het niet voor de lol van je kindje doet, dát staat als een paal boven water.

Gaatjes in babyoren zijn goedkoop, ordinair, pijnlijk en zeker niet nodig. Alleen de baby’s van bepaalde type moeders hebben oorbellen. Een vluchtige scan door de reacties op de Facebookpagina’s van diverse  opvoedmagazines en mamablogs leverde een aantal van dit soort juweeltjes op. Maar ik ben het er niet mee eens.

Gaatjes schieten bij baby is ordinair

Laat ik een ding duidelijk stellen: natuurlijk hoef je het niet met mij eens te zijn. Jij mag jouw mening hebben, ik de mijne. Ik vind het best interessant om je afwegingen bij een keuze te lezen. Misschien kom ik tot andere inzichten. Misschien ook niet, maar begrijp ik je wel veel beter. Ook dat zie ik als winst. Maar weet je, een mening is ook maar een mening. Waar ik moeite mee heb, is dat aan de hand van twee minuscule gaatjes men  meent iets te kunnen zeggen. Over mijn opleidingsniveau, mijn sociale status mijn opvoedingskwaliteiten. Want dat is wat men bedoelt met de opmerking alleen baby’s van bepaalde type moeders hebben oorbellen. Ik word weggezet in een bepaald hokje, waardoor mijn reactie als minder relevant beschouwd wordt. Ik ben immers een bepaald soort type mens. Daar hoef je niet naar te luisteren. Die hoef je niet serieus te nemen. PATS, BOEM Klaar! Einde discussie.

Ik word weggezet in een bepaald hokje, waardoor mijn reactie als minder relevant beschouwd wordt. Ik ben immers een bepaald soort type mens.

Ik ben een bepaald soort type mens?

Ik kan je vertellen dat ik een Post-Hbo diploma op zak heb. Ik kan je vertellen dat mijn dochters als hobby’s viool spelen en wekelijks naar klassiek ballet gaan. Ik kan je vertellen dat ik in een straat woon waar je onder een bepaalde inkomensgrens niet komt te wonen. Ik kan je vertellen dat ik meerdere hoogopgeleide vriendinnen heb wiens baby’s ook gaatje in hun oren hebben. Maar weet je? Dat voelt allemaal als een zwak excuses. Het zou ook niet nodig moeten zijn. Zelfs als ik laagopgeleid zou zijn, van de Toppers hield, graag onder de zonnebank lag, veel make- up droeg en gek was op Engelstalige namen die eindigen op een –y heb ik  het recht om mijn kinderen naar mijn eigen inzichten op te voeden. Dat is namelijk het mooie aan ouderschap. Je krijgt een mini-mensje die je binnen bepaalde grenzen op mag voeden zoals jij wilt. Zoals jij denkt dat het goed is.

Gaatjes schieten bij baby is wel okay- baby met oorbellen-oorbellen bij babys-

Of het ordinair is? In veel Zuid-Europese landen krijgen meisjesbaby’s al vrij jong oorbelletjes. Ik kan zelden zeggen dat deze vrouwen er ordinair uitzien. Volgens mij komen de meeste modehuizen niet voor niets uit de zuidelijke landen.

Gaatjes schieten bij baby kindermishandeling?

Gaatjes schieten bij baby is onnodig pijn lijden, waar een baby niet om gevraagd heeft. Het woord lijden vind ik in dit verband nogal een groot woord. Bij beide dochters was het in een aantal seconden gepiept. Net zoals de vaccinatie op het consultatiebureau. Ja, maar dat is noodzakelijk. Tja, daar zijn de meningen ook over verdeeld. Toch bestaan er bij mijn weten geen petities die vaccinatie afdwingen.
Al met al vind ik het een hoop fuzz om niks. Gaatjes in de oren van een baby zijn nu ook weer niet zo’n verminkende ingreep dat die onomkeerbaar is. Of dat je voor de rest van je leven door getekend bent. En zoals ik vandaag op ProudMom beschreef, geloof ik niet in opvoeden vanuit angst.  Zelf heb ik gaatjes sinds mijn 4de. Als ik dan mijn oorbellen uitdeed en ze voor een aantal dagen vergat in te doen, was het gaatje al weer bijna dicht. Datzelfde geldt voor mijn dochters. Mochten ze het niet leuk vinden, dan doen ze hun oorbellen uit. No hard feelings.

Dochters hebben een eigen mening

Beide dochters zijn inmiddels op een leeftijd dat ze er zelf een mening over hebben. Nu de zwemlesleeftijd voorbij is, krijgen veel vriendinnetjes van mijn oudste dochter gaatjes in hun oren. Blijkbaar hadden die wél ouders die deugen en begrijpen hoe belangrijk het is dat je dochter zelf die keuze maakt. Mijn oudste dochter ervaart de spanning bij haar vriendinnetjes wanneer ze na schooltijd gaan prikken. Ze hoort de levendige verhalen over dat het zeer doet of dat ze moeten huilen.

Wat ik mij kan herinneren van gaatjes schieten

Ook ik kan mij nog goed herinneren dat ik het vreselijk spannend vond. Moest huilen na een gaatje en eigenlijk niet voor het tweede gaatje in het andere oor wilde. Maar wie A zegt… . Dit heeft mij er altijd van weerhouden er een bij te laten prikken toen een tweede gaatje of meerdere een hype werd. Dat wilde ik mijn kinderen besparen.

Mijn dochters kennen dan ook dit trauma niet. Ze kunnen het zich niet herinneren dat gaatjes schieten pijn deed. Dit in tegenstelling tot de laatste vaccinatie die ze met 3 ½ jaar kregen. Hierdoor ziet mijn oudste nu al anderhalf jaar op tegen de vaccinatie die je op 9 jarige leeftijd krijgt. Mijn dochters zijn blij met de gaatje in hun oren. Dat is niet zomaar een aanname. Na het zoveelste verhaal van een vriendinnetje moest Miss G. dit mij toch even persoonlijk laten weten.

Mijn maag draait om bij de gedachte dat mijn dochtertje straks in spanning moet zitten en pijn heeft terwijl ik dat kan voorkomen.

Gaatjes schieten bij baby, wat doe ik?

Mijn oudste dochter kreeg op de leeftijd van 11 maanden gaatje in haar oren. Mijn middelste dochter met 13 weken. Allebei dragen ze nog steeds kleine knopjes en op bepaalde momenten mogen ze zelf oorbellen uitkiezen. Iets waar ze zoals veel meisjes van genieten.
Ook voor Miss C. heb ik er over nagedacht. Ze is 6 weken dus ik heb nog genoeg tijd om er over na te denken. Uitvoering van mijn plan is lastig. De juwelier waarbij ik de andere meisjes liet schieten, is met pensioen. Ik vind het altijd wel belangrijk dat het door een betrouwbare juwelier met ervaring wordt gedaan. Maar mocht ik er een vinden, dan doe ik het waarschijnlijk wel. Mijn maag draait om bij de gedachte dat mijn dochtertje straks in spanning moet zitten en pijn heeft terwijl ik dat kan voorkomen.

Zodra er een baby wordt geboren, wordt er een moeder geboren. Zodra er een moeder wordt geboren, wordt er een schuldgevoel geboren. Moeders twijfelen  al genoeg aan hun eigen keuzes. Ik vind het oordelen over zogenaamde ‘slechte ouders‘ op Facebook of opvoedwebsites weinig positiefs hebbeb. Ouders worden gekleineerd. In een hokje worden gedreven waardoor hun mening niet relevant is. Laten we als moeders elkaar opbouwen in plaats van afbreken. En vooral petities starten tegen dingen die er echt toe doen.

Zo dit waren mijn afwegingen. Vind jij gaatjes schieten bij baby ook kindermishandeling. Heb jij een dochter? En zo ja waar kies jij voor?

Foto: Pixabay

  • Reply
    RIA
    14 april 2022 at 07:41

    Oude vrouw of domme vrouw, dan gaat je geen vaccinatie voor een meisje omdat het pijnlijk is? Oorbellen gaan ze gebruiken zeker en daarna als het meisje 10 jaar is gaat ze ook pijn voelen en ONTHOUDEN.
    Domme artikel.

    • Reply
      Josan
      18 april 2022 at 15:14

      Jouw mening is net zo veel waard als de mijne met het enige verschil dat het MIJN kinderen zijn en ik hun moeder ben dus ik voor het opvoeden van mijn kinderen geen boodschap heb aan jouw mening.

  • Reply
    Robin
    3 mei 2019 at 11:56

    Ik vind het helemaal geen probleem dat men bij baby’s oorbellen laat schieten. Het zouden ook niet alleen de meisjes moeten zijn die ze krijgen, maar ook de jongens. Want waarom zouden jongens worden overgeslagen? Alsof zij geen oorbellen mogen dragen. Wat een onzin zeg. Oorbellen zijn voor iedereen. En als mensen het ordinair vinden, zegt het meer over hen (bekrompenheid) dan de ouders van de baby met oorbellen in. Want een paar oorbellen schieten is echt geen mishandeling hoor. Maar gewoon mooi en ook superhandig. Je hoeft dan, bijvoorbeeld, op latere leeftijd niet meer het hele proces te ondergaan van zes weken zweerknopjes dragen. En kun je gewoon, als je er zin in hebt, oorbellen in doen. Ik denk dat dit zeker bij jongens, die dus niet standaard op jonge leeftijd gaatjes in hun oren krijgen, een groot obstakel vormt om oorbellen te dragen. En is het aantal jongens/mannen met oorbellen in ook veel minder. Terwijl het zo ontzettend leuk is om oorbellen te dragen. Zoals in mijn geval, als man zijnde, een paar stevige goud- of zilverkleurige oorringen van 3, 4 of 5 cm groot. Als deze oorbellen in mijn oren zitten, voel ik mij gewoon erg prettig. En ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige man ben/zou zijn.

    • Reply
      Josan
      10 mei 2019 at 10:01

      Ik vind best dat jongens oorbellen mogen dragen, maar omdat ik nu eenmaal een site ben voor moeders met dochters houd ik de jongens even buiten beschouwing.

  • Reply
    Lina
    3 juli 2017 at 00:13

    nu is het wel een oud artikel maar wat worden mensen toch vaak verkeerd begrepen. Hoe kleiner het kindje is, hoe minder erg. Ze gaan er niet aan prullen, hebben de spanning niet om gaatjes te prikken, zijn het meteen vergeten. Wil het kind ze niet meer, haal je die dingen er gewoon uit. Het zijn toch geen stretchers!

    Om even verder te gaan op de post van Marijke..
    Je gooit met uitspraken van niet goed begrijpend kunnen lezen…ik denk dat jij hier ook een probleem mee hebt.. er werf gezegd dat het een soort volk is die kinderen oorbellen laat schieten.. in het artikel wordt er gewoon duidelijk gemaakt dat elk soort mens het doet. Maar jij voelt je duidelijk aangevallen. Ieder mag een eigen interpretatie van het geloof hebben welk dat het ook is.
    Ikzelf ben ook een christen, heb oorbellen en tatoos, maakt dit mij een slechte moeder of een ‘speciaal geval’ nee. Verrevan. Mijn kinderen zijn even beleefd als die van de koning bij wijze van en komen helemaal niets te kort. Het draait om de opvoeding en heeft niets met stand te maken. Maakt een oorbel of tatoo mij een slecht christen? Nee ook niet. Er zijn grotere en belangrijkere dingen die in de bijbel staan of in welke overtuiging dan ook verteld worden.

    Maak eerst een beoordeling van jezelf en wanneer jij vindt dat je perfect bent in wat je doet, ga dan over iemand anders oordelen.. ( daar kom je nog niet toe)

    Goed artikel en ook ik ga mijn kleintje oorbelletjes geven.. het is goed een duidelijke eigen mening te hebben.. en ik deel de jouwe.
    Wat een hoop onzin dat mensen te horen krijgen om gaatjes in de oren. Hoeveel kinderen maken pas echte erge dingen mee?! Start daar een petitie voor.

  • Reply
    Mercy
    2 mei 2017 at 10:26

    Ha Josan, wij plaatsen op FammeBaby.nl wekelijks een stelling waar onze lezers op kunnen reageren. Deze keer gaat het over het schieten van gaatjes in de oren van baby’s. Mag ik wat quotes van jou uit bovenstaande artikel gebruiken? Met linkje naar je website natuurlijk. En wil je mij je direct mailadres sturen? Heb nog een aanvullende vraag namelijk. Zou fijn zijn. Thanx!

    • Reply
      Josan
      4 mei 2017 at 10:44

      Sorry, je reactie zat in de spam. Maar had wel gemogen anders.

  • Reply
    Susan
    21 maart 2017 at 13:29

    Hallo, dit stuk is inmiddels al oud en mijn reactie komt veelste laat. Maar ik wil toch even zeggen dat ik je dapper vind, en vooral extreem geduldig bij sommige reacties op dit artikel.
    Mijn dochter is nu 5 maanden en ik was aan het googelen naar oorbellen bij baby’tjes. Wat een enorme verhalen ben ik tegen gekomen.
    Ik ben het volledig met je eens, vooral wat betreft vooroordelen die nergens op slaan. Alsof moeders zich nog niet genoeg zorgen maken. Als een moeder de keuze neemt voor oorbellen op jonge leeftijd, dan is die keuze weloverwogen.
    Daarbij, ik vind je totaal niet arrogant hoor. Erg duidelijk dat je hier totaal niet op doelt in je verhaal.

    • Reply
      Josan
      23 maart 2017 at 20:23

      Dank je wel Susan. Toch leuk dat je even reageert. Fijn dat ik je een stukje op weg heb kunnen helpen in het maken van je keuze. Het zou inderdaad een eigen keuze moeten zijn waar mensen niet meteen vooroordelen aan hangen.

  • Reply
    amber
    28 november 2016 at 16:34

    Ik vind het een topartikel. Heb mijn dochter (toen 1) in Spanje gaatjes laten schieten, maar wel gezegd tegen mezelf zodra zij er echt last van heeft ontstekingen, allergieën er meteen uithalen. In Spanje hoort het erg bij de cultuur. Mijn man is Spaans dus de drempel om het te doen was erg laag. Mijn Spaanse schoonzussen hebben er een hele andere kijk op dan gemiddelde Nederlandse vrouw.

  • Reply
    Eva
    29 mei 2016 at 23:14

    Goed geschreven.
    Ik ben het er compleet mee eens. Ik heb ook een dochtertje, ze word straks een jaar en ik wil haar ook gaatjes laten zetten. Mijn vriend denkt er daarin tegen anders over dat ze zelf die keuze kan maken. Ik vind het geen mishandeling, totaal niet, heb ze zelf gehad met 16 maand. Ik kan me er niks van herinneren en ook nooit last gehad. Dat in hokjes plaatsen is zo ouderwets dat het gewoon een lachertje is geworden. Ik snap niet dat vrouwen er over oordelen. Het zijn maar kleine gaatjes en groeien vrij snel weer dicht, maar ze gaan wel met hun 6 week jonge baby naar het consultatie buro om ze vaccinaties te laten spuiten . Laten ze daar dan ook zelf voor kiezen. Die keuze word kinderen afgenomen , want er word beweerd dat ze “goed” zijn (meningen zijn verdeelt). Het is niet zo dat je er je kind mee schaadt en ze zijn het snel vergeten.
    Daar komt bij dat als het kindje wat ouder is gaat het er aan friemelen en spelen en dan raakt het snel ontstoken. Gevolg, oorbellen eruit, gat groeit dicht en met een poosje toch maar weer doen. Mijn mening, hoe eerder, hoe beter.

  • Reply
    Ineke
    21 april 2016 at 22:47

    Kinderen hebben vanaf hun geboorte wat mij betreft lichaamsautonomiteit. Wat ze zelf aangeven over hun lichaam is wet. Wel douchen, niet in bad, wel kleren aan of niet, eten of niet… En zeker, zeker een permanente lichaamsmodificatie doe ik absoluut niet voordat ze hun mening daarover kenbaar kunnen maken. Ik heb zelf geen nare herinnering aan mijn eerste gaatjes, het deed pijn maar viel me mee. Inentingen had ik ook weinig trauma van. Misschien is dat het verschil.

    • Reply
      Josan
      22 april 2016 at 11:34

      Waarschijnlijk werkt dit voor jou. Maar ik heb liever niet dat mijn kinderen half naakt mee gaan boodschappen halen of naar school gaan omdat ze die dag geen zin hadden in kleding. Wat ze aantrekken maakt me 8 van de 10 keer niet zo uit.
      Ook qua eten, eten ze in principe gewoon wat ik voor ze kook. In elk geval een bepaalde hoeveelheid. Ze hebben niet voldoende lichamelijke vetreserves dat ze de luxe hebben om te beslissen wanneer ze eten en hoeveel. Zelfs nu zitten ze al op ondergewicht. Kijk, als ze overgewicht hadden of extreem veel snackten zou het een ander verhaal zijn.

      Maar ze mogen wel beslissen of ze bezoek een handje geven of een kus, wie hun naakt ziet als ze in bad of onder de douche gaan en wie hun aanraakt. Oh en of ze jij of u tegen mensen zeggen.

  • Reply
    Lotus Writings
    15 januari 2016 at 08:18

    Mijn dochters hebben alledrie oorbellen gekregen op jonge leeftijd. Dan vindt de buitenwereld me maar ordinair 🙂 ik vind het heel mooi staan. Overigens ging ik niet mee naar de juwelier haha, zo’n held ben ik niet.. Beetje wel de lusten niet de lasten dus.

  • Reply
    sunny mama
    29 juli 2015 at 08:55

    Ik ben het met je eens dat het laten schieten van gaatjes in de oorlelletjes van je baby niets over jou als moeder (of als vrouw) zegt en dat het ook niets zegt over de manier waarop je je kind opvoedt. Opvoeding heeft te maken met de manier waarop je je kind door het leven heen coacht en hoe je het voorbereid op een zelfstandig bestaan.
    Ik ben het ook niet eens met de uitspraak dat je hiermee je kind ‘lijden’ toebrengt. Het is een kleine ‘ingreep’ van niets…
    Maar ik vind wel dat je de keuze aan het kind zelf moet laten of het gaatjes in de oren wil of niet. Het is tenslotte een verandering die je aanbrengt aan het lichaam van het kind en ik vind dat ieder individu zelf moet kunnen beslissen of er aan zijn/haar lichaam iets veranderd wordt.

  • Reply
    Marijke
    14 juli 2015 at 07:41

    Eerlijk gezegd vind ik het stuk waar je over jezelf verteld nogal arrogant. Je Wilt duidelijk niet met lager opgeleiden of mensen in een goedkoper huis vergeleken worden. Waarom niet? Vind jij soms ook dat ‘dat bepaald soort mensen’ minder goede moeders zijn? Het hele stuk valt me nogal tegen.

    Ik houd me graag bij de onderzoeken, waaruit blijkt dat elke vorm van fysiek trauma (hevige pijn, misbruik, mishandeling), waar volgens metingen het ‘schieten van gaatjes’ ook onder valt, blijvende gevolgen in de hersenen oplevert. Kinderen herinneren zich het niet meer bewust, maar er is ook nog een ‘onbewust’ gedeelte in ons brein. Oudere kinderen verwerken dit veel beter, omdat ze begrijpen wat er gebeurt en kunnen relativeren.

    Ook blijf je weg bij het infectiegevaar. Blijkbaar heb je geluk gehad met de oudste twee, maar bij babies infecteren gaatjes 15 keet zo vaak als bij grotere kinderen. Met name omdat zij nogal eens ongecontroleerd eraan krabben e.d. Dan is de ellende niet te overzien voor die arme zieltjes. Koorts, pijn, verdriet…..

    Al met al vind ik dat het veel te ver gaat voor iets cosmetisch. En andere culturen? Er zijn ook culturen waar kinderen gebrandmerkt worden, die verder heel goed voor hun kinderen zorgen. Jij hoort toch niet bij die cultuur? Verschuil je er dan niet achter!

    Zelf ben ik ook moeder (en christen) en ik denk niet dat dit is wat God van mij wil: Mijn kinderen vroeg pijnigen om ze later de pijn van louter cosmetisch onderbouwde keuzes te besparen. Sorry, maar ik vind het bespottelijk. Ondanks ook mijn hbo achtergrond, kan ik geen argumentatie vinden om je te steunen en hoop ik oprecht dat je goed nadenkt over het belang van je derde meid. Succes ermee.

    • Reply
      Josan
      14 juli 2015 at 11:13

      Hallo Marijke,
      Dank je wel voor je reactie. Wat mij opviel is dat het volstaat van de aannames en invullingen.
      Ik heb nergens gezegd dat ik niet met laagopgeleiden of mensen in een goedkoper huis geassocieerd wil worden. Dat vul jij voor mij in wat meer zegt over jou dan over mij. Ik haalde het alleen aan als referentiekader. Niet meer en niet minder. Het waardeoordeel geven mensen er zelf aan. Ook jij. Aan de andere kant is het interessant om te zien dat het merendeel van de reageerders dit doorziet en enkelen niet. Op de Ouders Natuurlijk beurs leerde ik dat als iets een bepaalde reactie bij je oproept, dit meer iets zegt over jou dan over een ander.
      Daarnaast valt mij op dat mensen op internet al snel iemand die zelfverzekerd is ‘arrogant’ noemen. Vooral vrouwen hebben hier last van. Ik ben erg zeker wat dit onderwerp betreft want dit is mijn persoonlijke mening. Zoals ik eerder schreef, heeft iedere ouder binnen bepaalde grenzen het recht om zijn/haar kind naar eigen inzicht op te voeden. Ongeacht of andere ouders het daar mee eens zijn. Punt. Uit.
      Ook de verdere invulling van slachtofferrol vul je weer voor mij in. Ik kom niet uit ‘een gat’. Het klinkt behoorlijk denigrerend voor een periode waar ik goede herinneringen aan bewaar. En zelfs trots op ben. Wel zeg ik dat ik beide werelden ken. Juist daarom vind ik het niet okay wanneer mensen hun persoonlijke mening onderbouwen door een groep onderuit te halen. Dat viel mij namelijk ook op in de reacties op Facebook. Wanneer dezelfde stereotyperingen aan een lichaamstype gekoppeld zouden worden, zou men spreken van bodyshaming. Maar nu is het opeens okay. En dat vind ik niet.
      In het artikel wat ik aanhaal, komt naar voren dat er nergens wetenschappelijk bewijs is dat gaatjes schieten tot trauma’s lijdt. Krijg bij mijn dochters ook geen getraumatiseerde indruk. En in gesprekken met andere moeders kwam ook niet naar voren dat dit tot grote trauma’s bij hun kinderen heeft geleid. Daarnaast moet ik de eerste persoon nog ontmoeten die trauma’s heeft opgelopen vanwege gaatjes in haar oren. Toch geloof ik dat wanneer het onzorgvuldig gebeurt dit wel schadelijk is. Maar zoals ik in mijn blog ook beschreef, vind ik een goede juwelier ook belangrijk wanneer ik een keuze maak. Kan ik deze niet vinden, dan zou dat voor mij een reden zijn om er vanaf te zien.
      Verder waardeer ik het niet wanneer mensen mij betuttelend toespreken tot welke cultuur ik behoor. Vooral niet wanneer het mensen betreft die ik niet persoonlijk ken. Persoonlijk zou ik niet op Gods stoel gaan zitten, wanneer het gaat om het onderbouwen van mijn eigen persoonlijke mening.

      • Reply
        Marijke
        14 juli 2015 at 14:40

        Voor iemand die veel schrijft, merk ik dat je niet zo goed in begrijpend lezen bent…. Ik veroordeel je niet, ik stel vraagtekens bij wat je schrijft. Ik sprak over onbewuste effecten van bewezen trauma’s op de hersenen, juist niet over degene die bewust herinnert kunnen worden (duh). Ook beschuldig je mij van het gaan zitten op de stoel van God. Wat een grove schennis pleeg je daar. Ik stel in mijn reactie me af te vragen wat God van MIJ VRAAGT, niet te weten hoe Hih oordeelt en het hierin niet over jou hebbend. Als je weet dat een reactie meer zegt over de reageerder dan de schrijver, laat je hier flink je ware aard zien. Het valt me op in meer van je reacties dat omgaan met kritiek en ook echt open staan voor de meningen van anderen niet je sterkste punten zijn. Waarom fan dingen op je blog ter discussie stellen? Eigenaardig allemaal…. Nogmaals succes met het maken van je keuze.

  • Reply
    Fem
    10 juli 2015 at 07:23

    Tjsa, ieder zijn ding… Het mijne is het niet… Het woord “trauma” lijkt ik overigens ook nogal overdreven: het is even naar maar daarna heeft het Kind iets wat het wilde. Daar loop je geen trauma van op hoor (ik was 9), daar ben je dan eerder trots op als kind. Een verbod lijkt me ook daarom onzinnig: het is niet de keus van een baby maar het levert ook Feen levenslange trauma’s of verminking op. (Heel anderen vind ik dat bijensen die hun kroost niet inenten, brr)

  • Reply
    Kelly
    9 juli 2015 at 23:04

    Wat een ontzettend goed geschreven stuk! Je bent heel duidelijk maar laat anderen in hun waarde, iets wat veel anderen op social media en fora niet doen. Ik had eigenlijk geen mening over gaatjes bij jonge kinderen (ik heb ze vanaf mijn 4e) maar ik kan me wel in jouw gedachtengang vinden =)

    • Reply
      Josan
      10 juli 2015 at 08:22

      Dank je wel. Als ik geen betrouwbare juwelier kan vinden is mijn jongste dochter de eerste die op latere leeftijd gaatjes krijgt. Dan weet ik ook beide kanten.

  • Reply
    Mama's Jungle
    9 juli 2015 at 19:22

    Hot item zo te zien. Ik vind het geen kindermishandeling ofzo. Dan denk ik meer aan besnijdenis (yek). Of slaan. En psychische mishandeling.

    Ik heb wel een reden waarom ik het bewust niet doe. Gewoon simpel. Dat moet ze later maar lekker zelf weten 🙂

  • Reply
    Marjoleine
    9 juli 2015 at 18:56

    Mooi stuk! Ik begrijp jouw standpunt. Ik (19 jaar nu) heb op mijn 13e mijn eerste gaatjes laten schieten en dat vond ik toen zo eng! Ik moest bijna overgeven.. Dat zou ik mijn dochter later ook willen besparen, maar ik wil wel dat het haar eigen keuze is. Zo heb ik op mijn 16e nog een tweede gaatje laten schieten en daar voelde ik helemaal niks van, alleen een wat branderig gevoel. Maar geen echte pijn gelukkig. 🙂 Als mijn dochtertje later oorbellen wilt, mag dat natuurlijk, maar ik ga die keuze niet voor haar maken. Dit ligt er natuurlijk ook aan waar je vandaan komt, ik ben namelijk opgegroeid in een familie waarin alle meisjes zelf mochten kiezen en niet al oorbellen hadden als baby.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 19:29

      Gelijk heb je. Waarschijnlijk speelt achtergrond mee. Mijn moeder had ze niet. Als kind is het ooit gaan zweren en daarna dicht gegroeid. Ze zag het niet zitten om nog eens te doen. Mijn zus kreeg ze ook later. Ik was een pionier 🙂 En als de rest van de familie streng christelijk is, tref je daar ook amper tatoeages en piercings aan.

  • Reply
    lisa heleen
    9 juli 2015 at 18:52

    Ik ben geen moeder, maar wil toch even een waarschuwing meegeven. Het schieten van oorbelgaatjes is vrij gevaarlijk. Kijk eens naar de mogelijkheden om het te piercen 🙂

  • Reply
    Aagje T.
    9 juli 2015 at 18:48

    Wat ben jij een fantastische moeder door je kinderen een trauma te besparen door ze als baby al te piercen! Ik neem aan dat jouw kinderen ook al een navelpiercing hebben en een tatoeage voor het geval ze dat op latere leeftijd ook willen, maar te pijnlijk vinden?!
    En als ik jou was zou ik inderdaad een petitie tegen vaccinaties starten. Dat een vaccinatie niet bedoeld is als ‘schattig’ doet er niet zoveel toe. En dat een baby piercen dan niets met gezondheidsoverwegingen van doen heeft, ook niet.
    Ga zo door met het schrijven van hilarische artikelen.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 19:04

      Deze reactie is nu zo eentje waar ik het in mijn stuk over heb. Van gaatjes gaat het naar piercing en tatoeage. Het schiet compleet door. Waarschijnlijk willen mijn dochters bovengenoemde versieringen niet omdat ik die ook niet heb. Iets van appel en boom. En die baarmoederhalskanker injectie op 12 jarige leeftijd ben ik ook kritisch over. Ik weet niet of mijn dochters die moeten. Overigens zullen er op internet vast wel petities tegen vaccinaties zijn omdat er ook genoeg tegenstanders zijn die denken dat kinderen er autistisch van worden.

  • Reply
    Malou
    9 juli 2015 at 17:17

    Eerlijk gezegd vind ik dit stuk nogal tegenvallen van je. Ik vind het stukje over je hbo opleiding en je dure woonwijk behoorlijk arrogant. Daarnaast kun je er ook goedkoop uitzien als je veel geld hebt hoor, dat heeft niks met je inkomen te maken.

    En daarnaast hoeft een kind geen oorbellen, dus dat je niet wilt dat ze op latere leeftijd pijn hebben is onzin. Het is geen must. Daarnaast hebben ze als baby ook pijn ervan, alleen weten ze dat later niet meer.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 17:39

      Hoi Malou, ik heb nergens gezegd dat je er met veel geld niet goedkoop uit kan zien. Dat is een andere discussie en ook niet het punt dat ik wil maken met dit blog. Het gaat mij erom dat er allerlei stereotypen heersen over mensen wiens kinderen oorbellen krijgen op jonge leeftijd. Mensen vellen een mening over je, plaatsen je in een hokje terwijl ze je helemaal niet kennen. Gek genoeg denkt men dat het okay is wanneer je mensen naar beneden haalt door ze aan te merken als Tokkie. Ze vergelijken je nooit met mensen die het blijkbaar gemaakt hebben.

      Een kind hoeft geen oorbellen. Klopt. Maar de kans is groot dat mijn dochter dat wel wil. Ik ga ook niet beweren dat het geen pijn doet. Alleen de herinnering er aan, zal waarschijnlijk minder duidelijk zijn.

      En arrogant ben ik niet. Ik ben namelijk jaren zelf een alleenstaande moeder met 2 kinderen geweest. Ik weet wat het is om hard te werken of als mensen op je neerkijken. Om mensen mee te maken die je mijden omdat ze je huis en buurt niet goed genoeg vinden. Ik weet waar ik vandaan kom. Besef dat ik bevoorrecht ben en voed mijn kinderen juist daarom heel normaal op. Ik heb namelijk ook de andere kant gekend. Maar juist daarom heb ik er een hekel aan dat het okay is om iemands mening niet serieus te nemen als men vindt dat je een Tokkie bent.

      • Reply
        Malou
        9 juli 2015 at 17:50

        Maar wat ik dus bedoelde, is dat je ook Tokkie kunt zijn als je veel geld hebt. Ik doel niet op jou hoor, maar blijkbaar zie jij Tokkies als arme mensen.

        • Reply
          Josan
          9 juli 2015 at 18:01

          Klopt, dat ben ik helemaal met je eens dat kan namelijk ook. Maar in discussies zijn Tokkies zelden de rijkere of opgeleiden. Het staat zelden voor iets positiefs. Terwijl ik denk dat zij hun kinderen ook vanuit liefde opvoeden. Een (hoog) inkomen, of (hoge) opleiding maakt je mening niet meer valide dan die van een ander. Of dat er meer respect voor je moet zijn. Elk mens verdient respect omdat hij/zij een mens is.

      • Reply
        Marijke
        14 juli 2015 at 07:46

        Arrogant zijn heeft niet zoveel te maken met wat je hebt meegemaakt. Je kunt veel meemaken en nog steeds arrogant zijn, dat is een ‘state of mind’ die weerspiegelt in je stuk door je manier van schrijven. Er bestaan ook heel veel arrogante tokkies, dus stellen dat je het niet bent om wat je hebt meegemaakt, vind ik misschien wel nog arroganter! En een beetje slachtofferrollerig. “Kijk eens uit welk gat ik ben gekomen.”

  • Reply
    Iris
    9 juli 2015 at 17:12

    Toevallig heb ik er deze week ook een stuk over geschreven op mijn blog. Maar meer over het proces, niet zo zeer over de discussie. Maar toen ik het wilde voor onze dochter kwamen zelfs binnen de familie de vooroordelen nog naar boven. Ik en mijn zusjes hebben allemaal vanaf ons 2e jaar oorbellen. De schoonfamilie had zoveel vooroordelen (zoals jij beschrijft dus: tokkie, infecties, mishandeling, dat soort dingen). Het heeft me er niet van weerhouden en het mooie is, zodra je kind die oorbellen heeft, bestaat de discussie niet meer. Want dan zien ze alleen maar hoe schattig het staat!

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 17:40

      Grappig, blijkbaar leeft het bij meerdere mensen. Ik weet nog niet wat ik bij mijn derde dochter doe. Ik wil niet iedereen aan haar oren laten zitten. Het moet wel goed gebeuren.

  • Reply
    Marrigje
    9 juli 2015 at 17:07

    Goed stuk!
    Of je gaatjes in de oren van je baby laat schieten zegt niets, over niets. Alleen maar dat je het leuk vindt dat je baby oorbellen in heeft.
    Bij mijn dochters wachtte ik wat langer, tot ze 5 of 6 waren en het echt zelf wilden, bij mijn zoons, nog iets langer, als ze naar de brugklas gaan, en ze willen echt zelf een gaatje dan mocht het.

  • Reply
    Mandy
    9 juli 2015 at 16:54

    Goed stuk! Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan me altijd erg verbazen over de kortzichtige vooroordelen die op social media worden rondgeslingerd hierover. Laat iedereen toch in zijn waarde! Ik begrijp jouw keuze heel goed en zal het zelf ‘later’ misschien ook wel zo doen. Want wat je zegt, dat je kinderen zich niks meer herinneren van de pijn etc. lijkt me wel echt een voordeel 🙂 En bovendien vind ik (kleine) oorbelletjes bij kindjes er erg leuk uitzien!

  • Reply
    Minke Maria
    9 juli 2015 at 16:37

    Ik heb nog geen kinderen, maar als ik een dochter mocht krijgen mag zij zelf beslissen of ze gaatjes in haar oren wil. Die beslissing wil ik niet voor haar maken. En die pijn, tsja die heb ik ook gehad, maar mijn moeder zei gewoon ‘Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.’ 😉

  • Reply
    Rose
    9 juli 2015 at 16:14

    *dit onderwerp* fucking autocorrect, haha!

  • Reply
    Rose
    9 juli 2015 at 16:13

    Leuk (en vooral dapper) dat je hierover schrijft!

    Ik heb zelf geen kinderen, dus ik heb me niet echt met die onderwerp beziggehouden. Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om het op latere leeftijd te doen. Niet omdat het kindermishandeling is (wat maken mensen er soms toch een drama van!), maar vooral omdat ik vind dat als je iets aan je lichaam wilt laten doen (ook als het zo onschuldig is als gaatjes schieten), je moet leren om op de blaren te zitten. Mijn idee is dat je dan je beslissingen leert afwegen, iets wat ik moeilijk zou vinden om te leren in de opvoeding. Maar, ieder zijn meug.

    Ik vind de reacties (en de bemoeienis) van mensen erg vervelend en vooral nergens voor nodig. Het valt me sowieso op dat we hier in Nederland nogal aan shaming doen. Het is niet nodig om elkaar zo onderuit te halen, ook niet als je het toevallig ergens niet mee eens bent.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 16:19

      Mooie reden. Daar kan ik ook wel in mee komen

  • Reply
    Judith
    9 juli 2015 at 15:56

    Ik denk dat dit heel cultuur gebonden is. Als half Surinaamse stonden de tantes met 2 weken al met een naald in mijn oren te prikken. Mijn oudste dochter komt uit Spanje. Mijn ex werd apart genomen want die rare Hollandse was vast een slechte moeder, de reden? Keira was al 6 maanden en had geen oorbellen. Ik kreeg dagelijks comentaar, tot ik haar maar naar de juwelier heb gebracht. Miya is nu 17 maanden, en krijg mailtjes van mijn Spaanse vrienden wat er met haar is dat ze geen oorbellen heeft? Ik ben er niet aan toe gekomen. En eerlijk is eerlijk, ik zou niet weten waar hier, er heerst echt een taboe op. Bizar he?? Ik vind dat iedereen het zelf moet weten.

  • Reply
    Ester
    9 juli 2015 at 15:52

    Nou, dat het kindermishanding is, daar ben ik écht niet mee akkoord. Dat is er toch echt wel met de haren bijgesleept. Ook ’t feit dat slecht “een bepaald segment van de maatschappij” voor gaatjes bij baby’s kiest, is evenzeer bullshit. Bijna élke vrouw heeft gaatjes en vroeg of laat gaat mijn dochter die toch zetten… . Toch zet ik ze niet nu ze nog baby is. Waarom?

    Misschien heb ik het lef niet? Misschien heb ik schrik voor infecties (waar ik als kind mee te maken had)? Maar bovenal wil ik haar zelf laten kiezen en vind ik het misschien niet nadelig dat ze dit bewust meemaakt/ervaart.

    Net dezelfde reden waarom ik mijn kinderen niet heb laten dopen. Ik wil die beslissingen niet voor hen maken, die maken ze zelf.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 16:05

      Hallo Ester. Dat begrijp ik 🙂 Wat dopen betreft mogen ze die ook zelf maken

  • Reply
    An
    9 juli 2015 at 15:51

    “Ik kan je vertellen dat ik een Post-Hbo diploma op zak heb. Ik kan je vertellen dat mijn dochters als hobby’s viool spelen en wekelijks naar klassiek ballet gaan. Ik kan je vertellen dat ik in een straat woon waar je onder een bepaalde inkomensgrens niet komt te wonen.”

    Bah bah bah, wat een arrogantie. En dan zogenaamd ruimdenkend zijn in het daaropvolgende stuk. Misselijk.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 16:02

      Hoi An dank je wel voor je feedback. Het was niet als arrogantie bedoeld. Mijn punt is juist dat dit soort triviale feitjes gek genoeg wel bepalen of je een goede moeder bent. Terwijl je dat ook kunt zijn als je hier niks mee hebt of van volksmuziek houdt. Persoonlijke smaak of voorkeur maakt je geen betere ouder. Ook niet de wijk waar je woont.

  • Reply
    Daantje
    9 juli 2015 at 15:50

    Ben ik blij dat ik alleen een jongetje heb 😉 Toch nog één mommy war waar ik me helemaal buiten kan houden en geen mening over hoef te hebben 😀

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 15:52

      Ja. Lekker hé

  • Reply
    Britt
    9 juli 2015 at 15:39

    Perfect verwoord! Ik heb deze heisa ergens voorbij zien komen, maar totaal geen aandacht aan besteed.
    “Ze” doen er namelijk alles aan om mensen in hokjes te stoppen. Zulk soort mensen zijn mijn energie niet waard.
    Ik heb geen meisjes, wel drie jongens. De oudste twee kregen als baby beide een oorbel. De jongste is bijna een jaar en heeft geen gaatje. Simpelweg, omdat mijn kinderen niet van sieraden houden. Daarom ben ik er maar vanuit gegaan dat de jongste ook niet zit te wachten op een oorbel.
    Mishandeling? Totaal niet.
    Het is ook een stukje cultuur. Ik ben van Surinaamse afkomst en daar is het heel normaal dat meisjes als inimini baby gaatjes in hun oren geprikt krijgen. En niet bij de juwelier, maar gewoon met een (steriele) naald door oma/tante. Ik heb een ijzersterk geheugen die ver terug gaat, maar kan me de pijn van die naald toch echt niet herinneren.
    Dit geeft me toch bijna de kriebels om er ook een blog post aan te wijden. Hahah.

  • Reply
    Nicole
    9 juli 2015 at 15:27

    Haha naar aanleiding van die discussie heb ik ook een blog geschreven, komt morgen online 😛

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 15:33

      Leuk ik ben benieuwd

  • Reply
    Mahwish
    9 juli 2015 at 15:06

    Goed stuk 🙂 Ik heb bij beide dochters hun oorgaatjes laten schieten voor hun eerste verjaardag. Ik had hier ooit een stelling over geplaatst en toen zei een moeder inderdaad mijn dochter moet het verdienen door haar zwemdiploma te halen. Ik vind het wel een leuk idee, dan staan je oorgaatjes ergens voor. Maar om nou te zeggen dat het kindermishandeling is of dat je een tokkie bent, wat een onzin.

    • Reply
      Josan
      9 juli 2015 at 15:50

      Klopt, zo kijk ik er ook tegen aan. Het is trouwens ook vaak cultureel bepaald.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]