Schoolkind

Is de Centrale eindtoets te makkelijk?

21 april 2018
Is de Centrale eindtoets te makkelijk

“Pfff die eindtoets is echt ontzettend makkelijk. Ik was al naar 1 uur klaar! De rest van de tijd heb ik wat zitten tekenen en lezen, antwoordde dochter afgelopen maandag laconiek toen ik haar weer ophaalde.
De rest van de tijd was dus de overige 3 uur. En met de berichten over de matige kwaliteit van het Nederlandse onderwijs nog in mijn achterhoofd, had ik dan ook wat gemengde gevoelens.

Klagen over onderwijs

Mij zal je niet zo snel horen klagen over de matige kwaliteit van het onderwijs op de school van mijn kinderen. Ze zitten op een school die bewust een klassieke structuur kent, maar daar waar dat tot betere resultaten leidt ruimte biedt aan nieuwe mogelijkheden. Studiedagen worden niet besteed aan extra vrijetijd, maar aan vernieuwende cursussen. De afgelopen weken ondernamen verschillende docenten nog een trip naar Denemarken om daar met eigen ogen te zien hoe het makersonderwijs werkt. Bovendien zijn de lijntjes kort. Er hangt een gemoedelijk sfeertje waarbij docenten en ouders elkaar kennen.

Aangezien de eindtoets toch wel wordt neergezet als HET moment uit die 8 jarige schoolcarrière, was ik er automatisch vanuit gegaan dat het ook heel zwaar zou worden. Okay, ze heeft het schooladvies allang op zak en is ook al aangenomen, maar toch… een stukje gezonde spanning was in dit huishouden toch aanwezig. Miss G is de hele week nog nooit zo vroeg op school geweest. En was er erg gebrand op dat we de gebruikelijke ochtenddrukte zo snel en efficiënt mogelijk doorliepen.

Is de Centrale Eindtoets te gemakkelijk?

Miss G had verteld dat ze uiterlijk volgende week eens een keer klaar moesten zijn met elk onderdeel van de eindtoets. Toen ze op de eerste dag al een derde binnen een uur had afgerond vroeg ik me toch een beetje af of hij niet te makkelijk is. Wat mij betreft, mag een beetje uitdaging wel. Binnen het oude systeem zou ik dan ook gewoon kunnen zeggen dat de centrale eindtoets te makkelijk is. Maar dochter had buiten iets gerekend. Op haar school is deze klas de eerste lichting die werkt met de digitale adaptieve Centrale Eindtoets.

Wat ze op de eerste dag gemaakt had, was de starttoets. Op basis van de antwoorden die ze had gegeven, werd haar niveau berekend. Wat wil zeggen dat omdat ze hem de eerste dag te gemakkelijk vond, had hij berekend dat ze de tweede dag een moeilijker variant moest hebben. En dat klopt, de tweede dag was ze al minder laconiek en had ze er ook langer over gedaan. Tot groot leedvermaak van mij.

Ik ben fan!

Ik ben nu al fan van de digitale adaptieve Centrale Eindtoets. Waarom? Omdat zonder toets deze periode er voor Miss G heel anders had uitgezien. Dan zou ze 3 dagen achter elkaar dat ding binnen een uur hebben afgeraffeld. Zich verveeld, motivatie kwijt geraakt en wie weet had ze daardoor misschien wel onder gepresteerd.

Goed onderwijs, vraagt zo nu en dan maatwerk. Ik ben blij dat er steeds meer mogelijkheden zijn om deze te bieden. Zowel voor de kinderen met leerproblemen als voor de hoogvliegers die door de lesstof vliegen en elke uitdaging missen. Uiteindelijk worden alle drie de resultaten van digitale adaptieve Centrale Eindtoets bij elkaar opgeteld. Hier komt een gemiddelde uit. Ik ben reuze benieuwd of uit de resultaten ook blijkt dat dag 1 (te) makkelijk was.

Welke vorm van toetsen gebruiken ze op de school van jouw kinderen?

Ook leuk om te lezen:

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

  • Reply
    Judith Jasper
    21 april 2018 at 07:47

    Jouw dochter kan natuurlijk super goed leren, mijn dochter kreeg zo een toets om mee te oefenen met groep 8. Maar de meeste van groep 8 en ook zij vonden het echt heel pittig. Dit zijn allemaal kinderen die minder goed kunnen leren.

    • Reply
      Josan
      21 april 2018 at 09:03

      Juist ook in haar geval zou dan de Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets een oplossing zijn geweest. Omdat ze na de starttoets op de eerste dag een toets zou krijgen op haar eigen niveau. Zodat ze dan goed kan laten zien wat ze kan. Het is namelijk ook niet leuk om altijd toetsen te krijgen die te moeilijk voor je zijn en waardoor je het gevoel hebt dat je het niet kan of zogenaamd ‘dom’ bent. Als ze een disharmonisch profiel heeft (goed in taal minder goed in rekenen) houdt hij daar ook rekening mee. Ik vind het wat dat betreft een uitkomst.

  • Reply
    lisanne bons
    21 april 2018 at 07:07

    Mijn dochter zit in unit onderwijs. Zij toetst op het moment dat de zijzelf en de leerkracht denkt dat ze op het niveau zit van de toets.
    Maar het is wel een heel bekend geluid. De goede leerlingen die door de toets heen vliegen. En daar schuilt nu gelijk het gevaar voor de kinderen die goed kunnen leren. Op de basisschool hebben ze niet zoveel moeite moeten doen om goede resultaten te behalen. Ze gaan naar de havo, VWO, gymnasium en zitten ineens in een klas op hun eigen niveau. En dan halen ze wel eens een onvoldoende omdat ze er meer moeite voor moeten doen. Dus je dochters tijd komt ook nog wel?.

    • Reply
      Josan
      21 april 2018 at 07:39

      Op de open dag van haar nieuwe school waarschuwden ze ons daar ook al voor. Het is raar om opeens de slechtste van de klas te zijn, of je eerste onvoldoendes te halen als je altijd tot de beste van de klas behoort hebt. Daar besteden ze ook extra aandacht aan. Ook krijgt ze extra huiswerkbegeleiding want als je nooit hebt hoeven leren, is het lastig om opeens vooruit te leren plannen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat gaat. Persoonlijk denk ik dat het heel goed is om die kant te ervaren omdat dit uiteindelijk karakter vormt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]