Schoolkeuze Schoolkind

De Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets

2 januari 2018
Wat verandert er met de Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets
 Aan het einde van groep 8 maken alle leerlingen de eindtoets. Maar vanaf 2018 kunnen ze ook de Digitale adaptieve Centrale Eindtoets maken. Vergeleken met de Centrale eindtoets van Cito heeft hij veel voordelen. Vandaar dat Miss G hem dit jaar gaat maken.

Toen ik in groep 8 zat was de centrale eindtoets van Cito berucht. Op mijn school maakten ze er een feestje van. Cola drinken, chips eten en snoepen? Het mocht allemaal in die ene week. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je in die benevelde toestand niet echt de beste scores haalde.

Het leerlingvolgsysteem

Jammer dat die ene momentopname mijn schooladvies bepaalde. In mijn geval kreeg ik een lager schooladvies als waar ik uiteindelijk mijn diploma voor haalde. Door het leerlingvolgsysteem is die onevenredigheid gelukkig een stuk minder. Door systemen zoals Cito LOVS en ParnasSys krijgen docenten:

  1. Een goed beeld van de leerresultaten van een individuele leerling;
  2. De leerprestaties van de groep;
  3. De mogelijkheid om terug te lezen wat er in welk jaar tijdens de overdracht besproken is;
  4. Inzicht in hoe het met de emotionele en geestelijke ontwikkeling van een kind gaat.

Schooladvies voortgezet onderwijs

Het leerlingvolgsysteem biedt voldoende input voor het schooladvies voortgezet onderwijs. Sinds het schooljaar van 2014-2015 baseren scholen in het voortgezet onderwijs de toelating van leerlingen op hun schooladvies. Ze mogen toelating dan niet meer alleen laten afhangen van het resultaat van de eindtoets. Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij houden ze rekening met de volgende factoren:

  • aanleg en talenten van een leerling;
  • leerprestaties;
  • de ontwikkeling tijdens de hele periode op de basisschool;
  • concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van de leerling.

Basisscholen nemen de verplichte eindtoets tussen 15 april en 15 mei af. Maar basisscholen hebben vóór 1 maart al een schooladvies gegeven. Zo hadden wij het gesprek voor Miss G afgelopen december. Hieruit bleek dat ze als schooladvies vwo/gymnasium heeft. Met deze wetenschap in het achterhoofd vallen er heel wat scholen af en kunnen we gericht Open dagen bezoeken.

Voordelen Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets

Wat is Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets?

Tot midden maart hebben we de tijd om haar in te schrijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat het ons wel zal lukken een keuze te maken. Waar we ons recent over hebben gebogen is de keuze om de eindtoets op papier te maken of digitaal. We kozen voor het laatste. De klas van Miss G gaat als eerste lichting de Digitale adaptieve Centrale Eindtoets maken. Met de digitale adaptieve variant krijgen leerlingen een toets die zich tijdens de afname aanpast aan hun eigen niveau. Zeg maar een toets op maat.

Want het is nooit leuk om een toets te maken die veel te moeilijk of veel te makkelijk is. Als hij te moeilijk is, word je onnodig zenuwachtig. Ga je twijfelen aan je eigen kennis en denk je dat je niks weet. Maar als een toets te makkelijk is, verveel je je en kan je eigenlijk ook niet goed laten zien wat je allemaal kan. Het is de kunst een toets te maken die makkelijke en moeilijke vragen met elkaar afwisselt. Een goede toets is precies moeilijk genoeg, zodat je vragen meestal wel goed hebt en soms niet goed hebt. Met de Digitale adaptieve Centrale Eindtoets krijgt ieder kind de kans om te laten zien wat zij kan.

Video Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets


Klik hier als je de video niet kan zien.

Zo werkt de Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets

De digitale adaptieve eindtoets bestaat uit 3 delen. Elk onderdeel berekend een bepaald niveau.

Als je er voor kiest om digitale adaptieve Centrale Eindtoets te maken begin je op de eerste toetsdag met een starttoets. Die is voor iedereen hetzelfde. Hierin worden makkelijke en moeilijke vragen met elkaar afgewisseld.

Na deze starttoets wordt op basis van jouw antwoorden het niveau berekend. Op de tweede toetsdag maak je vragen die het best passen bij het niveau dat uit de starttoets naar voren komt. Ben je goed in rekenen en iets minder in taal? Dan maak je de vragen voor taal en rekenen dus op een verschillend niveau.

Na de tweede toetsdag wordt het niveau opnieuw berekend. Op de derde toetsdag maak je weer vragen op basis van het berekende toetsniveau van de tweede dag. Dat kan dus een ander niveau zijn dan het niveau van het tweede toetsdeel.

Aan het einde van de toets worden de resultaten van de drie toetsdelen bij elkaar opgeteld. Die optelsom bepaalt de uitslag van jouw toets en het toetsadvies voor de brugklas die het beste bij jou past.

Voordelen Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets

  • toegankelijk voor alle leerlingen (ook in het speciaal (basis)onderwijs;
  • uitdagend en motiverend voor alle leerling;
  • geschikt voor leerlingen met een disharmonisch profiel (dus als je strek bent in rekenen maar zwak in taal);
  • sluit goed aan bij toenemende digitalisering van leermiddelen;
  • De toets hoeft niet binnen drie dagen af te zijn, maar kinderen mogen er langer over doen.

Ik vind de veranderingen positief klinken en hoop dat meer scholen er het aankomende leerjaar voor kiezen.

Ook leuk om te lezen:

Weet jij of jouw school meedoet?

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

uitgelichte afbeelding en foto via Shutterstock

Leave a Reply

CommentLuv badge

Instagram

Volg mij op Instagram!