Geloof Moederschap

Dankbaarheid beoefenen | 10 praktische tips

8 januari 2021
Dankbaarheid-als-levenshouding-zo-doe-je-dat-en-dit-levert-het-op-themillennialmom

Als je aan 2020 denkt, is dankbaarheid waarschijnlijk niet het eerste woord waar je aan denkt. Voor veel mensen was het afzien. Voelde het als een verloren jaar. En ook nu het begin 2021 is en alles nog onzeker, is het misschien wel moeilijk om dankbaar te zijn. En toch wil ik je vandaag uitdagen om van dankbaarheid jouw woord voor 2021 te maken. Er zit namelijk een kracht in dankbaarheid. Door het beoefenen van dankbaarheid ben je in staat je eigen leven te veranderen en echt intens gelukkig te worden.

Voor mij was het niet moeilijk om het afgelopen jaar dankbaarheid te oefenen. Ik kreeg een zoon, verhuisde naar ons droomhuis en als klap op de vuurpijl vond ik ook nog een leuke nieuwe baan.

Ogenschijnlijk kwam deze laatste me aangewaaid, want is was niet echt op zoek. Maar naast succes had ik ook zo mijn downs. Een daarvan is dat mijn tong voor de helft verlamd raakte. Dat sollicitatiegesprek deed ik terwijl ik amper normaal kon praten. Elk woord dat ik sprak kostte me moeite, sommige letters deden pijn en ik voelde me onzeker. Toch leerde ik mijn focus verleggen en merkte ik dat ik op een gegeven moment dacht “Als dit zo blijft, kan ik er best mee leven, het is erger geweest”.

Lees ook: Zo word je een gelukkige moeder – 10 belangrijke inzichten

Tips om meer dankbaarheid te ervarenWat is dankbaarheid?

Voordat mijn kinderen ‘s avonds naar bed gaan, probeer ik ze bewust te laten stilstaan bij waar ze dankbaar voor zijn. Voor de leuke dag, het dak boven ons hoofd, het eten op tafel, de knuffels in hun bed, de kleding in hun kast. Noem de grote en kleine dingen maar op. Tel je zegeningen, want als je er bewust bij stilstaat is er voldoende om dankbaar te zijn. Maar wat is dankbaarheid nu eigenlijk? Is dat hetzelfde als blijdschap? Niet zozeer. Zie dankbaarheid als een levenshouding.

En dat heeft helemaal niks te maken met je omstandigheden. Het is blij zijn met wat je ontvangt, omdat je beseft dat je er geen recht op hebt. En omdat je er de waarde van (h)erkent.

De positieve kracht van dankbaarheid

Mensen die dankbaar zijn, zijn gelukkiger dan mensen die niet dankbaar zijn. Hun emoties zijn positiever, ze zijn meer tevreden, hebben hogere verwachtingen van het leven. Daarnaast slapen ze beter en hebben ze een beter zelfbeeld. Daarmee heeft dankbaar zijn een aantal positieve effecten op je leven en je geestelijke gezondheid. Daarnaast levert dankbaar zijn je nog een aantal andere dingen op:

  • dankbaarheid verbetert je humeur
  • vermindert stress en angst
  • vergroot je gevoel van tevredenheid en blijdschap
  • plaatst alles in perspectief. Is je persoonlijke situatie echt zo erg vergeleken met de levens van anderen?
  • zorgt voor tevredenheid op de lange termijn

Bovendien zijn dankbare mensen een zegen voor je eigen leven. Ze zijn aardiger, behulpzamer, empathischer, vergevinsgezinder, minder snel jaloers en minder materialistisch. Er zitten dus weldegelijk voordelen aan dankbaar zijn, maar ook aan het omgaan met mensen die dankbaar zijn. Het maakt je op alle fronten gelukkiger. Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen schreven zelfs een boek over de kracht van dankbaarheid.

 Lees ook: Een emotioneel gezonde moeder blijven tijdens quarantaine – 10 tips

Alles wat je moet weten over de kracht van dankbaarheid

Dankbaarheid beoefenen

Nu zullen cynische mensen zeggen: mensen die gelukkig zijn, zijn dankbaarder. Ze hebben namelijk meer om dankbaar voor te zijn. Bovendien staan sommige mensen van nature gewoon positiever in het leven. Maar het goede nieuws is: dankbaarheid is aan te leren! Ja, met wat oefeningen kan ook jij veranderen in een dankbare mama die minder vatbaar is voor de omstandigheden. Hieronder bespreek ik 10 tips voor het beoefenen van dankbaarheid, De eerste 3 zijn quick wins die je al makkelijk zelf kunt toepassen. En die je helpen om van 2021 jouw jaar te maken.

“The more you praise and celebrate your life, the more there is in life to celebrate.” Oprah Winfrey

10 praktische tips

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

mindset veranderen oefeningen

In Psalmen 103:2 staat “Loof de Here mijn ziel en vergeet niet een van de weldaden”. En of je nu gelovig bent of niet, juist dat laatste gebeurt nog wel eens. Ik vergeet het omdat ik druk ben, rond raas en geen tijd neem om even stil te staan bij mijn zegeningen van de afgelopen dag. Het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek is een van de meest makkelijke manieren om aan de slag te gaan met dankbaarheid. Je zult zien dat als je dagelijks je zegeningen opschrijft je er ook veel bewuster van bent. Door waar je dankbaar voor bent toe te vertrouwen aan papier kun je het ook nog eens op een ander moment terug lezen. Als je bijvoorbeeld in een dipje zit.

Koop een mooi notitieboekje of bullet journal, waar je je zegeningen in kan zetten. Kies een vast moment en maak er een dagelijkse gewoonte van om jezelf even stil te zetten en neer te pennen waar je dankbaar voor bent. Maak er een feestje van door het op te schrijven met een mooie pen en je bladzijdes te versieren met stickers of leuke doodles.

Tel je (kleine) zegeningen
Tips beter in je vel

Soms heb ik van die momenten waarop het me lukt om boven de situatie uit te stijgen. Of in elk geval er voor te zorgen dat deze geen vat op mij heeft. En dat heeft er helemaal niet altijd mee te maken met dat het moment gezellig of perfect is. Soms gebeurt het ook op die momenten waarop ik louter accepteer dat dit het nu even is. In plaat svan dat ik me focus op wat ik anders had willen hebben. Zoals de keer dat Novan ‘s avonds weigerde te gaan slapen. Terwijl ik eigenlijk wel toe was aan me-time.

In plaats daarvan zat ik met een baby beneden in de woonkamer en berustte ik erin dat ik even niet kon doen wat ik wilde. Op dat moment kon ik inzien dat het eigenlijk ook wel heel bijzonder is dat hij zo tot rust kan komen in mijn armen. Zich daar zo aan over kan geven en het hem zo goed doet. Wat mooi dat hij zo goed aanvoelt wat hij dan nodig heeft en het hem dan zo goed doet om bij mij te zijn. Dat zijn de momenten dat ik stil in verwondering naar hem kijk en mijn zegeningen tel.

Verwijder negatieve triggers

Wat berooft je van je dankbaarheid? Triggert ontevredenheid of andere negatieve emoties zoals stress, angst en overprikkeling? Als ik naar mijzelf kijk, heeft dat vaak te maken met mijn venster op de wereld. Informatie die tot mij komt per telefoon of tv. Nu kijk ik over het algemeen ontzettend weinig TV en al helemaal geen nieuws. Maar ook scrollend over Facebook of andere social media kom ik genoeg tegen wat FOMO triggert of me ongewild meesleurt in emoties, stemmingen en meningen van anderen. Terwijl ik dat niet wil zien of horen. Gewoon omdat ik genoeg heb aan mijn eigen leven. Ik bezig ben met het water geven van mijn eigen gras. Ervoor te zorgen dat mijn gezin gelukkig is. En dingen doe die mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid verbeteren.

Overigens zijn bovenstaande triggers natuurlijk duidelijk omdat ze overduidelijk negatief zijn. Terwijl andere triggers veel minder opvallend zijn. Er is niks mis met het volgen van influencers op social media. Te kijken naar hun prachtige foto’s en feeds. Tenzij dit er voor zorgt dat je jezelf met hen gaat vergelijken, het idee geeft dat hun gras groener is en het voor ontevredenheid zorgt. Wat social media betreft probeer ik mijzelf heel erg te omringen met mensen die mij inspireren en motiveren. En dat is in de breedste zin van het woord.

Dank je wel

Dankbaarheid beoefenen

Nog zo’n stap die je makkelijk zetten kan in het beoefenen van dankbaarheid: communiceer het. Dat is zo simpel als het klinkt. Van dank je wel zeggen tegen je kinderen als ze je helpen. Ook al vind je het misschien de normaalste zaak van de wereld dat ze hun klusjes doen. Zeg dank je wel als iemand de deur voor je openhoudt. Of als iemand je een karretje aangeeft in de supermarkt. Voor je opzij gaat bij het passeren zodat je anderhalve meter afstand kan houden. Zeg het tegen de pakketjesbezorger als hij je het zoveelste pakketje komt brengen. Als je opmerkt dat iemand je helpt of ondersteunt bedank haar er dan voor. Het kost je niks om vaker dank je wel te zeggen. En wie weet welk effect het heeft. Uiteindelijk krijg je wat je geeft.

Geef een compliment

innerlijke dialoog veranderen

Complimentjes geven en ontvangen, in beiden was ik nooit heel goed. Maar elk jaar zet ik kleine stapjes om er beter in te worden. Want er is niets zo makkelijk en laagdrempelig als het uitdelen van een complimentje. Je kunt complimenten geven die te maken hebben met de persoon, of karaktereigenschappen. Maar ook waardering uitspreken voor wat die persoon doet. Als je een mogelijkheid ziet om een ander te bemoedigen of op te bouwen met een compliment, doe dat dan! Je zal zien dat het niet alleen een positief effect heeft op hun leven maar ook op dat van jou.

Mediteer en zet je zelf stil

Mediteren en overdenken van Gods woord is een van de manieren hoe ik mijn dag begin. Ik merk dat ik daar de afgelopen tijd echt een persoonlijke groei in heb doorgemaakt. Zowel qua verlangen als discipline. Als ik nu ‘s nachts de slaap niet kan vatten, zet ik mijn koptelefoon op met mijn meditatie app. Als ik dan toch wakker lig, kan ik het maar beter gebruiken voor iets goeds in plaats van te liggen piekeren. Ik heb verschillende Bijbelse dagboekjes die me helpen het laagdrempelig en toepasbaar maken van wat ik lees. Het fijne van mediteren vind ik dat het mijn focus verandert. Daarnaast helpt het me ook om te concentreren. Van bezig te zijn met mijn eigen omstandigheden, zorgen of problemen word ik weer teruggeworpen op de Bron.

Zorg goed voor jezelf

selfcare 2021_makkelijke tips

Voor mij zit er een verband tussen hoe ik in mijn vel zit en hoe ik met anderen omga. Als ik goed in mijn vel zit en tevreden ben met mijzelf en mijn leven, ben ik ook veel liefdevoller naar anderen toe. Ik heb meer empathie, ben meer vergevingsgezind en ook als een ander iets doet wat ik niet leuk vind, handel ik niet meteen vanuit emotie of ego.

Nu ga ik geen pleidooi houden voor dat je constant blij moet zijn. Sterker nog, afgelopen jaar waren er ook echt momenten waarop ik er even doorheen zat. Maar de kans dat je die hebt meegekregen is klein. Dat heeft niets te maken met dat ik mijn leven kunstmatig oppoets of me beter voordoe dan dat ik ben. Maar eerder met waar mijn prioriteiten op dat moment liggen. Ik weet dat ik er niet gelukkig van word om op die momenten te bloggen of bezig te zijn met social media.

Ik kies er bewust voor om me dan terug te trekken. Sluit me af van de wereld door in een boek te duiken. Ga dagen achter elkaar lekker vroeg naar bed. Schrijf in mijn dagboek, zodat ik mijn hoofd leeg kan maken. Buig mijn zorgen, onbehagen, angst, stress of andere negatieve emoties om door met mijn handen bezig te zijn. Door te tekenen, klussen in huis of te bakken. Ik doe er alles aan zodat ik me mentaal weer beter in mijn vel voel zitten.

Geef en doneer

Geven aan anderen is een goede manier om dankbaarheid te beoefenen. Het maakt je bewust van wat je allemaal hebt. Of het nu kleding is die je weggeeft omdat je eruit gegroeid bent of speelgoed omdat je kinderen er niet mee spelen. Geven maakt de ontvanger van je spullen blij en daarmee geeft het jou ook een goed gevoel. Wat weer bijdraagt aan je dankbaarheid. Zo is het cirkeltje weer rond en kun je dus zelf invloed uitoefenen op je gevoel van dankbaarheid.

Verander je innerlijke dialoog

positieve affirmaties-themillennialmom

Ik geloof absoluut in de scheppende kracht van woorden. Woorden hebben namelijk kracht zowel positief als negatief. Daarom is het belangrijk om na te denken over wat je tegen jezelf zegt. Betrap je jezelf erop dat je dingen zegt als “Waarom overkomt mij dit nou?” “Pfffff, dit gaat nooit lukken op deze manier” Stop er dan mee om zo streng te zijn voor jezelf en wees genadiger. Waarom? Omdat het invloed heeft op je humeur, gedachtes, zelfvertrouwen en je vaardigheden om zelf iets aan de situatie te doen. Bekrachtig jezelf met woorden in plaats van jezelf te ontmoedigen. Dat doen anderen wel genoeg voor je. Schrijf ze op in je dankbaarheidsdagboek of op sticky notes die je op plaatsen in je huis plakt waar je ze goed kan zien.

Affirmaties van dankbaarheid

  • Ik ben dankbaar voor mijn leven.
  • Ben er dankbaar voor dat ik de kracht en wijsheid heb om om te gaan met dat wat ik op dit moment niet als zegen ervaar.
  • Ik ben dankbaar voor alle liefde, blijdschap en overvloed in mijn leven.
  • Dank U voor alle zegeningen in mijn leven.
  • Ik voel mij gezegend met mijn talenten, vaardigheden en kennis waardoor ik iets moois van mijn leven kan maken.
  • Ik ben dankbaar en kies er vandaag voor om mij vooral te focussen op alles wat mooi en goed is in mijn leven.

Lach meer

makkelijke goede voornemens

Ooit las ik dat je meer spieren in je gezicht nodig hebt om boos te kijken dan om te lachen. Kort samengevat: boos kijken is vermoeiender dan glimlachen. Lachen verhoogt je immuunsysteem en verbetert je stemming. Bovendien heeft lachen een aanstekelijk effect. Door het geschater van mijn baby moet ik ook lachen. Als iemand naar mij glimlacht, vrolijkt mij dat op en lach ik terug.

Natuurlijk zijn er verschillende redenen waarom het moeilijk is om te glimlachen. Het leven is nu eenmaal geen Disneyfilm. Maar weet je? Jouw beste manier om je te wapenen tegen de teleurstellingen van het leven is de manier waarop je het benaderd. Dit kun je huilend doen of lachend. Misschien soms door de tranen heen, maar dat maakt niet uit.

Dankbaarheid voor kinderen

Dankbaarheid voor kinderen

Bovenstaande tips kun je als moeder toepassen op je leven en in je gezin. Maar misschien wil je ook met je kinderen wel actief aan de slag gaan met het onderwerp dankbaarheid. De kracht van dankbaarheid heeft natuurlijk ook positieve effecten op hun leven. En als moeder wil je het beste voor ze. Maar hoe maak je het onderwerp dankbaarheid dan tastbaar voor ze?

Een van de manieren om je kinderen bewust te maken van dankbaarheid is door dit op te schrijven. Als ze nog niet de discipline hebben voor het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, maak er dan een gewoonte van om wekelijks samen stil te staan bij waar jullie als gezin dankbaar voor zijn. Laat het ze opschrijven of wanneer ze dat niet zelf kunnen doen jij het met hun naam erbij. Verzamel al deze briefjes in een pot of opbergdoos. Het kan een mooi Oudejaarsavond ritueel zijn om dan voor te lezen waar jullie het afgelopen jaar dankbaar voor waren.

grattitude practice_themillennialmom

Liefs Josan Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter, Instagram, Facebook of YouTube?

    Praat mee!

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.