Lifestyle Schoonmaaktips

Bureau opruimen | 6 tips om je bureau schoon en opgeruimd te houden

11 januari 2021
6-tips-voor-een-opgeruimd-bureau-werkplek-schoon-themillennialmom

Op de tweede maandag van januari is het altijd Clean off your desk Day. Vandaag dus. Daarom is het een prima moment om tips met je te delen voor het opruimen van je bureau. Door corona en thuiswerken is de werkplek van velen verplaatst van kantoor naar huis. Zonder schoonmaakster en clean desk policy kan je wel een stappenplan gebruiken voor het schoonmaken van je bureau en beter nog: hoe je het zo houdt.

Thuiswerken en de uitdagingen van een opgeruimd bureau

Een-opgeruimd-bureau-handig-stappenplan-themillennialmom.jpg

Toen ik nog regelmatig op kantoor zat, was het veel makkelijker om mijn bureau op te ruimen. Op mijn werk hebben we een clean desk policy. Dat komt omdat het werk dat ik doe nauwkeurigheid vraagt. Bovendien heb ik te maken met vertrouwelijke informatie. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar een clean desk policy draagt eraan bij dat vertrouwelijke gegevens niet onnodig rondslingeren. Daarnaast werd mijn werkplek aan het einde van de dag schoon gemaakt door de schoonmakers. Een kwestie van een post it op het beeldscherm of tafelblad van mijn bureau plakken en men wist precies op welke flexibele werkplekken er medewerkers hadden gezeten.

Thuis is dat allemaal niet en ben ik zelf de aangewezen persoon om mijn werkplek schoon en opgeruimd te houden. Want zelfs al ziet niemand het, een opgeruimd bureau heeft verschillende voordelen die het thuiswerken net een beetje makkelijker maken.

Waarom is een schoon bureau belangrijk?

Stappenplan-om- je-bureau-schoon-en-opgeruimd-te-houden-themillennialmom

Bacteriën, je weet dat ze bestaan. Sinds corona wassen we onze handen meer dan ooit tevoren. Op je pennen, laptop, telefoon, stoel en tafelblad zitten duizenden ongewenste bacteriën. Hun aantal kan elke dag verder groeien en ontwikkelen. Waardoor een slordig en vies bureau een bron van  ziekteverwekkers is. Dit kan leiden tot verkoudheid of er voor zorgen dat je je anderszins niet lekker voelt. Waardoor je minder productief bent en je je misschien wel moet ziekmelden. Het schoonmaken van je bureau zorgt ervoor dat bacteriën geen kans krijgen.

Lees ook: 6  Voordelen van een opgeruimde werkplek

Stappenplan om je bureau schoon en opgeruimd te houden

tips-voor-een-opgeruimd-bureau-themillennialmom

Opruimen wat je niet gebruikt of nodig hebt

Het klinkt zo logisch en dat is het ook. De eerste stap die je zetten kan op weg naar een schoon bureau is alles wegdoen wat je niet meer gebruikt of nodig hebt. Als je kritisch rondkijkt, zul je vast wel pennen in je lade of pennenbak ontdekken die het niet meer doen. Markeerstiften waar een dop van ontbreekt, notitieboekjes met verouderde informatie of waar je eigenlijk niks mee doet en nog tal van andere kantoorartikelen. Ga een door je ladeblok? Ook papieren kunnen heel wat ruimte innemen. Ruim het op, gooi het weg. Koop een papierversnipperaar zodat vertrouwelijke informatie niet op straat komt te liggen.

Tip: gebruik een herbruikbaar en uitwisbaar notitieblok zoals Correct Book (hier te koop en hier). Deze kun je eindeloos gebruiken. En is wat je hebt opgeschreven toch belangrijk? Schrijf het dan in een papieren versie. Stop daarnaast belangrijke papier in een map. Of scan het en bewaar het in een digitale map.

Spullen die je dagelijks gebruikt binnen handbereik

Naast spullen die je niet gebruikt, heb je ook spullen die je wel of vaak gebruikt. Leg deze bij elkaar! Het gaat erom dat je je bureau zo inricht dat je:

  1. efficiënt kan werken doordat het overzichtelijk is
  2. productief kan zijn omdat het niet niet afleidt

Deze twee criteria zijn belangrijker dan of je bureau Pinterest perfect is. Dus zorg dat de spullen die je dagelijks gebruikt, zo organiseert dat ze binnen handbereik liggen.

Koop handige bureauaccessoires

Wil je een opgeruimd bureau? Koop dat bureauaccessoires. Een map om al je belangrijkste papieren in op te bergen. Doorzichtige mapjes om alle informatie van een project bij elkaar te houden. Een etui voor al je pennen. Of een multifunctionele pennenbak met oplader zodat je geen snoertjes of oplaadstation nodig hebt voor je telefoon. Zorg ervoor dat al je losse spullen een vast plekje hebben. Zo houd je overzicht, weet je precies waar alles ligt en ben je minder tijd kwijt met spullen zoeken.

Geef je elektronica aan vaste plek

Zorg dat al je opladers, adapters, tablets en andere devices een vaste plek hebben. Zo slingeren ze niet doelloos op je bureau. Stop ze in een lade of opbergdoos. Het is sowieso handig om je bureau elektronica-vrij te houden. Dus geef je externe harde schijf, router en wifi versterker een ander plekje dan op je bureau. Dat scheelt schoonmaken, want heb je wel eens gezien hoeveel stof dit soort apparatuur aantrekt?

Zo maak je je bureau schoon

Maakt de schoonmaakster op kantoor je bureau dagelijks schoon? Nu je thuis werkt, wordt je bureau ook snel vies. Het is hygiënisch als je je bureau regelmatig schoonmaakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door vochtige reinigingsdoekjes te gebruiken. Hiermee kan je je werkblad, toetsenbord, muis en beeldscherm snel even afnemen. Maar een simpel sopje werkt net zo goed en is misschien nog wel milieuvriendelijker. Nu we velen van ons massaal ontbijten, lunchen en uit verveling achter hun bureau eten, is het ook handig om wekelijks even onder en rondom je bureau te stof zuigen.

Zo blijft je bureau schoon en opgeruimd

Is je bureau nu lekker fris en opgeruimd? Dan is deze extra tip bedoeld om er voor te zorgen dat je bureau ook schoon blijft. Clean off your desk dag is natuurlijk een leuk moment. Maar je moet je bureau wel vaker dan 1x per jaar schoonmaken. Ontwikkel een schoonmaakroutine voor het organiseren en reinigen van je bureau. Neem je toetsenbord bijvoorbeeld elke werkdag af met een vochtig doekje. Maak er een gewoonte van om je papieren elke dag in mapjes op te bergen. Controleer wekelijks welke pennen het nog doen. Een handige tip is om een pak vochtige doekjes op je bureau te leggen. Zo kan je na een werkdag snel je bureaublad schoonmaken.

Zo houd je je werkplek opgeruimd. Kun je sneller en efficiënter werken. Bovendien heeft het ook een positief effect op samenwerken met je collega’s. Die collega wiens bureau bedolven ligt onder een stapel papier, daardoor niet iets terug kan vinden en waar ze altijd op moeten wachten? Die is namelijk verleden tijd.

Video bureau opruimen

Met bovenstaande tips kom je een heel eind en is je bureau in no time schoon en opgeruimd. Heb je de smaak te pakken? Dan kunnen deze opruimboeken je verder helpen om controle te krijgen over je werkplek, kledingkast en andere ruimtes in je huis. Geen zin om veel te lezen, maar wil je wel van Marie Kondo herself tips voor het organiseren van je bureau? Bekijk dan bovenstaande video.

Ook leuk om te lezen:

6-tips-voor-een-opgeruimd-bureau-werkplek-themillennialmom

Liefs Josan Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter, Instagram, Facebook of YouTube?

  • Reply
    Josan
    2 juni 2015 at 22:42

    Ik moet er aan wennen meestal krabbelde ik in deze periode een beetje weer op maar nu gaat het heel goed. Best raar 🙂

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]