Voor het eerst in 6 jaar was het mij gelukt! Ik mocht mijn telefoonabonnement verlengen en had bovendien ook nog het oude toestel in mijn bezit. Maar mijn roze wolk verdween snel. In de winkel moest ik vertellen wat het salaris van mij en mijn man was. En ook hoeveel onze hypotheek was. Om te voorkomen dat ik een positieve BKR-registratie zou krijgen, besloot ik iets te doen wat ik nog nooit eerder gedaan had…. .
Eens in de twee jaar mag ik een nieuwe telefoon uitkiezen. Noem het overbodig in mijn geval is het vaak wel nodig.
Inhoud van dit blog
Om de 2 jaar een nieuw telefoontoestel, is dat echt nodig?
Sterker nog: is er een zeer grote kans dat ik mijn oude toestel allang kwijt ben. Een keer werd hij gestolen, Maar ik ben hem ook al een paar keer verloren.
Om die reden grapte ik altijd dat er een vloek op rust. En heb ik de gewoonte ontwikkeld om het bericht dat ik een toestel mag uitzoeken zolang mogelijk te negeren. Met een tienerdochter die op mijn oude toestel aaste, was dat deze keer natuurlijk geen optie. Op internet had ik al wat toestellen en abonnementen bekeken. Maar als het op telefoon aankomt ben ik ouderwets. Ik wil het in een winkel kunnen kopen. Zo kan ik het toestel even oppakken en ter plekke vragen stellen. Ik word namelijk niet gelukkig van heen en weer mailen of chatten op een website.
Eigenlijk wil ik wel om de 2 jaar een nieuw toestel. Dat komt omdat ik die van mij intensief gebruik. Bijvoorbeeld voor mijn blog. Ik neem er ook filmpjes mee op en bewerk er foto’s Daarom moet een smartphone in mijn geval aan bepaalde eisen voldoen. En ik merk dat hij na 2 jaar echt verouderd is. Nog goed genoeg voor de kinderen, maar niet meer voor mij.
Een nieuwe smartphone uitkiezen
Als ik een nieuwe smartphone mag uitkiezen voel ik me dan ook als een kind in een snoepwinkel. Er is zoveel keuze! Je kan je kiezen uit kleuren zoals zwart, zilver, rose en goud. Maar er zijn ook verschillende camera opties. Mits je het geld er voor over hebt, kan je alle kanten op. Vantevoren had ik het maximale bedrag bepaald en dat ik extra veel opslagruimte wilde hebben. Binnen mijn voorwaarden had ik gelukkig een ruime keus uit verschillende toestellen. Ik koos voor een nieuwe iPhone.
Na wat advies van de verkoper had ik dan ook een toestel gevonden die ten eerste bij mij paste. Ten tweede – en ook totaal niet onbelangrijk- ik meteen mee naar huis kon nemen. En als laatste kocht ik er nog een speciaal beschermplaatje bij die voorkomt dat er een barst in het scherm komt wanneer ik hem laat vallen. Afrekenen maar!
Een BKR-registratie bij je mobiele telefoon
Maar bij de kassa was ik toch verbaasd over dat ik mijn salaris moest opgeven. En dat niet alleen ook die van mijn man en onze hypotheek moest ik vermelden. Gegevens die ik niet zo uit mijn hoofd ken. Nu werken wij allebei en weet ik ook echt wel hoeveel ons huis waard is. Maar ik wil deze gegevens niet zomaar met een wildvreemd persoon delen. Omdat het me toch niet helemaal lekker zat, wilde ik weten waar hij dit voor nodig had. Wat blijkt?
Vanaf 1 mei 2017 wordt een telefoon die maandelijks afbetaalt, gezien als een lening. Dit geldt voor een toestel met een waarde van meer dan 250 euro. En dat kosten de nieuwste modellen al snel. Voorheen mochten providers die bedrag doorvertalen in de maandelijkse abonnementskosten maar dat mag dus nu niet meer. Of ik nu al jaren klant ben bij dezelfde provider en ook altijd netjes mijn maandelijkse abonnement betaald heb, maakt niet uit. Op deze manier zou ik ook een BKR-registratie krijgen. En dit kan gevolgen hebben voor je hypotheek of andere leningen. Met het oog op dat ik ga stoppen met werken en dat we bezig zijn met de bouw van een nieuwbouwhuis wilde ik dat natuurlijk niet.
Hoe kom je onder zo’n BKR-registratie uit?
Er zijn verschillende manier om te voorkomen dat je een BKR-registratie krijgt bij het kopen van een mobiele telefoon.
Sim Only abonnement
Als eerste kan je er voor kiezen om je oude toestel te houden. Wanneer je oude telefoon nog in goede staat is, heb je alleen maar een nieuw abonnement nodig. Met een sim only abonnement kun je dan prima uit de voeten. Vaak bespaar je hiermee ook nog op je maandelijkse abonnementskosten.
Zelf betalen
Gebruik je je telefoon net zo intensief als ik? Of is hij na 2 jaar echt toe aan vervanging? Koop dan een nieuw toestel maar betaal hem dan helemaal zelf. Zo heb je geen schulden en krijg je geen BKR- registratie.
Wat ik uiteindelijk deed
Natuurlijk schrok ik ervan toen de medewerker vertelde dat hij deze gegevens zou doorgeven aan de BKR. Dat associeer ik nu niet meteen met iets positiefs. Ik ben toch een beetje van dat ik geen schulden wil maken als het niet nodig is. Voor mij is een telefoon een luxeproduct en daar wil ik geen lening voor afsluiten. Als ik het geld niet heb, dan kan ik het ook niet kopen. Maar in dit geval had ik het wel. Dus kocht ik alsnog een nieuw toestel en betaalde het bedrag in een keer ter plekke in de winkel. Als extra bonusvoordeel gaan mijn maandelijkse abonnementskosten daardoor per mei ook nog omlaag. Kortom een win-win situatie voor mij
Zou jij een Sim Only abonnement overwegen om een BKR-registratie te voorkomen?
No Comments