Fashion Lifestyle Mama

Waarom duren de H&M levertijden zo lang?

20 oktober 2010
Wat is verzendtijd HM-klachten HM- H&M Levertijden verzending duurt lang-GoodGirlsCompany
Waarom duren de H&M levertijden zo lang? Bij elke webwinkel waar ik kleding bestel, geldt vandaag besteld morgen in huis. Behalve bij de Zweedse modegigant. Want daar duurt het eeuwig voordat ik een bestelling in huis heb. En vaak ontdek je pas dat het product niet op voorraad is als je de hele bestelling hebt afgerond en betaald..pure oplichting!

H&M levertijden-GoodGirlsCompany- waarom duurt bestelling bij HM zo lang

Een aantal jaren geleden werd de keten nog de hemel in geprezen vanwege hun assortiment. H&M weet veel trends van de catwalk direct door te vertalen naar hun winkels. Hierdoor is  het snel beschikbaar is voor een groot publiek. Hun assortiment wisselt zo vaak dat het loont de winkel regelmatig on- en offline te bezoeken. Door nieuwsbrieven en reminders per post word je er ook aan herinnerd om regelmatig even een kijkje te nemen. En als het moet krijg je zelf 10% korting bij een kaartje waarop staat ” We missed you”.

Allemaal leuk en aardig, maar ik ben geen fan van H&M webshop. De paar bestellingen die rik via hun online winkel deed, zorgen bij mij steevast voor frustraties. In dit blog deel ik veelvoorkomende irritaties bij een H&M bestelling.  Naast de belachelijke lange H&M levertijden zijn er nog voldoende andere pareltjes die ook een extra plekje verdienen.

H&M heeft een gebrekkig CRM systeem

Mijn eerste probleem begint al bij hun CRM systeem. Zowel ik als mijn man hebben ooit kleding via H&M besteld. Dus ontvangen we nu al 2 jaar allebei twee aparte, maar identieke catalogi op hetzelfde huisadres. We hopen al een tijdje tevergeefs dat er iemand bij H&M ooit wakker wordt. En hun CRM systeem update zodat we nog maar een krijgen. Maar tot op dit moment van schrijven, is het nog niet gebeurd. Lekker maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk. En H&M kan wel een imago opkikker gebruiken. Nadat ze vorig jaar 2 rellen hadden vanwege het vernietigen van bio-katoen en overgebleven kleding).

H&M levertijden

Ook de H&M levertijden zijn bijzonder. Noem me naïef maar als ik een catalogus krijg waardoor ik een product online kan bestellen verwacht ik dat het ook voorradig is. Okay aan het eind van het seizoen ben ik daar wat flexibeler in, maar zeker aan het begin moet het er gewoon zijn. Een van de redenen waarom ik online winkel is de oneindige voorraad. Maar ook het gemak om letterlijk vanuit mijn luie stoel in een paar klikken een winkelmandje vullen. Geen drukte, of ander publiek waar ik last van heb. Geen kinderen die ik uit de kledingrekken moet plukken. Gewoon heerlijk rustig op het moment dat het mij uitkomt. En dat ik het dan morgen in huis heb. Bij voorkeur.

Ik weet niet waarom H&M in 2006 haar webshop opende, maar elke keer be ik weer verbaasd dat de H&M levertijden dus zo belachelijk lang zijn! En het is niet zo dat je tijdens het winkel wordt gewaarschuwd. Want als een product niet voorradig is staat het er wel bij. Maar bij H&M betekent voorradig dus niet hetzelfde als meteen beschikbaar.

Daar kom je pas achter als je al betaald hebt. Instinctief wil ik mijn hele bestelling cancelen. Alleen dat kan dus niet meer. Je kan hoogstens kiezen om alle kledingstukken in één levering te laten bezorgen. Een schrale troost. Meestal kies ik er voor om de items die ze snel kunnen bezorgen apart te laten verzenden de rest van de bestelling moet maar na komen.

Een snelle verzending is volgens H&M 2 weken levertijd! Maar waarom hebben ze dan een webshop?

Waarom duren H&M levertijden zo lang?

Als ik bij Kleertjes.com iets bestel, betekent ‘snel’ dat ik de artikelen binnen 24 tot 48 uur later in huis heb. Lukt dat niet? Dan staat het wel op de website. In elke middelgroot dorp en elke stad is wel een H&M te vinden. Waar komt die kleding dan helemaal vandaan?! Het moet toch niet zo moeilijk zijn om mijn bestelling snel te leveren? Maar bij H&M is ‘snel’ gewoon 2 weken later. Na te zenden artikelen kunnen gerust 1 maand later komen. Zoals ik recent met een zomerjas ondervond en nu momenteel met twee jurkjes voor mijn dochters.

Mijn huidige bestelling wordt in 3 delen geleverd. Heel irritant! Vooral toen ik van de week ontdekte dat de kleding bij mijn plaatselijke H&M gewoon in de schappen hangt. Ik koos voor hun webwinkel omdat het gemak en de ogenschijnlijke snelle service mij aanspraken. Maar ik ben weer een illusie armer.

Hoezo gemakkelijk ruilen en retourneren?

Naast dat de H&M levertijden dubieus zijn is ook het hun retourneringsbeleid vaag. Daar kwam ik achter toen ik mijn ‘snelle bestelling’ binnen had. Ik ben zo’n type die gewoon meerdere maten besteld. Als het niet past kan ik hem vast wel ergens ruilen bij hun stenen winkels. Van de 11 artikelen die ik ontving, wilde ik er 5 terug doen.  “Of ik de volgende keer de artikelen netjes in het verpakkingsmateriaal wilde stoppen als ik het retourneerde“, bitste de verkoopster.

Vreemd. Op het afleveringsbewijs staat heel duidelijk “De enige voorwaarde is, dat het artikel niet is gebruikt”. Dus niks over de kledingstukken eigenhandig  terug proppen de plastic verpakking.

H&M’s ofline service laat te wensen over

Ook ontdekte ik dat twee van de vijf kledingstukken grote  naaifouten hadden. Ik koop geen kledingstukken die bij aanschaf al niet deugen. Logisch dat ik de kledingstukken terugbracht naar de winkel. Terugsturen had gekund. Maar na ruim twee weken wachten wilde ik  ze nu ook wel eindelijk eens dragen. Anders is het ook maar weer de vraag hoe lang het duurt voordat je hetzelfde artikel terugkrijgt. (Als het kledingstuk überhaupt dan nog niet uitverkocht is). Helaas bleken de kledingstukken ook niet meer in de winkel te hangen. Zo’n tegoedbon is allemaal leuk en aardig maar uiteindelijk wilde ik gewoon die kledingstukken hebben. Met zoveel vestigingen is het toch niet zo moeilijk om via het hoofdkantoor te regelen dat een andere vestiging mij wat toestuurt?Dat kunnen veel andere online winkelketens namelijk wel.

Online in de verkoop offlline niet

Voordat ik de stad in ging, had ik in de mail nog een nieuwsbrief ontvangen met daarin verschillende sale items. Leuk! Maar de vreugde was van korte duur toen bleek dat dezelfde kledingstukken on de winkel niet waren afgeprijsd. Maar ik gaf H&M het voordeel van de twijfel. Alle kledingstukken binnen 24 uur aanpassen is ook teveel van het goede. Maar nu ruim een week later is het nog steeds zo. Je zou er haast online voor bestellen…

Kleding met fout of beschadiging terug hangen

Het jurkje met de grove naaifout en kleine gaatjes hing ene paar dagen later gewoon vrolijk tussen de andere jurkjes hing! Alsof er niks mee aan de hand was! Je zou denken dat H&M zo’n jurk uit de schappen haalt en terug stuurt naar het hoofdkantoor. Maar niks is minder waar. Hopelijk ontdekt de nieuwe ‘gelukkige koopster’ de kledingfout voordat ze het aangehechte prijskaartje verwijdert… (en ze het vast niet meer mag retourneren).

Zijn de H&M levertijden en bovenstaande ergernissen jou ook een doorn in het oog? Deel je frustraties hier onder!

Ook leuk om te lezen:

Foto: Pixabay

  • Reply
    Geweldige broertjes en zusjes T-shirt van H&M - GoodGirlsCompany
    26 mei 2017 at 06:38

    […] ziet. Dat had ik toen ik dit geweldige broertjes en zusjes T-shirt van H&M zag. Hoewel ik een haat-liefde verhouding met de keten heb, vind ik deze toch zo schattig! Zoiets moet je gewoon hebben voor je dochter en […]

  • Reply
    Primark? Dat is toch allemaal kinderarbeid en zo? - GoodGirlsCompany
    3 december 2016 at 14:33

    […] Waarom duren de H&M levertijden zo lang? […]

  • Reply
    Liess
    21 oktober 2016 at 08:11

    Zoveel gezeik gehad om daar 2 jurkjes te vertellen voor de meiden op m’n bruiloft vorig jaar.
    Tis dat ik nergens wat anders kon krijgen dat ik t via een vriendin heb besteld want zij kan wel achteraf betalen en ik niet.
    Tis ondertussen 2016 en h&m ” werkt niet met ideal” bitchte de dame aan de telefoon.
    Beide jurkjes zijn trouwens kapot.. na 1 dag dragen. Op dezelfde plek ook nog.

    • Reply
      Josan
      21 oktober 2016 at 08:24

      Lekker hulpvaardig zijn ze. Kapot na 1 keer dragen zou niet moeten kunnen. En dat ze niet met ideal werken vind ik ook heel stom.

  • Reply
    J.
    7 oktober 2016 at 11:34

    Goed stuk! Het is inderdaad al jaren drama bij de online webshop van de h&m. Ik volg een modeopleiding hier in nederland en de h&m is nogal een negatief onderwerp tijdens onze lessen. De rede dat het zo lang duurt is omdat h&m een van de fast fashion bedrijven is die hun kleding laten produceren in Bangladesh. Overweeg om een keer de documentaire “the true cost” te kijken. (Staat op netflix) Echt! Het opent de ogen..

  • Reply
    H&M Baby Exclusive herfst 2016 alleen online verkrijgbaar
    5 oktober 2016 at 17:48

    […] vergeet je frustraties met de levertijden. Bij het zien van de H&M Baby Exclusive herfst 2016 collectie kruip je achter je computer en […]

  • Reply
    Rachel
    30 september 2016 at 06:11

    Belachelijk dat dit artikel uit 2010 komt en deze problemen nog steeds bestaan! Wat je zegt over de beperkte voorraad is iid zeer irritant. Maandag vond ik de nieuwe dikke catalogus in de deurmat en heb gelijk een online winkelmandje gevuld met kleding voor mijzelf en mijn zoontje. Toen ik ze woensdag wilde bestellen, was de helft al niet meer op voorraad. De actie truien waren al snel niet meer beschrikbaar terwijl je juist zou denken dat ze daar een goede voorraad van zouden hebben. En ik weet het, ik had maandag gelijk als een malle op die bestelknop moeten drukken, maar ik ben iemand die liever eerst even rustig over een aankoop nadenkt.

    En waarom bestaat de optie nog steeds niet om met ideal te betalen?

    Ook de leveringstijden zijn voor mij nog onduidelijker geworden, aangezien die helemaal niet meer zichtbaar worden gemaakt. Mijn bestelling verwerken ze pas na het weekend stond er, waarom dat al zo lang moet duren?
    Ik hoop dat deze bestelling nog voor mijn vakantie word geleverd en niet zo traag als die ene kersttrui die ik ooit voor de kerst had besteld en ik pas in maart ontving…

  • Reply
    Catharina
    6 september 2016 at 12:29

    Oh jaaah 2016, en niks veranderd. We hebben geen H&M meer in Sneek. Dus bestel ik dan maar af en toe online. Vooral voor mijn zoon van 9. Ik kan er zelf niet slagen met mijn maat 48. Maar al zo vaak besteld dat ik er weken op moest wachten. 1 keer was echt schrijnend. Mijn zus overleed plotseling. Er moest kleding gekocht worden voor de uitvaart. In de winkel was het colbertje wat ik voor mijn zoon wilde niet voorradig. Ze zeiden bestel hem op internet. Ik dacht ik weet niet of het dan op tijd komt. Klantenservice zei van wel. Ik nam de gok… Nee dus. Ik moest alsnog ander jasje kopen. Week later werd het bezorgd… Dat is wrang een pakje openen.

    • Reply
      Josan
      6 september 2016 at 21:18

      Wat ontzettend naar om te lezen dat op zo’n cruciaal moment je ook niet van ze op aan kunt 🙁 Dat had echt anders gemoeten.

  • Reply
    Sanne
    12 juli 2016 at 17:40

    ugh ja vorige week een jurkje besteld voor mijn diploma uitreiking.. vrijdag een mailtje gekregen dat ie onderweg is en inmiddels is het dinsdag en heb ik nog steeds niks in huis? vanavond dus gewoon in mn spijkerbroek en gympen naar de uitreiking

    • Reply
      Josan
      12 juli 2016 at 21:15

      Aaah niet leuk Sanne, 🙁 Ik vind dat echt te gek voor woorden dat je nu in je oude kloffie naar de uitreiking moest. Hopelijk heb je ondanks alles toch een fijne avond (gehad).

  • Reply
    Marieke
    8 juli 2016 at 06:47

    Zo herkenbaar in 2016! Het duurt lang, en inderdaad, ik heb het jurkje met gaatjes gekocht in de winkel.. Ruilen maar niet meer geprobeerd want het kaartje was er al af en mijn dochter had het al aan toen we het zagen. En ik iets uitgekozen in de uitverkoop op de website en het werd me pas op het allerlaatste duidelijk dat het niet voorradig was. Wel kon ik het zelfs dagen later blijven kiezen in de webshop?

  • Reply
    Het leed dat de Belastingdienst heet - GoodGirlsCompany
    17 oktober 2015 at 15:22

    […] bericht. Dus ging ik bellen. Maar mijn aanvraag stond in het systeem (waarschijnlijk hetzelfde onlogische systeem als van de H&M waarbij voorradig niet hetzelfde is als direct leverbaar) het zou vanzelf komen. […]

  • Reply
    Meest gebruikte zoekwoorden mei 2015 - GoodGirlsCompany
    13 oktober 2015 at 22:01

    […] H&M is ook een veelgebruikt zoekwoord. Bezoekers vragen zich af waarom duurt het bij H&M zo lang en verzending bij H&M. Tja ik weet niet waarom deze keten faalt in het uitvoeren van vandaag besteld is morgen thuis. Maar zolang iedereen blijft kopen, zullen ze vast geen reden hebben tot verbetering. […]

  • Reply
    Mommy Monday Smit Mode - GoodGirlsCompany
    20 juli 2015 at 09:14

    […] ik vaak bij dezelfde shops. Zara, H&M, ach je kent het wel. Niet omdat die nu zo goed zijn, of ik tevreden ben over de levertijd maar meer uit gewoonte. Tijd om eens iets anders te proberen. Ik claim namelijk niet voor niets dat […]

  • Reply
    Fitmomslife
    17 april 2015 at 15:01

    ik herken er veel in. Had voor mijn dochtertje iets besteld en was direct leverbaar. Helaas was direct leverbaar voor hun 3weken gevolg: ze paste het niet meer.
    En hun ruilingsbeleid zuigt ook.

    Gr

    • Reply
      Josan
      17 april 2015 at 15:08

      Oh, dat is echt zo jammer 🙁 Ja, het blijft mij verbazen dat H&M een van de weinige webshops is die hiermee wegkomt.

  • Reply
    come-moda
    16 april 2015 at 14:05

    Hahah heel herkenbaar

  • Reply
    alexa
    16 april 2015 at 12:52

    vooral die verzending vind ik altijd heel erg lang duren en je kan niet makkelijk zoeken want als je in S wilt zoeken moet je eerst een specialisatie kiezen bijvoorbeeld tops want anders werkt ie niet. Sowieso zouden ze de website moeten verbeteren en sneller pakketjes thuis moeten laten verzorgen!

  • Reply
    Josan
    16 april 2015 at 09:47

    Het is weliswaar een oud blog maar het is nog steeds actueel. En ook mij verbaast het dat H&M een van de weinige webwinkels is die hiermee weg komt. Je hebt gewoon geen andere keuze dan het te accepteren als je daar bestelt. Maar het weerhoudt mij er af en toe echt van om online een bestelling te plaatsen omdat ik er niet vanuit kan gaan vandaag besteld is morgen in huis, of volgende week of over 10 dagen…

  • Reply
    Brenda
    16 april 2015 at 09:39

    Triest eigenlijk, dat dit artikel nog steeds zo actueel is. Het is er in die jaren niet beter op geworden.

  • Reply
    Anouk Kolkman
    16 april 2015 at 09:31

    Ik snap de irritatie ontzettend goed! Vooral de levertijd bij H&M kan ik me aan ergeren. Hoe kan het dat een bedrijf van zo’n formaat, niet mee kan komen met de levertijden die voor elke andere winkel normaal is?

    Erg leuk geschreven, ik kan me er helemaal in inleven!

  • Reply
    Manon
    16 april 2015 at 08:02

    Leuk stuk, ik vind inderdaad ook echt dat de H&M online shop enorm achterloopt. Anno 2015 nog een levertijd van bijna 2 weken… en daar dan ook nog verzendkosten van 5 euro voor betalen. Bij enorm veel webshops waar ik graag kom heb je gratis verzending én het de volgende dag binnen! Wat ik ook heel vervelend vind is, wanneer ik aan het shoppen ben in de online shop, en zodra ik af wil gaan rekenen de helft ineens uitverkocht is…

  • Reply
    Anonymous
    8 oktober 2013 at 12:33

    Wacht nog rustig af hier..heb afgelopen donderdag een bestelling gedaan en heb nu (dinsdag) nog niks in huis..had wel een mailtje gekregen dat mijn pakket is verzonden. Had het gister dus verwacht maar helaas..ben gewend van de H&M dat ze niet heel rap zijn maar nu ik weet dat het verzonden is zou het toch ook haast moeten komen!

    Ik ben benieuwd!

  • Reply
    Anonymous
    26 september 2013 at 13:10

    Ik wou een hemdje bestellen van €4,95, maar dat is te weinig om verstuurd te worden dus had ik ook iets anders erbij besteld. Ik moet een week wachten voordat ik het binnenkrijg (totaal was het 4 weken) en had net nog even naar m’n bestelling gekeken en daar stond dat het hemdje later wordt geleverd. Nog 4 weken erbij! Maar ik krijg hem nu dus niet ontvangen omdat het bedrag te laag is..

  • Reply
    B
    16 september 2013 at 19:33

    Joh, wat herkennend…Vandaag gingen bij mij de stoppen definitief door met hun Paris Show Autumn Collection!

    Op 5 september heb ik een fixe bulk van dat spul besteld, waaronder dé zalmkleurige jurk. Bescheiden als ik ben, bestel ik deze slechts 1x in maat 34. Niet zoals vele andere Nederlanders, gelijk van ieder item in ieder maat, zodat er niets meer voor de rest over is.

    De bestelling werd alsmaar later en later en later, allen van die jurk. En wat zie ik heden ochtend toen ik inlogde: bestelling is verdwenen uit mijn bestellingen-scherm!!

    En al maanden waak ik en tokkel ik die website af van hun, in de hoop dat het eens online komt. Met mijn drukke baan komt winkelen er niet van, als ze het al in een van de winkels zouden hebben.

    Het commentaar van de H&M: geen idee hoe dat kan, spijtig ja, zeer spijtig, zeker omdat u op 5 september als een van de eersten de jurk hebt besteld. Ja, en nu gaat iemand anders met mijn jurk er vandoor, omdat hun systemen niet deugen.

    Schandalig gewoon! Ik ontdekte het heden ochtend om 9.00 uur en ik ben nu, 21.30 nog altijd p** off!!

    (En ja, ik ga hem echt niet van Marktplaats halen straks, waar die voor 3x de prijs wordt aangeboden).

    Dat ze toch stikken in hun jurk.

    Sorrie, moet me echt even uitspuwen.

    B.

    • Reply
      Anonymous
      7 maart 2014 at 21:32

      inderdaad, die walgelijke boerinnen die de populaire kledingstukken alleen maar inslaan om op marktplaats te gaan zetten. Je ziet gewoon dat ze die kleding zelf niet gaan dragen omdat ze het type er niet voor zijn. Maar wel kopen om later mensen af te zetten. Misselijke wijven

  • Reply
    Anonymous
    30 augustus 2013 at 19:48

    Love the H&M ookal maken ze wat fouten.

  • Reply
    Anonymous
    23 juli 2013 at 00:30

    2013!! Same problem

  • Reply
    Online Shoppen
    27 juni 2013 at 06:14

    Helemaal eens met je gedachten.

  • Reply
    Anonymous
    18 april 2013 at 19:26

    echt irritant, vorige week besteld en nog niet in huis…….. WHY ??????? =S

  • Reply
    Anonymous
    20 maart 2013 at 15:29

    Ik lees dit in 2013 en er is niets veranderd!

  • Reply
    Anonymous
    27 februari 2013 at 15:42

    En in 2013 is er ook nog steeds niks veranderd! Ongelovelijk dat zo’n groot concern hier niks mee doet, hoe kan dit?!

  • Reply
    Anonymous
    10 oktober 2012 at 23:08

    Een artikel uit 2010 maar het klopt nogsteeds in 2012!

    • Reply
      Ummi
      22 september 2015 at 19:56

      En in 2015 ook nog steeds!

      • Reply
        Josan
        23 september 2015 at 07:21

        Ja, erg hé?!

  • Reply
    Anonymous
    26 september 2011 at 14:30

    ik heb altijd precies hetzelfde probleem, het duurt zo lang voordat mijn kleren thuis bezorgd worden en dan is het ook altijd nog een probleem om ze terug te sturen. misschien moet je dit inderdaad ook naar het hoofdkantoor van H&M sturen

  • Reply
    Josan
    28 oktober 2010 at 09:03

    @Anoniem je hebt helemaal gelijk het is CRM i.p.v. CMS 🙂 Heb het verbetererd. Dank je wel voor de feedback!

  • Reply
    Anonymous
    26 oktober 2010 at 22:40

    Waarschijnlijk bedoel je een CRM in plaats van een CMS. Zijn toch 2 heel verschillende dingen.

  • Reply
    Simon
    22 oktober 2010 at 15:16

    Leuk stuk, waarin je analytisch de zaken goed op een rij zet aan de hand van je eigen ervaring. Je neemt daarbij afstand van je eigen ergernis, professioneel!

    Misschien goed om deze post ook onder de aandacht van H&M marketing en communicatie te brengen?

Leave a Reply

CommentLuv badge

Instagram

Volg mij op Instagram!