Christendom Download

Bidden met kinderen | 15 makkelijke tips om je houvast te geven

19 juni 2019
geloofsopvoeding kinderen leren bidden stappenplan

Als christelijke ouders vinden we het belangrijk dat onze kinderen een persoonlijke relatie met God ontwikkelen. Ook weten we dat bidden belangrijk is. Maar met weten alleen, ben je er natuurlijk niet. Hoe kan je kinderen leren bidden met vertrouwen. Hoe vind je in je dagelijks leven tijd om hier mee te oefenen en aandacht aan te geven? Ik geef je een aantal stappen en een handig stappenplan om het deze zomer aan te pakken.

We vinden het belangrijk dat onze kinderen beleefd zijn, sociale vaardigheden ontwikkelen en hun best doen op school. Daar waar nodig is, leren we dat onze kinderen zelf. Actief of door het voor te leven. Maar hoeveel christelijke ouders kunnen zeggen dat zij hun kinderen ook zo aan de hand meenemen als het om bidden gaat?

Bidden met kinderen hoe doe je dat?

Kinderen-leren-bidden-15-makkelijke-tips-om-je-houvast-te-geve

Vanaf dat mijn kinderen klein waren, lees ik ze voor uit de kinderbijbel en zing ik een avondgebedje met ze. Ze zijn het gewend en ik vind het een waardevol moment van onze dagelijkse avondroutine. Maar toen mijn dochters ouder werden, merkte ik dat ik dit eigenlijk te mager vond.

Alleen waar begin je? Ik heb een volwassen ontwikkeld gebedsleven. En ook als ik aan tafel voorga ik gebed vind ik het niet moeilijk om hardop te bidden. Voor mijzelf althans. Maar als het op mijn kinderen aankomt, vond ik dat in het begin toch lastig. Net zoals meer christelijke ouders. Hoe leer je je kind om met vertrouwen te bidden? En hoe kan je hen hier bij helpen?

Bidden met kinderen; 15 simpele stappen

Kinderen leren bidden

Bid er voor

Heb je geen idee waar je moet beginnen? Mooi! Je hoeft het namelijk ook niet alleen te doen. Bid dat God je zal helpen bij je eigen gebedsleven. En dat Hij je wijsheid en inzicht zal geven in hoe je dit het beste aan je kinderen kan leren. Maar het meest belangrijke: Bid dat God het verlangen om te bidden in het hart van je kinderen zal leggen. Wat is er fijner dan te weten dat je kinderen hun hart bij hun Hemelse Vader durven uit te storten?

Er is geen goed of fout

Bidden is niet hetzelfde als een verlanglijstje opsommen zoals bij Sinterklaas of de Kerstman. Dat leren kinderen snel genoeg. Maar zeker als ze klein zijn, moet je als ouders niet al te kritisch zijn over de manier waarop ze bidden en hoe ze bidden. Laat ze in hun eigen woorden bidden. Kinderen zijn vaak heel puur en dat levert hele aandoenlijke momenten op. Dus willen ze voor hun knuffel bidden. Of danken dat we een jaar geleden naar Disney ons Ice zijn geweest? Moedig dit dan aan zonder het het bekritiseren.

Zien bidden, doet bidden

Kinderen leven het voorbeeld na wat jij ze geeft. Zien ze je ’s ochtends wel een bidden of Stille tijd houden als ze vroeg wakker zijn? Bid je voor het avondeten? Ook als je later bent dan de rest van het gezin en dus alleen eet? Horen ze je bidden als je een moeilijke beslissing moet nemen? Bid je als het allemaal even teveel is of als je dankbaar bent?

Als je kinderen zien dat gebed voor jou belangrijk is en een verschil maakt, is het makkelijker om daar met ze een gesprek over te hebben.

Maak tijd vrij om te bidden

Voor de een lukt het om in de ochtend tijd vrij te maken. De ander moet het van de avonden hebben. Het tijdstip maat niet uit zolang je er maar tijd voor vrijmaakt. In de gratis download heb ik een gebedsschema gemaakt waarop je je per dag kan aankruisen wat een geschikt moment is. Jij weet namelijk het beste hoe jou week eruit ziet. Wanneer kinderen sporten, zwemles of muziekles hebben. Houd in je achterhoofd dat het hier niet gaat om kwantiteit. Het is mooi als je alle dagen kan afvinken. Als je minder momenten hebt, maar op die momenten wel alle tijd hebt, is dat ook mooi. Bid samen met je kinderen en voor je kinderen. Gebruik dit moment om je kinderen te leren bidden met zelfverzekerdheid.

Tip: Houd in je achterhoofd dat het hier niet gaat om kwantiteit. Het is mooi als je alle dagen kan afvinken. Als je minder momenten hebt, maar op die momenten wel alle tijd hebt, is dat ook mooi.

Doe een spontaan gebed

Mijn autosleutels die ik weer eens kwijt ben terwijl ik eigenlijk allang onderweg had moeten zijn? Een knuffel die mijn kind dolgraag wil hebben, maar die we niet kunnen vinden. Van hun fiets gevallen? Het zijn allemaal prima momenten om even te stoppen met waar je mee bezig bent en hardop te bidden. En heb je het gevonden of wordt een gebed verhoord? Dank God!

Maak het zichtbaar

Weten jouw kinderen ook niet zo goed waar ze voor moeten bidden? Probeer het dan visueel te maken! Hieronder geef ik je een leidraad. Schrijf het ergens op en plak het op een duidelijke plaats. In de gratis download kun je zien, hoe ik het visueel gemaakt heb voor mijn kinderen.

Hoe bid je

  • Ik aanbid u God voor…
  • Here, ik dank u voor…
  • Het spijt me dat…
  • Ik bid U voor….
  • Help mij alstublieft bij….

Waar bid je voor

  • Jezelf
  • Mensen die hulp nodig hebben
  • Leiders (in de kerk, Nederlandse politiek of wereldwijd)
  • Onderwijzers/ coaches
  • Familie en vrienden

Maak een feestje voor verhoorde gebeden

Vind een creatieve manier om samen met je gezin verhoorde gebeden te vieren. Je kan ze opschrijven en in een mooie opbergdoos stoppen. Of schrijf ze op gekleurde stenen die je een mooi plekje in je woonkamer geeft. Vind creatieve manieren om voor je kinderen visueel te maken dat God gebeden verhoord.

Open of eindig de week

Op mijn voormalige basisschool hadden we weekopeningen en weeksluitingen. Pas nu ikzelf moeder ben, zie ik in hoe waardevol dat is. Probeer op familieavonden een moment te vinden om de week te openen en sluiten. Hebben jullie de week allemaal goed doorstaan? Dank God. Aankomende week een moeilijke toets of is er iets anders waar je kind tegenop ziet? Breng het bij God en bid er gezamenlijk voor.

Leer kinderen het Onze Vader

In Mattheus 6: 5-15 staan verschillende inzichten over bidden die de moeite waard zijn om te lezen. Toen de discipelen Jezus vroegen hoe ze moesten bidden, leerde hij ze het Onze Vader (Mattheus 6:9-13). Toen ik nog klein was, maakte dit gebed altijd een enorme indruk op mij. We baden het hardop op in de klas op school. Soms zongen we het. En ik kan me herinneren dat toen ik op studiereis in Brussel was we het laat op de avond als afsluiting zongen op de trappen van een van de overheidsgebouwen in Brussel. In totaal ken ik denk ik wel 3 verschillende manieren van hoe ik het zingen kan. Het Onze Vader is een prachtig voorbeeld van hoe je kan bidden en kan daarmee ook een mooi leidraad zijn voor je kinderen.

Leer ze het ABDS- principe

Als je je kinderen wilt leren bidden, is het ACTS-principe een handig ezelsbruggetje. Dit is een Engelse afkorting die staat voor het volgende: Adoration, Confession, Thanksgiving, Supplication. In het Nederlands ABDS.

  • Aanbidding. God aanbidden voor wie Hij is. Echte aanbieding geeft God eer. Stemt onze harten af op die van Hem. Zodat wij Hem vertrouwen en volgen.
  • Bekentenis. Leer je kinderen om hun zonden aan God te bekennen. en dat ze altijd bij Hem mogen komen ongeacht wat ze gedaan hebben. Help ze om de vreugde van vergeving te begrijpen.
  • Dankzegging. Leer je kinderen om dankbaar te zijn voor alles was we gekregen hebben van God. Van een huis, kleding gezondheid, tot aan eten. Door dankzeggen leren je kinderen nederig te zijn en erkennen we  de vele manieren waarop God in onze levens werkzaam is.
  • Smeekbede, staat voor dat we God mogen vragen wat we nodig hebben. God wil ons graag geven wat we echt nodig hebben. Dus leer je kinderen om aan God te vragen wat ze nodig hebben. En leidt ze erin dat ze dingen zullen vragen die volgens Gods wil zijn en waardevol zijn.

Gebruik gebedskaartjes

Als ik mijn kinderen vraag waar ik voor moet bidden, is dat vaak lastig.  Ze zitten de hele dag op school dus dat is ook zo’n beetje hun wereldje. Op een zieke leerling of onderwijzer na, gaat het meestal wel goed. Daarom kunnen gebedskaartjes soms handig zijn als leidraad en inspiratiebron. Ik maakte je 31 gebedskaartjes met bijpassen Bijbelvers (klik hier) die je gratis kunt downloaden. Ook Open Doors heeft gebedskaartjes voor kinderen (hier) maar ook hier vind je voorbeelden.

Popcorn Prayer Principle

Een Popcorn gebed is een gebed waaraan je telkens wat toevoegt. Het lijkt op een kringgebed alleen hoeft het niet in een kringetje. Het werkt trouwens ook het beste met kinderen vanaf 6 jaar en ouder. Een iemand begint met God danken voor iets. Zo kan ik bijvoorbeeld zeggen “Here, dank U dat U ons geeft wat we nodig hebben”. En dan kan een kan mijn oudste dochter zeggen ” Voor het eten dat we van U gekregen hebben ” En dan zegt mijn middelste “En dat ik familie heb om dit samen op te eten”.

Het is een creatieve manier om te bidden. Je kinderen te stimuleren hardop te biden, zonder dat het meteen moeilijk of spannend is. Wedden dat als je het een aantal keer gedaan hebt, dat ze steeds creatiever worden?

Bid direct vanuit de Bijbel

De Bijbel staat boordevol met gebeden zoals de Bijbelboeken van Jesaja, Jeremia, en stukken uit Johannes en Colossenzen. Besteed een zondagmiddag aan samen met je kind op zoek te gaan naar passages uit de Bijbel die je woord voor woord zou kunnen bidden. Noteer ze. In de gratis printable staan 5 krachtige gebeden voor je kinderen op het gebied van leiding, wijsheid en liefde voor Gods Woord.

Voor het eten

Ik heb een haat-liefde verhouding met bidden voor het eten. Dat komt vooral omdat het soms zo’n makkelijke gewoonte is waar je niet eens bij nadenkt. Ik hoor bij anderen, maar betrap mijzelf er ook wel eens op dat ik iets afraffel. Als kind had ik al een standaard kindergebedje wat ik met verstand op 0 zeggen kan. Maar ook als volwassene. Toch wil ik daarmee niet zeggen dat het er niet toe doet. Goede gewoontes aanleren is altijd beter dan verkeerde gewoontes afleren. En als ik even heel bewust stil word, merk ik ook dat het ook minder een automatisme is. Dus al struggle ik er mee, het inmiddels is het wel zo dat mijn dochter tussen de middag op de tso ook zelf voor haar eten bidt.

Op reis

Gaan we op vakantie of maken we een lange reis? Dan heb ik als gewoonte dat als alles is ingeladen en iedereen zit, ik een gebed uitspreek. Hardop voor het stuur. De ene keer ben ik degene die bid. Soms bidt een van mijn dochters. En soms mogen ze allemaal hun zegje doen. Het maakt ons er gewoon net iets meer betrokken van dat God erbij is in de auto. Ongeacht van wat er ook gebeurt.

Boeken over bidden met kinderen

Gratis Download stappenplan

geloofsopvoeding kinderen leren bidden stappenplan

Schrijf je in voor onze Kinderen & Geloof Nieuwsbrief en ontvang een gratis Download plan met 15 stappen om je kinderen te leren bidden.

  • Hierin staan de 15 stappen.
  • Maak je een wekelijks gebedsschema
  • Voorbeeld van hoe je bidden creatief en visueel kan maken voor kinderen
  • 5 gebeden om voor je kinderen te bidden. Onder andere over wijsheid en bescherming,

En als laatste word je aangemoedigd om er deze zomervakantie actief mee aan de slag te gaan.

Download het gratis stappenplan om je kind te leren bidden

(Mocht de download na inschrijving niet werken, stuur mij dan even een e-mail op Josan (at) goodgirlscompany.nl

Ook leuk om te lezen:

Stappenplan

Liefs Josan

Volg je mij ook al via Google+Bloglovin’, Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    [instagram-feed feed=2]