Lifestyle

Scoop.it versus Paper.li

25 mei 2011
Waar zouden we anno 2011 nog zijn zonder internet? Het staat boordevol informatie. Over elk willekeurig onderwerp worden per dag wel een duizendtal pagina’s bijgevoegd. Wat zorgt ervoor dat je tussen al die miljoenen pagina’s vindt wat je zoekt? Google? Goede SEO? Zou het niet handig zijn als je zelf als de content van het wereld wijde web kunt sorteren en selecteren? Dat kan met Scoop.it.

Scoop.it werkt met ‘curating’ en is een handige tool waarmee je op eenvoudige wijze nieuws maakt, verzamelt, bewerkt en publiceert. Wanneer je je registreert voor een Scoop.it account kun je verschillende ‘topics’ aanmaken.  Al deze topics krijgen een eigen url die jij kunt bepalen op basis van de titel die je eraan geeft. Naast deze titel kun je het nog meer informatie meegeven waardoor het makkelijker te taggen valt. Denk daarbij aan onmisbare informatie zoals de taal waarin de content geschreven is en een aantal relevante trefwoorden.

Wanneer je een nieuw topic aanmaakt selecteert Scoop.it op basis van zoekwoorden een aantal verkeersbronnen waaronder Twitter, Youtube, Digg en Google News. Als curator kies jezelf de meest relevante kanalen om in de gaten te houden. Vanuit die bronnen selecteer je de door jou relevante en interessante content. Er wordt dus eerst gezocht in welke bronnen jouw zoekwoorden voorbij komen. Via Scoop.it gemakkelijk volgen in de kolom ‘Suggested Content’.

Social sharing

Natuurlijk maakt een tool als Scoop.it gebruik van je sociale netwerk. Zo kun je de topics van anderen binnen in je netwerk volgen en reacties geven en terug ontvangen. De eigenaar van het topic is vrij om te beslissen of hij de tip overneemt. Helaas is het ultieme vorm van sharing, co-creatie nog niet mogelijk.

Scoop.it versus Paper.li

Toen ik het vandaag voor het eerst zag, deed het me een beetje denken aan Paper.li . Je weet wel. Eerst was je al hip toen je een Twitter account had, nu moet je een Daily hebben. Het liefst naar jezelf, expertise of een trefwoord vernoemd. Verschillende Daily’s vliegen me dagelijks op Twitter om de oren vliegen en ik doe er heel bewust niet aan mee.

Met Scoop.it creëer je een eigen online magazine. Hierdoor lijkt het een beetje op Paper.li.  Het grote voordeel van Scoop.it is dat je veel beter zelf je inhoud bepalen kunt. Dat is geen overbodige luxe. Met paper.li heb ik het ooit meegemaakt dat tweets die gerelateerd waren aan kinder- en babyproducten tot mijn ontzetting in een nieuwsbrief meegenomen waren met zeer expliciete volwassen inhoud. Alleen omdat ik de hashtag #kind gebruikt had. Natuurlijk was ik niet geamuseerd toen ik zag dat ‘todays top story’s’ mede mogelijk waren gemaakt door mij. Ik wilde niet eens met dit magazine geassocieerd worden! Hopelijk voorkomt Scoop.it dit soort pijnlijke missers. Ik ben heel benieuwd of deze tool ook in Nederland aanslaat.

Natuurlijk zijn er ook kritische geluiden over curating en filteren. Zo riep Eli Pariser tijdens een TED-talk onder andere Facebook en Google op om transparanter te zijn over hoe ze filteren en er voor te zorgen dat er beter gefilterd wordt

Bekijk hier het onderstaande filmpje.

    Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Instagram

    Volg mij op Instagram!