Lifestyle Reviews Uitstapjes met kinderen

Dreamworks Home review

5 mei 2015

Terwijl Oranjegekleurd Nederland tijdens Koningsdag op de jaarlijkse vrijmarkten vertoefde, zaten wij als gezin in de bioscoop. Wij hebben de familietraditie om juist op feestdagen naar de bios te gaan. Op een paar mensen in de zaal na, zit er niemand. Ideaal! Dit keer bekeken we Dreamworks Home. Een film over een heldhaftig meisje dat een alien ontmoet. Ook al zijn ze dan verschillend toch leren ze van elkaar. Na hun ontmoeting zijn ze allebei veranderd. Met Home levert Dreamworks een leuke, warme en op sommige momenten ontroerende familiefilm.

Home vertelt het verhaal van de Oh (ingesproken door Jim Parsons, Sheldon uit de Big Bang Theory). Dit buitenaardse wezentje is een Moef. Oh is een Moef zonder veel vrienden. De overige Moefs zien hem liever gaan dan komen. Zo komt Oh ook aan zijn naam. Een zucht van ergernis. Oh heeft de rare neiging om fouten te maken. Niet een keer, maar herhaaldelijk. Een eigenschap die niet past bij Moefs. Eigenlijk vraagt Oh zich ten diepste af of hij wel een Moef is omdat hij hier zo overduidelijk niet tussen lijkt te horen.

HOME

Waar gaat Home over?

Al aan het begin van het verhaal wordt duidelijk dat Moefs goed zijn in een ding: weghollen zodra er gevaar dreigt. Dit doen ze al verschillende jaren onder de bezielende leiding van kapitein Smek. Ze zoeken ene planeet uit, herplaatsen de bewoners en verlaten het zodra hun vijand zich ook naar de planeet begeeft en deze verwoest. Dit keer is hun oog op de planeet aarde gevallen. Een planeet waar de dommige originele populatie ook wel bekend als ‘mensen’ zonder problemen gedeporteerd wordt. Terwijl de mensen naar Happy human town in Australië verkassen, nemen de Moefs intrek ik hun woningen. Maar er is een dapper meisje Gratuity ‘Tip’ Tucci (ingesproken door  Rihanna) die achterblijft en op zoek gaat naar de belangrijkste persoon in haar leven: haar moeder.

Tip is ook een beetje een buitenbeentje. Ze is slim, dapper, nerdy en alleen net zoals Oh. Het kan dan ook niet lang duren voordat Oh en Tip elkaar ontmoeten. Natuurlijk levert dit in het begin hilarische situaties op. Maar al snel blijkt dat ze elkaar nodig hebben. Oh heeft Tip nodig om uit handen van de andere Moefs te blijven die hem na zijn zoveelste fout willen uitwissen. En Tip heeft Oh nodig om er achter te komen waar haar mam is. Op hun reis van Amerika naar Parijs en vandaaruit naar Australië leren ze elkaar waardevolle lessen.

Home is gebaseerd op het boek The true meaning of Smekday van Adam Rex. Het kinderboek is hier in Nederland  niet erg bekend. Maar dit mag de pret niet drukken. Een grappig detail uit dit boek is dat Tip vriendscjap sluit met een alien J.Lo. Laat de rol van moeder Lucy in Home nu net gespeeld worden door Jennifer  (J.Lo ) Lopez!

Dreamworks Home-filmrecensie Home-Home van Dreamworks-kinderfilms-familiefilms-Rihanna -Jim Parsons

Wat sprak ons aan in Dreamworks Home?

• Een dapper meisje in de hoofdrol. Als moeder van 2 dochters vind ik het een verademing om te zien dat er steeds meer (animatie)films komen waarin meisjes de hoofdrol spelen. Het is verfrissend om films te kijken waarin meisjes en vrouwen een eigen persoonlijkheid hebben. Waarin benadrukt wordt dat ze niet perfect hoeven te zijn, geen man nodig hebben om hun situatie te veranderen en hun uiterlijk niet de overhand heeft.
  • Een gekleurd meisje. Tot op heden was de wereld van animatiefilms erg blank. Belle, Assepoester, Sneeuwwitje, Anna, Elsa, Doornroosje het zijn allemaal blanke prinsessen. Niks mis mee, maar kinderen met een andere huidskleur kijken ook animatiefilms. Voor hen is het ook leuk wanneer zij rolmodellen hebben waarmee zij zich kunnen identificeren. Daarom is het leuk dat in Dreamworks Home een donker meisje de hoofdrol speelt. Door verwijzingen naar Barbados en de muziek weet je al meteen dat Rihanna deze rol voor haar rekening neemt. Nu is Rihanna niet altijd een geweldig voorbeeld voor kleine meisjes, maar ze vertolkt deze rol goed.
  • Positieve boodschap. Tijdens hun zoektocht naar Tips moeder Lucy leren zowel Tip als oh waardevolle lessen. fouten maken mag, het is niet erg om een buitenbeentje te zijn. Bovendien leert Oh dat er uiteindelijk niks boven familie gaat.

Review Dreamworks Home-Tip-Oh-en-lucy-in-HOME- Rihanna-Jim Parsons-GoodGirlsCompany-Filmrecensie Home

Home draait sinds  1 april 2015 in de bioscoop. Dus als je deze meivakantie niks te doen hebt en op zoek bent naar een leuk uitje met je kids kan ik je Home van harte aanraden. Ook is hij leuk als Moederdag filmtip. Uiteindelijk gaat er namelijk niks boven een kinds moeder. Bekijk hieronder de trailer.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]