Fashion Lifestyle Meisjeskleding

Primark? Dat is toch allemaal kinderarbeid en zo?

3 december 2016
primark-dat-is-toch-allemaal-kinderarbeid-en-zo-goodgirlscompany

Zodra je als blogger een shoplog over Primark online zet, kan je er vergif op in nemen dat je een reactie krijgt over kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden. Vandaag vertel ik wat ik hiervan vind en hoe ik hier als blogger mee om ga.

Laat ik gewoon eerlijk zijn. Shoplogs van Primark, H&M en Zara scoren altijd erg goed. Ze worden goed gelezen en eindigen hoog in de zoekresultaten. Nu kan dat klinken als goedkoop scoren over de rug van anderen. En zullen critici misschien ook wel zeggen “Leuk, maar op die manier wil ik niet scoren”. Dat begrijp ik. Maar dat bedoel ik niet met scoren. Ik zie scoren breder.

Geen overload aan Primark shoplogs

Als ik het over scoren heb, bedoel ik meestal dat het zorgt voor herkenbaarheid. Ik schrijf over dingen waarin andere moeders zich herkennen. Hoe graag ons kroost zo nu en dan ook bloot door het leven holt, ze hebben kleding nodig. De ene keer groeien ze er uit. Dan heb je een speciale gelegenheid zoals kerst, een bruiloft of schoolfotograaf. En soms kom je er gewoon achter dat het aantal kledingstukken ontoereikend is voor de omloopsnelheid waarmee jouw kind ze vies maakt. Kortom; er moet gewinkeld worden. En dan kom ik om de hoek kijken. Met blogs over sales, inspirerende shoplogs (*insert kuch) van wat mijn dochters dragen maar ook gewoon shoppingtips. Op mijn blog probeer ik altijd een mooie afspiegeling te geven van verschillende merken en modeketens. Je vindt er geen overload aan Primark shoplogs maar ook niet van de duurdere merken.

primark-duurzaam-eerlijke-kleding-goodgirlscompany-bloggers-en-primark

Fast Fashion modeketens

Het succes van fast fashion modeketens zoals Primark, H&M, Zara, Asos en 21Forever valt te verklaren doordat de collecties regelmatig wisselen. Soms zie ik iets bij Zara, loop 2 weken te twijfelen, ga alsnog terug en kom dan tot de ontdekking dat het kledingstuk er dan al niet eens meer is. Ook van Primark zie ik vaak al veel eerder de collecties dan dat het in de winkels ligt. Dan wordt mij ook verteld dat het in etappes in de winkel komt te liggen. Dat is ook wel nodig want als iedereen er koopt, is het wel handig om er voor te zorgen dat niet iedereen hetzelfde draagt. Tegelijkertijd is het ook gewoon een slimme strategie. Doordat niet meteen alles in één keer verkrijgbaar is, moet je regelmatig terug. En we weten allemaal; dan koop je toch vaak meer dan dat ene langverwachte item.

Duurzamer kleding

Waar fast fashion modeketens de fastfood restaurants van de mode-industrie zijn, komt er steeds meer een roep om duurzame kleding die geproduceerd is onder de juiste arbeidsomstandigheden. Niet verwonderlijk want die trend zien we bij ons eten ook. We willen weten waar het vandaan komt, wat er in zit en onder welke omstandigheden een beest eventueel geleefd heeft. Trouwens ook niet allemaal. Sommige mensen steken nog steeds zonder enige gêne een zogenaamde kiloknaller in hun mond. Daar kan je iets van vinden, maar zoals blijkt is duurzaam biologisch eten vaak toch een ding voor mensen die zich dat veroorloven kunnen. Mensen met minder budget moeten gewoon met azijn de pesticiden wegwassen van hun groente en fruit. Maar bij kleding is die optie er niet. Toch?

De werkelijke prijs van fast fashion

Het overgrote deel van de kleding die in winkels verkocht wordt, is niet 100% duurzaam. Dat is het nu niet en 10 jaar geleden ook niet toen ik er onderzoek naar deed voor een schoolwerkstuk. Eerlijk gezegd vraag ik me af of ik het ooit in mijn leven nog mee ga maken dat duurzame (kinder) kleding de standaard is. Ik heb er een hard hoofd in. Modeketens zijn niet voor niets naar lagelonenlanden verhuisd. Als je er zelf zo ver af zit, hoe goed lukt het dan om scherp te sturen op ethisch handelen? Je kan hier in het Westen wel wat vinden en nastreven, maar in de praktijk komt het er op neer wat je opzichter daar op de werkvloer doet. Honderden jaren kolonisatie en slavenarbeid hebben dit ook duidelijk gemaakt. Als je ooit 12 years a slave hebt gezien, zag je dat de de plantage-eigenaar best wel mild was en het beste wilde voor zijn slaven. Maar hij had ook dagelijks te maken met opzichters die hun macht misbruikten en blootstaan aan corruptie. Als je kleding bij fast fashion bedrijven koopt, kom je er gewoon niet onderuit dat dit niet 100% schoon is. Dat moet je accepteren.

Is het dan allemaal hopeloos?

Corruptie is trouwens niet alleen voorbehouden aan bananenrepublieken of woestijnvolk. Hier in het Westen kennen we het ook maar dan heet het anders. ‘Graaigedrag van topbestuurders’ bijvoorbeeld. Maar goed, waar je wel naar zou kunnen kijken is of een bedrijf stappen zet om de arbeidsomstandigheden beter te maken. Bieden ze educatie voor kinderen van moeders die in fabrieken werken? Werken ze mee aan verbeteringen van arbeidsomstandigheden. Hebben ze inmiddels zelf een code geformuleerd en zo ja hoe handhaven ze die?

H&M bijvoorbeeld ontwikkelt elk jaar wel een collectie met Unicef. Won dit jaar de Drapers CSR award voor duurzaamheid. In hun winkels kan je oude kleding inwisselen en daardoor krijg je korting op nieuwe collecties. Van Primark heb je waarschijnlijk nog nooit een commercial op tv gezien of een poster in een bushokje. Waarom niet? Ze vertrouwen op mond-tot-mondreclame. En ze besteden de miljoenen euro’s die het kost om in tig landen reclame te maken liever aan educatie en gezondheidszorg voor vrouwen.

Meten met 2 maten

Ik hoor je denken “Dat klinkt leuk, ja maar…” Het klinkt inderdaad leuk. Maar dat betekent nog niet dat we er al zijn. Modeketens beseffen dat wij verwachten dat ze er iets aan doen. Ze maken stapjes. Bij de een is dat vrijwillig bij de ander is dat onder druk. Maar ze zetten stappen in de goede richting. Ik vind het Nederlandse opgeheven vingertje dan vaak ook meten met twee maten. Primark, H&M, Zara zijn al snel de merken waar ze het dan over hebben. Ze zijn bekend. Hoge bomen vangen veel wind. Dus als je daar een shoplog over plaatst, krijg je kritische reacties. Plaats ik er een van The Sting, Hema, Noppies en S. Oliver dan hoor ik niemand. Terwijl deze merken volgens rank a brand vergelijkbaar scoren of al dan niet slechter als het gaat om duurzaamheid en verbetering van arbeidsomstandigheden. Maar geen enkele moeder die ik hoor praten over schuldgevoel vanwege Hema rompertjes.

Dus het valt wel mee met Primark?

Of je wel of niet bij Primark koopt, is een persoonlijke keuze. Ik ben opgevoed met “Onderzoekt alles en behoudt het goede”. Ik weet dat hun ‘geen betaalde reclame’ strategie en grote oplages van kledingstukken in elk geval kosten bespaart. Ook weet ik dat ze met de rest bezig zijn. Op verschillende events heb ik dit namelijk aangekaart en over gesproken. Maar verandering heeft tijd nodig. Wat wij hier in het Westen normaal vinden (trouwen met wie je wil, jongens en meisjes gelijke opleidingskansen, etc). Kun je niet altijd meteen met de botte bijl ergens anders aan de man brengen. Corruptie, het kastensysteem, kinderen zien als een oudedagsvoorziening, of hoe lichter de huidskleur des te belangrijker, zit er diep in gebakken. Wantrouwen tegen het Westen en opleggen van onze zogenaamde goede moraal ook… Eeuwen aan kolonisatie heeft daarin ook niet altijd goed gedaan.

In elk geval zal je op mijn blog een afspiegeling blijven vinden van allerlei modeketens. En -zoals ik altijd al deed – geen overload aan Primark shoplogs maar ook niet van de duurdere merken

Vind jij duurzame kinderkleding belangrijk? En zo ja ben jij bereid om daar een extra prijs voor te betalen?

Ook leuk om te lezen:

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

  • Reply
    Feline
    15 april 2017 at 12:44

    Goed geschreven stuk. Ik ben het ermee eens dat je nooit 100% zeker weet of iets écht duurzaam is of niet. Wij van DOTT. hebben met de trends rondom eerlijke kleding een eigen bedrijf opgericht wat “young ethical fashion” verkoopt via een webshop. We noemen het zo omdat de labels ‘duurzaam’ en ‘biologisch’ natuurlijk, zoals jij ook schrijft, altijd relatief zijn want iets is nooit 100% goed. De productie van onze kleding hebben we teruggehaald naar Nederland, en samen met twee ontzettend leuke en getalenteerde mannen met een vluchteling-achtergrond produceren we onze DOTT.-lijn. De stoffen die we gebruiken zijn GOTS gecertificeerd biologisch katoen, en we proberen de prijzen zo betaalbaar mogelijk te houden (in vergelijking met andere biologische merken). Zo proberen wij onze lijn zo ‘eerlijk mogelijk’ te houden. Wie weet spreekt dit je aan (misschien ook niet). Nogmaals: goed geschreven stuk, en ik denk heel relevant en upcoming deze vraagstukken!

  • Reply
    Barbara
    6 december 2016 at 20:36

    Lekker om eens tegengeluiden te lezen over dit onderwerp. Fijn!

    • Reply
      Josan
      6 december 2016 at 22:17

      Dank je ik wilde wat duidelijkheid scheppen omdat je als blogger nogal gauw aan de schandpaal genageld wordt, terwijl er heel wat tinten grijs zijn.

  • Reply
    Annemiek Visser
    5 december 2016 at 10:08

    Dankjewel, dit was iets wat ik wilde weten. Het is niet altijd makkelijk om zelf dingen te onderzoeken als je de kanalen niet zo goed weet te vinden en alleen maar de negatieve dingen leest en voorbij ziet komen.

  • Reply
    Linda Meester
    4 december 2016 at 19:27

    Verhelderend en dank je wel, ik heb er een nieuwe slogan bij:

    “Onderzoekt alles en behoudt het goede”

  • Reply
    Anja Laemers
    4 december 2016 at 19:19

    Goed geschreven… Als moeder met twee kinderen heb ik helaas niet altijd de keuze om bij grote/dure ketens te gaan shoppen. En als je kids in de groeifase zitten dan kies je sowieso voor goedkopere alternatieven. Natuurlijk zou ik niets liever willen dan dat alle kinderen op deze wereld gelijke kansen zouden krijgen, maar dat is onrealistisch. Daarvoor moet je namelijk de hele mentaliteit in zo een land veranderen en dat heeft tijd nodig. Veel winkels willen of nemen al stappen en dat is een goed begin…

  • Reply
    Swenne
    4 december 2016 at 17:44

    Goed om hier een artikel over te schrijven. Mijn reactie onder de Zara shoplog was geen verwijt of kritiek oid, ik vind het zelf gewoon erg lastig hoe ik met kleding om moet gaan. Ik zou inderdaad graag het liefste groene en slavernij-vrije kleding kopen, maar dat is bijna onmogelijk. En het moet ook in het budget passen. Daarnaast vind ik bijv. de kinderkleding van de Zara gewoon heel leuk ?. Ik wilde graag weten of andere moeders hier ook mee zitten en daarmee omgaan. Dus bedankt voor je antwoord!

    • Reply
      Josan
      4 december 2016 at 20:06

      Dat weet ik Swenne dat jouw vraag uit echte interesse komt. Daarom beantwoordde ik jouw vraag ook. Meestal krijg ik ongenuanceerdere reacties. Daar reageer ik niet eens meer op. Er stond al langer een blog hierover klaar in mijn systeem. Eigenlijk voor volgend jaar omdat ik geen aanleiding zag om het online te zetten. Kerst en Sinterklaasblogs scoren nu gewoon beter. Maar door jouw vraag dacht ik: ik doe het nu gewoon…vandaar. Dank je wel voor je zetje. 🙂

  • Reply
    MamaPlaneet
    3 december 2016 at 15:48

    Goed verwoord! Ik shop ook bij de Zeeman, Wibra, Primark en andere winkels. Waarom? Omdat het betaalbaar is aangezien ik praktisch elke maand nieuwe kleding voor de meiden moet hebben. Ze groeien zo hard. Als het zo not done was, kocht niemand er wat en bestonden de winkels er niet meer. Realiteit is anders.

  • Reply
    Iris
    3 december 2016 at 15:16

    Sterk artikel! Goed verwoord en onderbouwd. Ik kan me er goed in vinden!

  • Reply
    Marguerita
    3 december 2016 at 14:20

    Mooi geschreven Josan!

    • Reply
      Josan
      3 december 2016 at 14:35

      Dank je wel Marguerita 🙂 ik wilde na al die verwijten eindelijk eens wat er van zeggen….

  • Reply
    Sabine Kohino
    3 december 2016 at 12:19

    De realiteit is gewoon dat het grootste deel van de ouders echt niet het geld heeft om al die duurdere en duurzame kledingmerken te shoppen. Ik wissel het af. Ik merk wel dat er wel een flink kwaliteitsverschil is,duurder is wel vaak beter. Ik vind het ook superleuk om 2e hands merkkleding te scoren! Ik vind duurzame kleding idd wel belangrijk,maar mis de financien om alles “groen” te kopen.
    Ik denk wel dat uiteindelijk de verontwaardiging,of hoe je het anders wilt noemen, van de consument iets in gang gaat zetten. Een verbetering in deze slechte omstandigheden. Maar dat kost tijd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]