Christendom Family Diary Persoonlijk

Ook de zwarte burger is een schepsel

10 augustus 2015
Reformatorisch dagblad-hoofdredactioneel commentaar- Zwarte burger voor veel Amerikanen tweederangs-GoodGirlsCompany

Beste redactie van het Reformatorisch Dagblad,

Ik dacht dat ik op het internet zo ongeveer alles wel gezien had. Als blogger kijk ik niet meer snel ergens van op. Maar jullie presteerden het vandaag om mijn wenkbrauw te doen fronsen. Waarvoor alvast hulde. Dat mag gevierd worden. Klop jezelf op de schouder. Bestel morgen een extra stukje taart. Of – als jullie Calvinistische zuinigheid het toelaat- sabbel eens op een extra pepermuntje.

Vertel mij eens welk redactielid op het sublieme idee kwam om het stuk ‘Zwarte burger voor veel Amerikanen tweederangs’ te schrijven? Ik kon namelijk geen naam vinden. Ik geef toe dat de titel mij prikkelde om verder te lezen. Sterker nog, ik las het tot het einde. Maar helaas, was ik na het lezen vooral teleurgesteld. Zeer teleurgesteld. Teleurgesteld over het niveau binnen jullie redactie. Dit was namelijk niet zomaar door iemand geschreven. Het was niet zo dat jullie op de late vrijdagmiddag deze klus delegeerden aan een pas afgestudeerd journalistje met een 9 tot 5 mentaliteit. Nee, dit was een hóófdredactioneel commentaar. Dat staat ergens voor dus zijn de verwachtingen hoog. Maar ik ben teleurgesteld. Teleurgesteld in een hoofdredactioneel commentaar waar terwijl men spreekt over recht doen aan de burger, ook de zwarte, zo’n onrecht aan doet.

Beste redactie, vertel mij eens waarom jullie er voor kiezen om de term ‘zwarte’ te gebruiken. Daarmee doelbewust kiezen om een ras te categoriseren op basis van een huidskleur. Heten Native Americans bij jullie ook roodhuiden? Mensen van Aziatische afkomst geel? Of doet huidskleur er in dit geval niet toe? Ooit werden journalisten de hoeders van het conscience collective genoemd. Zij vormen onze kijk op de wereld. Zij hebben de mogelijkheid bij te dragen in de verspreiding van kennis. Waar het NOS 20 uur journaal vanavond sprak over Afro-Amerikanen, falen jullie hierin om jullie doelgroep een ander woord te leren. Leren jullie dat het okay is om een mensen te categoriseren op basis van huidskleur. Jammer.

Niggabitch

Ik blijf het een interessant fenomeen vinden wanneer een roomwitte redactie probeert cultureel geëngageerd te zijn. Dit gaat zelden goed. Weet je nog hoe de hoofdredacteur van Jackie opstapte omdat ze Rihanna een niggabitch noemde? Of hoe Linda Magazine onder vuur lag omdat het een special wijdde aan Afrika. Correctie, de billen van Afrikaanse vrouwen. In dit rijtje van falende media hoort jullie hoofdredactioneel commentaar van vandaag ook thuis.

Reformatorisch dagblad-hoofdredactioneel commentaar- Zwarte burger voor veel Amerikanen tweederangs

Analyse zonder diepgang

“Vooropgesteld, de zwarte jongen wekte in ieder geval de indruk zich schuldig te maken aan een strafbaar feit. Dat hij wegrende toen hij de politie zag, versterkte die verdenking. Daarover geen misverstand.”  Als iemand weg rent is hij dus verdacht en is het okay om hem dood te schieten? Zonder het te schrijven, klinkt hier haast in door  “Eigen schuld dan had hij maar stil moeten staan”. Waarschijnlijk beseffen jullie niet dat deze tiener bang was en daarom wegrende. Bang omdat vele Afro-Amerikaanse (jonge) mannen geen vertrouwen hebben in de politie. Bang omdat ze weten dat de kans groot is dat dit verkeerd afloopt. Het is cru dat de persoon die in een bioscoop tientallen mensen doodschoot zijn confrontatie met de politie kan navertellen. Terwijl een jongetje dat speelde met een speelgoedpistooltje dit niet kan. Dan is er fundamenteel iets mis. Van een kwaliteitskrant had ik een scherpere analyse verwacht.

Jullie analyse mist elke diepgang omdat jullie te ver van het probleem afstaan. Zelfs ik weet er maar een beetje vanaf. Dankzij Facebook ben ik lid van verschillende groepen over Black hair (ja bewust black en geen kroeshaar. Overigens mag zwart wél als het om haarkleur gaat). Zo krijg ik wel eens wat mee. Zoals het verhaal van een meisje die vertelde over haar 10 jarige neefje die er tijdens een koude winteravond voor koos om buiten geen jas met capuchon te dragen. Hij was bang. Bang dat de beveiliging van het winkelcentrum zou denken dat hij een wapen onder zijn kleding had. Zo zonder jas probeerde het kereltje zo snel als hij kon vanuit de auto in het winkelcentrum te komen. Maar hij wilde ook weer niet te snel lopen want misschien was dat ook wel verdacht. Die indruk wilde hij niet wekken.

#Crimingwhilewhite

In de dagen na de dood van Eric Garner was de hashtag #crimingwhilewhite trending topic. Blanke Amerikanen vertelden met welke crimineel gedrag zij waren weggekomen. De reacties logen er niet om. Maar zoals velen erkenden: ik ben wit, dat is het verschil. Daarom kan ik dit maken.
Hoewel het goed bedoeld was, had het ook iets ironisch. Eric Garner, Michael Brown, Trayvon Martin en tal van andere onschuldige ongewapende Afro-Amerikaanse (jonge) mannen die de dood vonden, deden nu niet bepaald iets wat je als crimineel zou kunnen omschrijven. Ze deden niks wat zó buitensporig was dat hun leven met een kogel beëindigd moest worden.

Charleston

Ook de verdachte van de schietpartij in Charleston kan het navertellen. In de nadagen van de schietpartij circuleerde er een filmpje op Facebook. Hierin namen familieleden van de slachtoffers het woord. Velen gebruikten hun spreekrecht om de verdachte een hart onder de riem te steken en te laten weten dat zij hem vergaven. Vergeving is een term die jullie waarschijnlijk wel kennen. Het is een van die kenmerken waar christenen zo prat op gaan. Als we het dan toch over ‘christelijk’ hebben, dan is dat een stuk christelijker dan semi-hypocriet af te sluiten met de woorden “Ook de zwarte burger is, met al zijn fouten, een schepsel dat met respect moet worden behandeld.” Hoezo met al zijn fouten? Welke fout?! De fout om de verkeerde huidskleur te hebben?!

Beste redactie, ik blijf dit soort vooringenomen blogs aankaarten totdat jullie schrijven: “Ook de zwart Afro-Amerikaanse burger is, met al zijn fouten, een schepsel mens dat met respect moet worden behandeld.”

Liefs Josan

Lees hier het ‘hoofdredactioneel’ artikel

  • Reply
    Sjoukje - meergeldminderstress
    6 september 2016 at 22:11

    Wat een goed stuk! Heb je eigenlijk ook een reactie gekregen van de krant?

    • Reply
      Josan
      6 september 2016 at 22:18

      Ja, ze namen het mee en zouden er naar kijken. Maar ik vind dat er fundamenteel iets mis is in die contreien. Mijn dochters zijn half refo, maar ik kies er heel bewust voor ze niet op die manier groot te brengen.

  • Reply
    Marina
    11 augustus 2015 at 23:06

    Dikke vette AMEN!

    En ik ga voor de afsluiting: een mens moet met respect worden behandeld! Punt????

    • Reply
      Josan
      13 augustus 2015 at 22:21

      Dank je

  • Reply
    Cassandra
    11 augustus 2015 at 20:17

    Wat een prachtig geschreven stuk, heftig, maar enorm goed verwoord. Ik ben er stil van en weet niet eens goed hoe ik moet reageren, behalve dan dat ik mij soms kapot schaam voor het blanke ras.

    • Reply
      Josan
      13 augustus 2015 at 22:21

      Ik heb hopelijk ze tot nadenken gebracht

  • Reply
    Marc
    11 augustus 2015 at 10:05

    Ik zit nog wel met een serieus probleem. Hoe ‘mag’ ik iemand met een donkere huidskleur noemen? In mijn nog net geen 40 jarig leven veranderen termen. Vooropgesteld: het laatste wat ik wil is discrimineren, maar soms is het wel handig om onderscheid te maken. Om het bij mijzelf te houden: ik heb er geen moeite mee om mijzelf blank te noemen, hoewel ik me meer dan kapot schaam voor de associatie met “white power” en de blanke superioriteit die volgens mij nog steeds niet voorbij is. Maar misschien helpt het mij dat ik jarenlang ben gepest. Daardoor weet ik hoe het is om minderwaardigheid aangepraat te krijgen. Niet om mijn huidskleur, maar wel omdat ik als ‘anders’ werd ervaren.
    Maar schiet de politieke correctheid soms ook niet door? Toen ik jong was, had ik een vriend bij mij in de straat. Die was geestelijk gehandicapt. Later werd het verstandelijk gehandicapt, een verstandelijke beperking en nu wordt vaak gesproken over mensen met mogelijkheden. Nu vind ik de term geestelijk gehandicapt niet correct, maar ‘mensen met mogelijkheden’ dekt natuurlijk de lading voor geen meter. Ik heb ook mogelijkheden, én een “beperking” (ADHD).
    Terug naar huidskleur. In Amerika worden tegenwoordig allerlei namen gebruik met -Americans. Native, Afro etc. Gek genoeg heten Amerikanen met een Europese achtergrond niet Euro-Americans. Dat zijn gewoon Americans, soms Caucasians. Is dat niet gek? En in de praktijk is het toch blank wat daar heerst, en de nieuwsberichten over de politie aldaar maken mijn beeld er niet beter op. Dus ondanks de politiek correct benamingen is de praktijk geen haar beter.
    Volgens mij is het Nederlands taalgebied de term zwarte nu geaccepteerd, ik heb het laatst opgezocht voor een blog waarin schreef over muziek in de VS. Op http://www.taaltelefoon.be/zwarte-neger staat: “Als u uw boodschap neutraal wilt houden, is daarom het woord zwarte te verkiezen boven neger, bijvoorbeeld in journalistieke teksten.” In die zin heeft het RD zich aan dit advies gehouden. Wat mij in het stukje vooral de nekharen deed rijzen was de m.i. onnodige toevoeging “met al zijn fouten”.
    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: ik ben blank, dat is nu eenmaal mijn huidskleur, maar uiteindelijk een nogal beperkt omschrijving van wie ik ben. Ik wil niet discrimineren, ik ben niet beter dan een ander mens, ongeacht de kleur (of geloof, seksuele geaardheid of wat dan ook). Dat wil ik graag laten doorklinken in mijn taalgebruik. Als ik een woord gebruik dat discriminerend is, dan wil ik dat niet gebruiken als ik daar op attent gemaakt word. Maar ik weet soms niet wat wel en niet ok is. En wat mij betreft: als het niet nodig is, hoeft een verschil ook niet benoemd te worden. We zijn zoveel meer dan onze huidskleur!

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:12

      Dank je wel voor je oprechte reactie. Het is ook een lastige kwestie. Ik vind het woord zwart ook niet altijd denigrerend. Het ligt helemaal aan de context. Ook al dekt het totaal niet de lading van mijn huidskleur. Ik ben donkerbruin. Zelfs mijn kinderen zijn ‘zwart’ terwijl zij met een blanke vader verre van ‘zwart’ zijn.
      Zelf volg ik op Facebook verschillende groepen waarin multiculturele relaties in de spotlights staan. Het valt mij op dat blanke Amerikanen hun afkomst omschrijven als Irish, German, Dutch, Italian. Zoals je ziet het land waar zij vandaan komen. Heel soms zie ik ook Caucasian. Blanken heten Europees wat duidelijk is af te leiden aan Europa.. Mensen van Aziatische afkomt worden ook wel eens Aziaten genoemd. Zelden kom ik in de media tegen dat ze omschreven worden op basis van bijvoorbeeld hun ogen. Maar als je donker bent zoals ik heet je ‘zwart’ of ‘neger’. Het kan aan mijn gebrekkige Aardrijkskundige kennis liggen, maar ik ken geen land dat Zwartië heet of Negrië. Sommigen van ons zijn Surinamers anderen Antilianen. Ik ben Nederlands door mijn adoptie Haitiaans door geboorte en van Afrikaanse afkomst. Althans mijn voorouders.

  • Reply
    Roos
    11 augustus 2015 at 09:55

    Goed stuk! Elke keer dat er weer zoiets gebeurd in Amerika gaan mijn nekharen overeind staan.
    Ik vind het hoofdredactioneel artikel vooral ongelooflijke domheid weergeven en naieviteit. Het woord “schepsel” is vrij gebruikelijk in Christelijk taalgebruik, maar is in zo’n zin echt volledig misplaatst.

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:15

      Daar werd ik inderdaad op gewezen. Alleen is het in dit verhaal behoorlijk ongelukkig gekozen

  • Reply
    Kelly
    11 augustus 2015 at 09:37

    Dat heb je prachtig geschreven. Hier kan de redactie van het desbetreffende blad nog een puntje aan zuigen…

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:15

      Dank je wel.

  • Reply
    Yasmine
    11 augustus 2015 at 09:19

    Erg goed dat je dit aankaart. Racial privilege is realiteit maar velen erkennen dat niet… Omdat ze zelf de voordelen ervan ervaren. Artikels als die van jou zijn nodig om ons eraan te herinneren dat het dagelijkse realiteit is.
    Wat ik ook zo frappant vond, was zo’n afbeelding waarin je een foto van de arrestatie van de (blanke) schutter in Charleston (beschaafd, rustig, gehandboeid en met een kogelvrij vest aan) zag naast een foto van de arrestatie van Sandra Bland. Daar word je wel even wakker van.

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:50

      Ja het contrast is enorm groot, maar het meest schrijnend vind ik dat mensen er mee weg komen.

  • Reply
    Eva
    11 augustus 2015 at 09:14

    Goed stuk! Ik noemde vroeger mensen te pas en te onpas ‘neger’. Ik was me van geen kwaad bewust. Ik heb daar ook een stuk over geschreven, misschien vind je het interessant om te lezen.
    Bij het stuk waar jij je artikel op hebt gebaseerd kan je zeer zeker veel vraagtekens zetten, al moeten sommige woorden iets breder worden gezien naar mijn mening. Zoals schepsel, is een heel algemeen gebruikte term in de bijbel voor mensen. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat de schrijver dat kan worden aangerekend. Uiteraard klinkt de term ‘zwarte medemens’ ronduit bot, maar…. Het woordenboek geeft als beter (niet beledigend) aternatief voor ‘neger’… Je raadt het al ‘zwarte’. Het debat over deze kwestie is nog lang niet voorbij!
    Ik ben het dus totaal niet eens met de opstelling van het Eef. Dagblad, maar ik moet wel zeggen dat we in Nederland nog heel wat te leren hebben!!
    Groetjes, Eva

    • Reply
      Eva
      11 augustus 2015 at 14:26

      Hierbij de link (ik moest ‘m even vanaf een grot beeldscherm opzoeken!): http://www.mrsanchelon.com/racism-discrimination/

    • Reply
      Josan
      13 augustus 2015 at 22:24

      Dank je Eva, onwetendheid is ook iets anders dan een landelijke krant die beter zou moeten weten. Het is ook een lastige kwestie juist daarom is het raadzaam om er voorzichtig mee om te gaan

  • Reply
    Rory
    11 augustus 2015 at 08:17

    Heftig artikel. Naar aanleiding van een nog heftiger artikel. Goed dat je erover schrijft. Zodat de bewustwording vergroot wordt. Hoe is het mogelijk dat we in 2015 nog zulke stukken kunnen schrijven. Ik kan mij hier echt heel druk over maken. Bezorgd zijn.

  • Reply
    Karen
    11 augustus 2015 at 07:22

    Goed stuk Josan. Het is echt verschrikkelijk dat er nog steeds zo veel discriminatie is. En dat terwijl de VS zelfs een afro Amerikaanse president heeft! Je zou denken dat dat een boel had opgelost. Maar nee…
    Echter… een kleine kanttekening; de hoofdredactrice van de Jackie noemde Rihanna geen nigga bitch. Ze nam het op voor een redactrice. Had ze niet moeten doen natuurlijk, maar ik vind het wel stijl dat ze haar redactrice niet in de steek lag. Bovendien noemt Rihanna zichzelf een nigga bitch en dat vind ik echt zo dom van haar. Ook al is het een geuzennaam, je zorgt er daarmee wel voor dat het een soort van normale term wordt.

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:17

      Okay, dat wist ik niet. Dat vind ik dan wel weer stoer dat ze voor haar redactrice opstond. Je hebt gelijk hoor. Als Afro Amerikaanse artiesten zichzelf zo omschrijven begrijpen ze niet dat ze mee werken aan de stigmatisatie.

  • Reply
    Linda
    11 augustus 2015 at 05:50

    Lieve Josanne,
    Wat je schrijft is een eye opener en doet me beseffen dat wij wel heel erg bevoorrecht zijn. Een ‘blanke’ zou er niet eens bij stilstaan om hartje winter zonder capuchon op pad te gaan vanwege het feit dat hij door de politie gepakt kan worden met alle gevolgen van dien.
    Tegenwoordig geeft de media -helaas- keer op keer een vertekend beeld en dus niet altijd de waarheid.
    De dingen die jij omschreven hebt mogen ook eens gezegd worden.
    Van buiten zijn we misschien allemaal anders, maar van binnen hebben we allemaal een ‘rood’hart die we van tijd tot tijd moeten belangenloos moeten inzetten om elkaar te helpen. Dat maakt de wereld steeds een stukje mooier.

  • Reply
    Earliecia
    11 augustus 2015 at 04:13

    Chapeau!

  • Reply
    Nicole
    11 augustus 2015 at 01:13

    Het is om te janken zoals het er aan toe gaat. Het lijkt wel of we weer terug de tijd in gaan wat dit betreft in plaats van vooruit…

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:17

      Ja het is vaak niet eens zo dat de geschiedenis zich herhaalt. Wij herhalen de geschiedenis.

  • Reply
    Judith
    11 augustus 2015 at 00:35

    Heftig stuk, maar helaas heel erg waar. Helemaal in de US is er nog erg veel onwetenheid, ontkenning en soms ook gewoon haat tegenover andere kleuren dan wit, of zelfs als je gewoon anders bent.
    Ook in NL zijn ze echt nog wel heel heftig hoor. Als kind heel veel last mee gehad.

    • Reply
      Josan
      11 augustus 2015 at 10:20

      Ja, dat vind ik soms echt onvoorstelbaar. 10 jaar geleden in de VS geweest. Ik keek gek op toen ik in de Macy’s door een beveiligingsbeambte gevolgd werd. Voelde me daar erg ongemakkelijk bij. Raar dat het ook bij jou speelde. Ik vind jou behoorlijk blank 🙂

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]