Feestkleding

Interview met Winnie Aoki

25 februari 2015

Schoonheid heeft een naam en het heet Mischka Aoki. Kun je je nog herinneren dat we zes jaar geleden voor het eerst over dit luxe kledingmerk voor kinderen schreven? De debuutcollectie was adembenemend mooi. Schattige jurkjes afgewerkt met Swarovski kristallen of parelkettingen. Alsof ze zo uit een Chanel coutureshow komen. Zes jaar geleden werden de jurkjes alleen in de maten 12 maanden tot en met 36 maanden gemaakt. Maar inmiddels is Mischka Aoki uitgegroeid tot een kledingmerk waar je rekening mee moet houden. En maakt het kledingstukken voor meisjes in de leeftijd van 1 tot en met 16 jaar. Celebrity dochters zoals Harper Beckham, Suri Cruise, Penelope Kardashian Disick (dochter van Kourtney Kardashian), Honor Warren (dochter van Jessica Alba) worden regelmatig gespot in dit luxe merk.

Mischka Aoki is de oceaan overgestoken en wordt verkocht door modehuizen zoals Harrods, Harvey Nichols, Bergdorff Goodman, Tsum en Saks Fifth Avenue. Houd je van kinderkleding van merken zoals Mona Lisa, Miss Grant, Paesaggino, Kate Mack Biscotti of Microbe? Dan word je absoluut verliefd op dit prachtige merk. In dit blog besteed ik aandacht aan de persoon achter Mischka Aoki: Winnie.

Vanmiddag plaats ik het blog waarin je de Spring/ Summer 2015 collectie van Mischka Aoki kan bewonderen.

Wat inspireerde je om ‘couture’ te maken?
“Ik geloof dat het belangrijk is om iets te doen waar je écht van houdt. Dat is de enige manier om écht uniek te zijn. De nauwkeurigheid en het vakmanschap dat komt kijken bij het ontwerpen van haute couture kleding, heeft mij altijd aangesproken. Ik houd van de vrijheid die je hebt omiets te ontwerpen dat uniek is. Maar ook om verschillende technieken en stoffen te gebruiken om zo uiteindelijk iets te maken wat geweldig is. Dat is wat ik belangrijk vind en mij inspireert. Wanneer je Mischka Aoki koopt, weet je dat je een kledingstuk koopt waar vakmanschap, liefde en een uitmuntende kwaliteit in samenkomen.

Inmiddels staat Mischka Aoki bekend als hét couturemerk voor kinderen. Wat vind je hier van en hoe beïnvloedt dit het ontwerpproces?
“Ik denk dat er verschillende definities en interpretaties zijn van het woord haute couture. Voor mij persoonlijk houdt het in dat een kledingstuk high end fashion is waarbij je moeilijker technieken gebruikt. Daardoor kan je voor een jurk soms alleen al honderd manuren kwijt zijn. Deze technieken gebruiken we voor verschillende kledingstukken in onze collecties. Bij het vervaardigen van onze jurken heb je echt een fijn oog voor details nodig. Vaak gebruiken we tijdens het hele proces helemaal geen patronen of markeringen. In een jurk van Mischka Aoki kan wel 300 manuur zitten. Bovendien zijn er op zijn minst 8 mensen fulltime mee bezig geweest. Vanuit heel Europa zoeken we de meest exclusieve stoffen bij elkaar. Ook hebben we ons eigen ontwerpbureau. En elke jurk heeft wel een mate van handwerk. Dit kunnen borduursels, versiering of iets anders zijn.”

Als je naar Mischka Aoki kijkt, wat is dan haar positie in de kinderkledingmarkt?
“Mischka Aoki is een premium luxury merk voor kinderen. Onze klanten zijn modebewuste en design gevoelige mensen. Bovendien hebben ze een hoog inkomen en maken ze onderdeel uit van de in-crowd. Wanneer mensen Mischka Aoki kopen, kopen ze ongeëvenaarde luxe en exclusiviteit.”

Wat onderscheidt Mischka Aoki van alle andere kinderkledingmerken?
“Ik geloof dat wij iets bieden dat zo uniek en origineel is en bovendien is het nog geen ander merk gelukt. Wij maken pret-a-porter haute couture jurken. Tijdens de fabricage maken we gebruik van kledingtechnieken die ook de grote couturemerken gebruiken. Maar we zorgen er wel voor dat de jurken in ‘standaard ’maten gemaakt worden. Dit scheelt wachttijd. Er is een niche die de fijne details en de aandacht die we aan het ontwerpen besteden, waardeert. Bovendien willen we Mischka Aoki toegankelijker maken voor de kinderkleding markt.”

In de afgelopen jaren heb je al veel bereikt. Wat zijn je toekomstplannen voor Mischka Aoki?
“Het was ons doel om onze naam en de kwaliteit waar wij voor staan te vestigen onder onze klanten. Inmiddels weten onze klanten wie we zijn en wat ze van ons kunnen verwachten. Nu we dat hebben bereikt, ben ik er zeker van dat we onze collecties succesvol kunnen uitbreiden. Daarbij denk ik aan een meer casual collectie. Ook zijn we aan het kijken of we kunne uitbreiden naar nieuwe regio’s. Recent zijn we uitgebreid naar het Midden-Oosten, Amerika, Engeland, Rusland en enkele Europese landen. Het is mijn wens om onze naam te vestigen in fashion hoofdsteden zoals Parijs, Milaan.”

Leave a Reply

CommentLuv badge

Instagram

Volg mij op Instagram!