Mama Opvoeding

Doe eens normaal met dat borstvoeding geven in het openbaar!

21 maart 2016
Borstvoeding-GoodGirlsCompany-borstvoeding normaliseren

Borstvoeding, het blijft een terugkerend onderwerp op mijn blog. Ook omdat ik mijn dochter nog dagelijks de borst geef. Hoe langer ik borstvoeding geef, hoe vaker ik momenten ken waarop ik mijn wenkbrauwen hoog optrek. Nee, mijn dochter doet het prima. De melkproductie gaat uitstekend. Kolven blijkt mijn tweede natuur. Maar hoe meer ik van de borstvoedingsmaffia zie, hoe meer ik besef dat ik daar dus niks te zoeken heb.

Al eerder schreef ik dat het de schuld van de borst voedende moeders is dat borstvoeding een slechte naam heeft. Het doorgeslagen fanatisme is namelijk geen uithangbord waarmee je twijfelende aanstaande moeders over de streep trekt. Foto’s van een aap aan een tiet of dat je recht in de rode bilspleet van een kind met schimmelbillen kijkt? Ik heb het allemaal gedeeld zien worden in borstvoedingsgroepjes op Facebook. Hoe meer ik dat soort dingen zie, hoe meer ik me afvraag of met de dagelijks melkproductie ook het aantal hersencellen afsterft en wordt opgedronken.

Ik voed dus ik besta

Ik weet het, op een gemiddeld strand zie je meer. Ik weet het, in de Playboy staat meer bloot. Ik weet het, borsten mogen overal voor gebruikt worden behalve voor waar ze voor bedoeld zijn. Al deze clichés ken ik. Ze worden net zo gretig uit de kast getrokken als sommige borstvoedende vrouwen hun borsten uit hun voedingsbeha trekken. Maar dat betekent nog niet dat ik van wildvreemde vrouwen hun borsten wil zien. Tamara schreef daar vanochtend al over. En ja we leven in een vrij land dus mogen mensen zelf bepalen of ze het plaatsen. Maar toch vraag ik me af waar die behoefte van het delen van foto’s vandaan komt. Ik voed dus ik besta? Als er geen foto’s op Twitter, Facebook of Instagram staan, is het niet echt gebeurd?

Borstvoeding geven in het openbaar

In de 9 jaar dat ik moeder ben heb ik regelmatig borstvoeding in het openbaar gegeven. Het moment waarop ik met een paar weken oude Miss G in de Kalvertoren neer streek om haar te voeden, kan ik me nog goed herinneren. Enigszins onzeker vroeg ik of men er geen bezwaar tegen had. Ik ben nog nooit ergens weg gestuurd of er op aangesproken omdat ik in het openbaar voed. Maar ik vraag wel regelmatig of het kan. Dat vind ik niet meer dan normaal. In een samenleving houd je rekening met elkaar. Inlevingsvermogen werkt 2 kanten op. Wanneer ik op bezoek ben vraag ik ook of ik gebruik kan maken van het toilet. Dat eigen ik mijzelf ook niet zomaar toe.

Het overgrote deel van mijn openbare voedingsmomenten, heb ik niet hoeven vragen en zijn zonder toestanden verlopen. Ik kan me dus niet goed voorstellen dat iets wat zo natuurlijk is op heftige reacties zou stuiten. Maar de filmpjes van Joey Salads waarin hij een borstvoedende moeder hetzelfde laat doen als een vrouw met een diep decolleté laten het tegenovergestelde zien. Toch trek ik dan wel mijn wenkbrauwen op bij het zien van de verschillende locaties. In een bushokje? Op een bankje in een drukke doorgang van een winkelcentrum?

Voedingsmomenten

Het zal wel aan mijn 3 voorbeeldige dochters liggen (of mijn opvoedkunsten) maar ik kreeg voedingsmomenten op de een of andere toevallige manier altijd zo getimed dat ik ergens rustig in een restaurantje of op een terrasje kon voeden. Ja, zelfs bij jongste die ik op verzoek voed. Dus als jij net zoals Sophie van de Enk op een showroombank ik de Bijenkorf gaat zitten voeden en je wordt weggestuurd kan ik daar heel weinig begrip voor opbrengen. Sterker nog ik vind het vreselijk irritant als je dan op hoge poten de publiciteit of social media op zoekt om dan je beklag te doen. De missie van je boek De Melkfabriek (pro-borstvoeding maar tegen de borstvoedingsmaffia) gaat dan helemaal verloren. Want het is deze laatste club die jouw voor hun propagandakarretje spant. Er schande van spreekt en meteen de Bijenkorf boycot onder het mom van “ Zie je nou wel!”

Jammer

Zo jammer! Ik ben helemaal voor het normaliseren van borstvoeding Maar zolang borstvoedende moeders er niet normaal over kunnen doen. Niet snappen dat een showroombank niet bedoeld is om eten op te nuttigen. Bij elke incident meteen op hoge poten de publiciteit zoeken in plaats van de dialoog aan te gaan. Er op social media met borsten wordt rond gestrooid zoals mijn dochters met hun hagelslag, ik zonder daar om gevraagd te hebben de meest dubieuze plaatjes zie. Dan is er nog een lange weg te gaan wat dat normaliseren betreft…. .

 

Liefs Josan

Volg jij mij ook al via Google+Bloglovin’Twitter,Instagram,Facebook of YouTube?

Foto: Pixabay

  • Reply
    Sanne
    18 januari 2017 at 17:00

    Ik herken mezelf totaal in je verhaal, ik geef mn zoontje nu alweer 8 maanden borstvoeding (had ik overigens nooit van mezelf verwacht) en ook in het openbaar. Echter vraag ik ook altijd of het kan (in het dorp waar ik woon, hebben de horeca waar je vrij borstvoeding mag geven een sticker op de deur, erg handig) en zorg ik er altijd voor dat niemand er ‘last’ van heeft. Zou ik zelf ook prettig vinden als ik ergens zit te eten ?

  • Reply
    marjo
    18 januari 2017 at 15:39

    Wat een eerlijk verhaal, ik ben een ‘fles’ moeder, niet persé omdat ik dat wilde maar omdat bv niet lukte, men wat een heisa! Maar prima iedere moeder voedt zoals ze wil en ik ben voor bv als het lukt en dat je het overal moet kunnen geven maar wel een beetje discreet. Het etentje in het restaurant met aan de andere tafel een baby aan de borst dat ik alles zie, dat hoeft voor mij niet, maar laat ieder lekker zijn gang! Respect voor elkaar!

  • Reply
    Joanne
    22 april 2016 at 08:19

    Ik heb niks tegen (voor zover mogelijk) discreet voeden in het openbaar. Wel tegen mensen die expres zo publiek mogelijk gaan zitten en dan zo veel mogelijk vlees laten zien. En je van alles naar je hoofd slingeren als je durft te zeggen dat je dat niet normaal of netjes vindt.

  • Reply
    Ineke
    21 april 2016 at 23:04

    Ik heb niks tegen de borstvoedingsmaffia, en niks tegen discrete borstvoeders en flesvoeders. In de bijenkorf is trouwens nergens een goede voedingsplek weet ik uit ervaring.

    • Reply
      Joanne
      22 april 2016 at 08:17

      Je mag in de Bijenkorf en veel andere plekken gewoon voeden in het restaurant. De Bijenkorf heeft weet ik uit ervaring ook gewoon speciale borstvoedingskamers.

    • Reply
      Josan
      22 april 2016 at 09:24

      Ik heb ook wel eens in de Bijenkorf gevoed. Ik vond de voorzieningen daar nooit zo dermate slecht dat ik me genoodzaakt voelde om op een dure showroom bank te gaan zitten voeden.

  • Reply
    Ilse van Kreanimo
    23 maart 2016 at 18:29

    Ik heb ook altijd in het openbaar, maar discreet gevoed.
    Vaak met een draagdoek of zo om het een beetje te bedekken.

    Op facebook heb ik er nooit foto’s van geplaatst, buiten in de borstvoedingsgroep….

    Maar net zoals hierboven nog al ieman zei, heb ik het wel gehad over dit onderwerp 😉
    (niet verkeerd bedoeld hè)

  • Reply
    Linda
    22 maart 2016 at 23:13

    Bam! Je schrijft precies op wat ik ook altijd denk! Heerlijk om het zo te lezen!
    Goeie linkjes erbij ook, al met al ben ik met alle posts lezen nu een uur verder hahaha.

  • Reply
    Janneke
    22 maart 2016 at 12:12

    He-le-maal mee eens! Ik heb het idee dat vrouwen die wel graag openbaar borstvoeding geven hun borst(en) ook te pas en te onpas tevoorschijn halen. Ook die foto’s op Instagram van een blote borst met een kind er aan hoef ik gewoon niet te zien. Ik maak toch ook geen foto van m’n borst met alleen een plaatje over m’n tepel om hem dan vervolgens online te zetten? Ach. Meningen verschillen natuurlijk! 🙂

    • Reply
      Roos
      23 maart 2016 at 00:27

      Oh grappig! Hier een moeder die wel in het openbaar voedt maar absoluut geen voedfoto’s op internet zou plaatsen! Als het kan zoek ik natuurlijk een rustig plekje op, maar ja soms heeft zo’n gup gewoon honger of lek je bijna je laarsjes uit en dan moet je wel! Vanochtend gevoed in het restaurant van mijn partners werk. Op en bankje, uit het eet gedeelte zat ik daar te frutselen met zo’n doek. Ik haal niet aan tafel met zijn 6 collega’s mijn borst tevoorschijn, maar ik ga ook niet op de wc zitten 🙂
      Ik snap wel waarom mensen er ongemakkelijk van worden. Ik heb zelf echt flinke borsten en dat trekt nou eenmaal de aandacht! Daarom leg ik er voor ‘de mensen’ een dekentje overheen. Maar niet omdat ik me er zelf ongemakkelijk bij voel.

  • Reply
    Karen
    22 maart 2016 at 09:12

    Ik kan natuurlijk straks niet voeden, en ik had het graag gedaan, maar dan NOOIT in het openbaar. Ik vind het echt ongemakkelijk als ik in een cafe naast een moeder zit, die opeens haar tiet tevoorschijn haalt. Ik hou ook niet van topless op het strand. Wat dat betreft ben ik nog wat preuts. Hou sommige dingen lekker prive!
    Dus… amen sister.

    • Reply
      Josan
      22 maart 2016 at 09:16

      Ik las ooit een verhaal over een moeder die het kindje dat zij via een draagmoeder kreeg zelf borstvoeding heeft gegeven. Zelf kon ze geen kinderen krijgen. Maar ze wilde graag zelf borstvoeding geven omdat ze hierdoor meer een band met haar kindje ervaarde. Er is een Amerikaanse arts die een heel programma heeft ontwikkeld om borstvoeding op gang te helpen.

  • Reply
    Nienke Westerhof
    22 maart 2016 at 08:34

    Helemaal mee eens! Hier ook een (ex) borstvoeding moeder en nooit problemen gehad met openbaar voeden.
    Ik erger me ook dood om de maffia, ze creëren nu een heel verkeerd beeld van borstvoeding geven.

  • Reply
    Irin.A
    22 maart 2016 at 08:30

    Amen to this! Geef nu bijna een jaar borstvoeding en sinds een paar maanden in principe niet meer in het openbaar. Zoon is zo druk met alles om hem heen dat hij dan de zeer discrete doek van z’n hoofd trekt om lekker rond ge gaan kijken. Zit ik daar alsnog heel indiscreet in m’n blote memmen.. Voor die tijd dus idd met een doek eroverheen voeden en nooit kritiek gehad! De heftigheid van de borstvoedingmaffia is op z’n zachtst gezegd storend?

  • Reply
    Wilmaaa
    22 maart 2016 at 06:58

    Ik was ook altijd discreet en verder ben ik een beetje klaar over dit onderwerp 😉

  • Reply
    Merel
    22 maart 2016 at 06:56

    ? heb erg gelachen om bepaalde stukken en vind dat je helemaal gelijk hebt!

  • Reply
    Nanda
    22 maart 2016 at 06:18

    Haha! Je schrijft hier wat heel veel mensen denken. Ik heb ook borstvoeding gegeven, maar altijd met gezellige ’tentjes’ bij me. Ik vond dat voor mijn kinderen trouwens ook fijner, lekker onder een swaddle.

  • Reply
    Mary-Lou
    21 maart 2016 at 21:54

    Afgestorven en opgedronken hersencellen, hoe verzin je het? In je hilariteit deel je ondertussen ook nog wat rake klappen. 🙂

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:06

      Dank je Mary-Lou, ik probeer het thema met wat humor aan te snijden. Ik wil niet zozeer klappen uitdelen maar mensen ook graag een spiegel voorhouden. Ik mis namelijk heel vaak een rationeel of relativerend geluid wanneer het om borstvoeding gaat. Dat vind ik jammer. Als ik wat vaker een normaal geluid had gehoord was ik er ook veel langer mee door gegaan bij mijn andere dochters.

      • Reply
        Mary-Lou
        21 maart 2016 at 22:19

        Wat mij betreft is het je meer dan goed gelukt! Het verhaal van Tamara vandaag vond ik ook spot on.

  • Reply
    joke
    21 maart 2016 at 21:45

    Je bent een kind naar mijn hart Josan.

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:08

      Dank je Joke. Graag gedaan 🙂

  • Reply
    Nina Manuhutu
    21 maart 2016 at 21:04

    Ik ben het helemaal met je eens! Ben zelf inmiddels overgestapt op flesvoeding voor mijn zoontje, maar anders zou ik tenminste discreet voeden in het openbaar.

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:09

      Dank je wel Nina. Er is niks mis met fles hoor. Gewoon doen waar je je goed bij voelt.

  • Reply
    Jess
    21 maart 2016 at 20:15

    Heb ik nu toevallig daarstraks Ellie gevoed aan de paskamers van C&A. We gingen op een drukke baan van winkel naar winkel en mevrouw had honger terwijl Oma broek nummer 3 ging passen. Ik denk dat mensen liever hebben dat ik haar dan even voed dan dat ze alles bij elkaar krijst van de honger. Ik denk ook niet dat iemand heeft gezien dat ik aan het voeden was. Ik heb speciale kleedjes om het allemaal discreet te houden. Als ik de fles zou geven, zou ik op dezelfde plaats eten hebben gegeven. Geen cafe, terras, … in de buurt . Wat zou jij dan willen dat ik doe?

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:16

      Ik hoop Jessica, dat je net zoals ik bijdraagt aan een positief beeld over borstvoeding. Het fanatisme kent iedereen nu wel. Maar een relativerend geluid erover is verfrissend. Maar zoals ik dat lees doe je dat al 🙂
      Een pashokje vind ik een prima idee. Ook als je in de winkel ha gevoed. Zo te leze doe je dat discreet.

  • Reply
    Tamara
    21 maart 2016 at 19:56

    Amen! Niets aan toe te voegen!

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:11

      De taak om het te normaliseren rust op onze schoudertjes. Maar wij kunnen dat 🙂

  • Reply
    Marian
    21 maart 2016 at 18:40

    Helemaal mee eens. Jaren lang gevoed, en nooit weggestuurd. Ik vraag me ook altijd af waarom mensen moeten voeden met de gehele borst bloot…..of heb ik het altijd koud?

    • Reply
      Josan
      21 maart 2016 at 22:11

      Hahaha ik denk het wel Marian 😉

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]